Taxify turuväärtus tõusis üle miljardi dollari, investorite ringi lisandus Mercedeseid tootev Daimler.
- Taxify juht Markus Villig usub, et tulevikus sõidetakse läbi sõidujagamisteenuste isesõitvate autodega. Foto: Andras Kralla
Täna hommikul kell 7 teatas Eesti idufirma Taxify, et on kaasanud investeeringutena 175 miljonit dollarit ning tõstnud oma hinnangulise turuväärtuse üle 1 miljardi dollari. Selle tähisega murdis ettevõte globaalselt edukate idufirmade ehk niinimetatud ükssarvikute hulka. Varem on Eestis samasuguse tähiseni jõudnud TransferWise.
Saksa autotootja Daimler AG hakkas eelmisel aastal omandama sõidujagamise idufirmasid ja nende osalusi. Nüüd jõudsid nad Taxifyni, kuhu panustasid koos teiste investoritega kokku 175 miljonit dollarit. Taxify juht ja asutaja Markus Villig ütles, et huvi tõttu valdkonna vastu lähenes Daimler neile ise.
„Nad näevad, et tulevikus nad ei müü enam autosid otse tarbijatele, nagu seni, vaid autotootjad hakkavad pigem pakkuma transporditeenust läbi Taxify-suguste platvormide,“ sõnas Villig Daimleri plaanide kohta.
Suur rahaline panus annab Taxifyle võimaluse kasvada ja ehitada paremat tehnoloogiat. Tulevikus võiks koostöö olla tihedam, sest Mercedeste tootja Daimler saaks pakkuda premium-klassi autosid soovivatele juhtidele sõidukeid.
Pane tähele
Daimler on investeerinud sõidujagamisteenustesse Turo, Storedot, Careem, Blacklane, Flixbus, koostööd teeb New Yorgis baseeruva äpiga Via selle Euroopasse laienemiseks.
Omandanud on ta Saksa idufirma Flinc ja car2go ning mytaxi.
Autotootjad ei taha tulevikust ilma jääda
Villigu sõnul on Daimleri investeeringu eesmärk käia kaasas transpordiäri muutustega, sest sõidujagamise areng oleks neile muidu suur risk. „Autotootjate käive on aastas sadu miljardeid dollareid ja nad näevadki, et ainuke võimalus riski minimeerida on teha koostööd meiesuguste platvormidega. Vastasel juhul võivad nad jääda üldse kogu sellest tulevikutranspordist välja.“
Mitte väga kauges tulevikus võib Taxify koos Daimleriga tuua turule ka läbi nende platvormi tellitavad isesõitvad autod, mis on Villigu kinnitusel selgelt sõidujagamise tulevik. „Enamik inimesi pigem ise isesõitvat autot ostma ei hakka, kuna see on liiga kulukas: see lisab autohinnale ligi 50 000 eurot.“ Villig avaldas lootust, et isesõitvad testsõidukid võiksid järgmise 3-4 aasta jooksul jõuda ka Euroopasse, seni on neid katsetatud Ameerika Ühendriikides.
Daimleri kui investoriga on kogemus ka pakiveorobotite tootjal Starship Technologies, kes sai autotootjalt möödunud aasta alguses 16,5 miljonit eurot. Ettevõtte juht Ahti Heinla ütles, et tüüpiliselt on idufirmal suure firmaga koostööd tehes teatud riskid ja ohud, aga Daimleriga on neil koostöö hästi läinud. „Daimler ilmselgelt on üks innovatiivsemaid ja julgemaid autofirmasid.“
Taxify on strateegiliselt oluline investeering
Me jälgime rahvusvahelisel sõidujagamisteenuste turul peamisi tegijaid suure huviga. Taxify paistab silma kui üks kiiremini kasvavaid sõidujagamisteenust pakkuvaid ettevõtteid, mis on tugevalt kanda kinnitanud kogu maailmas. Investeeringuga Taxifysse tugevdame me oma positsiooni ja mitmekesisust sõidujagamisportfellis, mis on meie jaoks strateegiliselt väga oluline.
Oleme investeerinud ka Eesti asutajatega idufirmasse Starship Technologies, sest jälgime hoolikalt investeerimisvõimalusi kõigil turgudel. Eesti on tõestanud end tehnoloogiaidude ühe viljakama pinnasena.
Jörg Lamparter
Daimler Financial Services mobiilsusteenuste juht
- Taxify juhid võiksid saada tulevikus parema hinna eest Mercedeseid kasutada. Foto: Andras Kralla
Üks küsimus
Taxify hindab oma väärtuseks pärast viimast investeerimisringi miljard dollarit. Kust see tuleb?
Vastab Markus Villig:
Lähtusime peamiselt turul varem tehtud sarnaste ettevõtete tehingutest. Peamiselt jälgitakse seda, kui palju on platvormil tehtud kogu sõitude aastakäive, millest platvorm võtab endale vahendustasu. Me eeldame, et sel aastal ületavad Taxify kaudu tehtud sõidud miljardi dollari piiri.
Investorid kiiret tootlust ei otsi
Daimler asub ka Taxify juhatusse, mille taga on Villigu sõnul see, et nad on kontserni jaoks üks suurimaid investeeringuid. Seetõttu tahavad nad olla rohkem kursis ettevõtte käekäigu ja strateegiaga. Samuti saab kaaluda erinevaid partnerlusvõimalusi, nagu näiteks Taxifyle Mercedeste hulgi ostmine.
Nii Daimler kui ka viimases ringis uuesti Taxifysse investeerinud maailma suurim sõidujagamisteenust pakkuv platvorm Didi (nende eelmine panus 2017. aasta suvel ületas 10 miljonit eurot) näevad seda Villigu kinnitusel väga pikaajalise ja strateegilise investeeringuna. Nad kumbki ei looda saada lühiajaliselt rahalist tootlust, vaid pigem näevad seda investeeringuna tulevikku. Villigu sõnul ei ole neil ka plaani oma osalust lähiajal müüa.
Tasub teada
Eelmise aasta suurimad investeeringud Eesti idufirmadesse:
TransferWise 240 mln eurot
Skeleton 15 mln eurot
Jobbatical 3,5 mln eurot
Zeroturnaround 3,5 mln eurot
Allikas: Startup Estonia
Viimases ringis lisandusid investorite sekka veel näiteks Transferwise'i asutaja Taavet Hinrikus, Indrek Kasela fond United Angels VC ja üks Prantsusmaa suuremaid tehnoloogia investeerimisfonde Korelya Capital. „Osaluste mõttes on praegu laias laastus umbes pool ettevõttest asutajate ja tiimi kontrolli all ja pool on siis erinevad investorid,“ rääkis Villig.
Ta ütles, et tulevikus võib kaaluda ka börsile minekut, kuid praegu selleks veel otsest vajadust ei ole. „Aga vaadates, kui palju meil on kasvupotentsiaali ees, siis see on kindlasti üks võimalus.“
Pane tähele
Nordic Business Report asetas Markus Villigu Põhja-Euroopa alla 25aastaste silmapaistvate ettevõtjate nimekirjas teisele kohale.
Aastaga kümnekordne kasv
Villig sõnas, et läbi Taxify tehtud sõitude arv on kasvanud viimase aastaga 10 korda, mis on tema hinnangul nende suuruses tehnoloogiaettevõtte puhul väga haruldane. „Ma usun, et Euroopas on peale meie veel käputäis ettevõtteid, kes meie mahu juures suudavad sellist kasvukiirust hoida. Ja nüüd koos selle investeeringuga me loodame seda head tempot veel jätkata paar aastat.“
Kõige suuremaks väljakutseks on Taxify jaoks kujunenud koos suure kasvuga heade inimeste meeskonda meelitamine. „On mõnevõrra lihtsam leida näiteks viis head inimest tiimi, aga tänases skaalas on meil juba tiimis 500 inimest. Tahame veel lisada 300,“ rääkis Villig ja lisas, et 300 talendika ja tööka inimese leidmine on väga keeruline. Nii otsivad nad neid üle maailma ja palkavad 25 kontoris. „See natuke lahendab probleemi. Eestisse me ei suudaks nii suures mahus sellise tasemega inimesi leida. Sinna läheb suur rõhk.“
Taxify on praegu veel kahjumis, kuna investeerib mitmel turul. Vanemad turud on Villigu sõnul väga kasumlikud. „Grupi tasemel me täna selgelt investeerime, selle jaoks kaasasime ka raha. Baltikumis ja vanemates Euroopa riikides oleme kasumis.“
Järgmisena uurib Taxify praegu Venemaa turgu ning tegeleb endiselt sellega, et saaks tegevuse avada Londonis, kus käivitamine jäi toppama puuduvate litsentside tõttu.
- Audiitorfirma EY kuulutas Taxify asutajad vennad Markus (vasakul) ja Martin Villigu tänavu aasta ettevõtjateks. Foto: Andras Kralla
Daimler AG aktsiat on räsinud emissiooniskandaal
Daimler on Saksa autokontsern, mille all toodetakse teiste hulgas Mercedez-Benzi, Maybachi ja Smarti mudeleid. Kontserni müügitulu oli möödunud aastal 164,3 miljardit eurot, puhaskasum 10,9 miljardit eurot. Ettevõtte peaäriks on Mercedez-Benzi üksus, mis tõi mullu 94,7 miljardi euro suuruse müügitulu. Talle järgnevad Daimler Trucks, finantsteenuste üksus, Mercedes-Benz Vans ja Daimler Buses. Ettevõtte juhiks on 65aastane Dieter Zetsche.
Ettevõttele endale meeldib kõige enam kiire kasv Hiinas, mis kõikidele teistele Daimleri turgudele silmad ette teeb. Daimleril on Pekingis oma autotehas ning möödunud aastal müüdi suurriigis 28 protsenti rohkem Mercedeseid – ligi 600 000. Kokku müüs Daimler mullu 2,4 miljonit Mercedest. Tänavu kevadel tihendati sidet Hiinaga veelgi: Geely omanik, miljardär Li Shufu teatas, et ostis kontsernis 10protsendise osaluse. Partnereid on tal Hiinas teisigi, näiteks Beiqi Foton Motors.
Viimastel aastatel on Daimler olnud sarnaselt teiste Saksa ettevõtetega nn emissiooniskandaali küüsis. Alles sel nädalal käskis Saksa valitsus Daimleril esitada kindlad tõendid selle kohta, et nad pole emissiooninumbreid manipuleerinud. Kui Daimler osutub süüdlaseks, võivad terendada röögatud trahvid.
Ettevõtte aktsia kaupleb Saksa börsil 62 euro juures ning viimase kolme aastaga on see kaotanud ligi kolmandiku väärtusest.
Daimler on hoolimata nimest noor ettevõte, rajatud napilt 11 aastat tagasi. Aastatel 1998-2007 kandis ta nime DaimlerChrysler, enne seda, alates 1926. aastast, Daimler-Benz.
Seotud lood
Eesti tehnoloogisektori idufirmad on sel aastal kaasanud juba ligi veerand miljard eurot. Eesti võiks olla idufirmade mõttes sama, mis on Šveits panganduses, leiab iduettevõtja Ragnar Sass.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.