Kullerrobotite tootja Starship Technologiesi juhiks asub aastaid Airbnbs töötanud Lex Bayer, lisaks kaasas ettevõte 25 miljonit dollarit.
- Idufirma Starship Technologies endine ärijuht Allan Martinson (vasakul) ja üks asutajad Ahti Heinla pakirobotiga. Foto: Starship Technologies
Starship Technologies
Loodud 2014. aastal.
Asutajad Ahti Heinla ja Janus Friis.
Ehitab kaupade transpordiks mõeldud autonoomsete robotite laevastikku.
Starship Technologies kaasas 25 miljonit dollarit (21,4 miljonit eurot) nii praegustelt investoritelt (Matrix Partners ja Morpheus Ventures) kui ka uutelt: Airbnb kaasasutaja Nathan Blecharczyk, Skype'i asutaja Jaan Tallinn ja meediakontserni Metro-Goldwyn-Mayeri endine juht Gary Barber.
Ettevõtte asutaja Ahti Heinla ei saanud avaldada, kuidas muudab saadud raha osalusi ettevõttes, kuid ütles, et suur osa Starshipist kuulub siiamaani asutajatele ehk talle ja Janus Friisile. „Väljumiseks on kaugelt liiga vara,“ ütles ta.
Heinla ametikoht on nüüdsest CTO ehk tehnikadirektor. "See oli algusest peale selge, et mina ei jää ettevõtte juhiks igavesti ja et tõenäoliselt olen ma juhina hea algsel perioodil, aga mingil hetkel, kui tehnoloogia hakkab valmis saama ja meil on vaja äri eskaleerida, on kasulikum mõni teine juht. Praegu oleme jõudnud sinna kohta, kus Lex Bayer on alustanud tööd Starshipis tegevjuhina ja mina olen CTO. Algab uus ajajärk ja minul on uus töökoht," ütles Heinla.
Ärijuht Allan Martinson lahkus Starshipist tänavu märtsis, tuues põhjuseks keerulise ajakava. Heinla kinnitusel ei olnud Martinsoni lahkumine ja uue juhi tulek otseselt seotud. "See, et me uue tegevjuhi palkame mingil hetkel, teadsime juba enne, kui Allan Martinson ettevõttega liitus," ütles Heinla.
Uue juhi eesmärk on tõmmata äri laiaks
Heinla ütles, et uus juht ei ole muutnud ettevõtte suurt plaani, pigem vastupidi – ta asub seda ellu viima. "Me oleme oma robotid enam-vähem valmis saanud ja see on aastaid aega võtnud. Oleme teenuse käima saanud ja nüüd on vaja see viia mitte tuhandete inimesteni, kus ta seni on olnud, vaid miljonite inimesteni. Tuleb nii kütust juurde kui ka uus juht, kes loodetavasti kiiremini sõidab," lausus ta.
- Starship Technologiesi juht Lex Bayer Foto: Starship Technologies
Heinla tõdes, et nad on Lex Bayeri isikust ja tema kogemusest väga sisse võetud. Tema sõnul oli Bayeri huvi Starshipiga liituda see, et nad on üks väheseid tõeliselt potentsiaalseid maailma ja inimeste igapäeva elu muutvaid idufirmasid. „Meil on võimalus teha tõeline revolutsioon ja Lex saab siis olla osa sellest.“
Lex Bayer töötas enne Airbnbs, kus ta juhtis äriarenduse osakonda. Bayer ütles, et Starship on pöördepunktis ja tal on hea meel asuda ettevõtet kasvatama maailma juhtivaks kullerrobotite valmistajaks. Lisarahastus aitab tema sõnul panna tööle rohkem kullerroboteid nii USAs kui ka Euroopas.
Heinla leidis, et Airbnb-l ja Starshipil on sarnasusi. Kui väga paljude idufirmade teenused maailmas on puhtalt digitaalsed ja neil ei ole pärismaailmaga väga suurt kokkupuudet, siis nii Starshipi kui ka Airbnb teenuste tarbimine käib tema sõnul füüsilises maailmas ja osapoolte kokkuleppel. „Mõlema teenuse eskaleerimiseks on vajalik ehitada lai geograafiline võrgustik. See ei ole puhtalt digitaalne. Ja selles on Lex kogenud.“
Meybaum: see on juba oleviku äri
Starshipi kaasasutaja Janus Friis ütles, et ettevõte on punktis, kust edasi on vaja hakata järjest rohkem roboteid välja saatma. Tänu lisarahale ja Bayeri lisandumisega meeskonda on tema sõnul võimalik pakkuda rohkem.
Hardi Meybaum Matrix Partnersist ütles, et Starship suudab maailma muuta ja kullerrobotid ei ole tuleviku äri, see on juba oleviku äri. Kistian Blaszcynski Morpheus Venturesist lisas, et neile on avaldanud muljet Starshipi võime tegutseda edukalt mõlemal pool Atlandi ookeani.
Starship Technologiesi robotid on praeguseks läbinud üle 160 000 kilomeetri kokku 20 riigis.
Eelmise aasta jaanuaris kaasas Starship miljoneid eurosid investeerimisringis, mida juhtis Saksa autotootja Mercedes-Benzi omanikfirma Daimler. Koos Daimleriga investeerisid toona endiste Skype'i töötajate Ahti Heinla ja Janus Friisi loodud firmasse Shasta Ventures, Matrix Partners, ZX Ventures, Morpheus Ventures, Grishin Robotics, Playfair Capital, HOF Capital jt investorid 17,2 miljonit dollarit ehk 16 miljonit eurot.
Eesti tehnoloogiaidudel läheb hästi
Eelmisel nädalal teatas Taxify, et on kaasanud investeeringutena 175 miljonit dollarit ning tõstnud oma hinnangulise turuväärtuse üle 1 miljardi dollari. Allan Martinson
kirjutas selle uudise peale, et see on vaid jäämäe tipp, Eesti tehnoloogiasektoris on võimsaim aeg ja juba lähiajal on järgmisi uhkeid uudiseid oodata.
Riikliku Startup Estonia andmebaasi järgi kaasasid Eesti idufirmad eelmisel aastal 270 miljonit eurot.
Seotud lood
Eesti tehnoloogisektori idufirmad on sel aastal kaasanud juba ligi veerand miljard eurot. Eesti võiks olla idufirmade mõttes sama, mis on Šveits panganduses, leiab iduettevõtja Ragnar Sass.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.