• OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,37%5 952,68
  • DOW 30−0,17%42 769,03
  • Nasdaq 0,74%19 716,85
  • FTSE 1000,22%8 102,72
  • Nikkei 2251,19%39 161,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,38
  • OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,37%5 952,68
  • DOW 30−0,17%42 769,03
  • Nasdaq 0,74%19 716,85
  • FTSE 1000,22%8 102,72
  • Nikkei 2251,19%39 161,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,38
  • 14.10.18, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

E-sport kasvab meeletu kiirusega

E-sport on kasvama hakanud tohutu kiirusega ning paljud noored saavad seal miljonärideks, kirjutab CNBC.
Counter Strike: Global Offensive arvutimängu turniir Peterburis.
  • Counter Strike: Global Offensive arvutimängu turniir Peterburis. Foto: Shutterstock
28aastane Ho Kun Xian alustas videomängude mängimist noore poisina. Ta on pärit vaesest perekonnast. Vanemad andsid talle võistlustel käimiseks iga kord 2 dollarit. Aastaid hiljem sai temast professionaal, kes teenib mängurina tuhandeid dollareid.
Xiani lugu näitab e-sporditööstuse kasvu, kus tekivad uued miljonärid, kes teenivad sellega elatist.
E-sport on kiiresti laienev ala, kus võistlused ei toimu staadionil, vaid arvuti ja konsoolide taga. Mängitakse nii meeskondades kui ka individuaalselt. Populaarsemate mängude hulgas on Electronic Artsi "FIFA“ seeria ja Valve Corporationi „Dota 2“ ning võistluste auhinnafondid ulatuvad sadade tuhandete dollariteni. E-sporti vaatavad miljonid inimesed nii internetis kui ka areenidel. Turu-uuringutega tegelev ettevõte Newzoo prognoosib, et e-sporditööstus kasvab sellel aastal 905,6 miljoni dollarini ja 2020. aastaks 1,4 miljardi dollarini.
Tohutu kasv
E-sport ei ole veel võrreldav traditsiooniliste spordialadega nagu Inglise Premier League või NBA, aga selle populaarsus kasvab tohutu kiirusega ning loob hulganisti töökohti.
„Ma ei mõelnud kunagi, et minust võiks saada professionaal. Kui ma olin 18aastane, siis ei olnud sellist karjääri veel olemas,“ ütles Xian CNBC-le.
Professionaalne videomängude mängimine on tekkinud alles viimastel aastatel. Turniiride auhinnarahad kasvavad ning suured brändid tahavad seal osalevaid meeskondi spondeerida. See võimaldab neil jõuda miljonite inimesteni.
Selleks, et tööstuse suurust mõista, tasub vaadata numbreid. „Dota 2“ arvutimängu turniir The International 2018, mis toimus selle aasta augustis, pani mänguritele välja 25,5 miljoni dollari suuruse auhinnaraha. Finaali vaatas kokku 15 miljonit inimest. Kui võtta Hiina vaatajad välja, siis oleks vaatajate arv olnud vaid 1,2 miljonit. See näitab, kui suureks on tööstus Hiinas juba paisunud.
Aasia-Okeaania on läänemaailmast ees
Newzoo prognoosib, et 2018. aastal on 53 protsenti kõigist e-spordi jälgijatest pärit Aasia-Okeaania regioonist ja 18 protsenti Euroopast. Põhja-Ameerika osakaal ulatub umbes 14 protsendini.
Aasia on tuntud videomängude tööstuse poolest – sealt on pärit ettevõtted Sony ja Nintendo. Ülekannete kvaliteet muutub järjest paremaks ja see meelitab vaatajaid juurde. Sarnaselt traditsiooniliste spordialadega on ülekannetes kommentaatorid, analüüsid ja statistika.
„Me näeme, kuidas professionaalsus areneb. Mängijaid on samuti järjest rohkem,“ ütles Suurbritannias tegutseva Gfinity tegevjuht Garry Cook.
„See tähendab, et need sündmused on sarnased traditsiooniliste spordialade võistlustega – turniiridel on oma ala parimad, kelle sooritust saame jälgida. Roomlased tegid kunagi samuti nii,“ nentis Cook.
Gfinity on Suurbritannias tegutsev firma, millel on Londonis areen, kus korraldatakse turniire ja luuakse sisu.
Rasked treeningud
E-spordi ülekanded ei ole ainuke asi, mis on traditsiooniliste spordialadega väga sarnaseks muutunud. Treenimisel on samuti väga palju sarnasusi.
Conran Tobin on professionaalne „FIFA 19“ mängija. Tegemist on jalgpallimänguga. Tobin elab koos teiste mängijatega Londonis ning neil on ka isiklik treener. Ta teeb FIFAs erinevaid treeninguid – harjutab näiteks nurga- ja karistuslööke. Ta käib isegi jõusaalis ja ütleb, et see aitab tal keha ja vaimu korras hoida.
Tobin treenib 16 tundi päevas ning planeerib taktikaid, mis lähtuvad tema tugevustest.
E-sportlaste karjääri pikkus on väga sarnane tavaliste sportlaste omaga. Tobin on 21aastane ning on tavapärane, et karjäär lõpetatakse 20ndate lõpus või 30ndate alguses.
„Põhjus on kõigi e-spordialade puhul sama. Sinu reaktsioonikiirus ja mõtlemine hakkab vaikselt kehvemaks muutuma. Sa ei ole vanana nii kiire kui 21aastaselt,“ ütles Tobin.
Ta lisas, et osa teenib piisavalt raha, et ülejäänud elu sellest ära elada. Paljud valivad hiljem mõne muu e-spordiga seotud töö, näiteks treeneri ameti.
Mis saab tulevikus?
E-spordi analüütikute hinnangul on mõne aasta pärast tööstuse väärtus juba miljard dollarit. Gfinity tegevjuht Cook usub, et see prognoos on konservatiivne.
„Me näeme, et praegu tuleb tööstuses üle 70 protsendi käibest reklaamidest, õiguste müügist ja turundusest. Kõik tahavad sinna tulevikus ligi pääseda. Need on väga suured numbrid,“ ütles Cook.
Tobin lisas, et e-spordialad ei suuda traditsioonilistele spordialadele siiski järele jõuda. „Ma arvan, et me jõuame punkti, kus e-sport saab väga tavapäraseks nähtuseks. Aga traditsiooniliste spordialadega ei suudeta võistelda.“

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.12.24, 16:39
Hea eeskuju: kaitsevägi hävitas eelmise digikoristuse käigus ca 40 terabaiti digiprügi
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele