Nutiaedade tootja Click & Grow sulges oma viimase rahastamisvooru, millega ettevõte kaasas üle 11 miljoni USA dollari, kusjuures uue ja vooru suurima investorina lõi punti IKEA poode haldav Ingka Group. Suurimaid võimalusi näeb ettevõte enda jaoks Hiinas.
- Click & Grow Tartus Fortuuna tn. asuvas kontoris. Foto: Andres Haabu
Click & Grow' tegevjuht ja asutaja Mattias Lepp ei soostunud ütlema, kui suur IKEA panus oli, aga vihjas, et Ikea oli vooru suurim investor.
Voorus osalesid Lepa sõnul viis suuremat ning mõned väiksemad investorid. Lisaks IKEAle panustasid Click & Grow'sse raha ka Prantsusmaa SEB Groupe’i riskikapitali haru SEB Alliance, USA ärikiirendi Y Combinator, Hiina riskikapitalifirma Yunqi VC ning Eesti riskikapitali fond United Angels.
„Meil on hea meel investeerida ettevõtte võimekasse meeskonda, kes tegutseb valdkonnas, mille globaalne aastane kasv on üle 50%. Click & Grow on meie fondi neljas investeering toidutehnoloogia valdkonda, mis on ühtlasi ka meie fondi üks investeerimisfookustest,“ ütles United Angels VC kaasasutaja Riivo Anton, kes liitub ka ettevõtte nõukoguga.
"Meie jaoks on see järgmine samm edasi, et pakkuda IKEA klientidele ja meie kaastöötajatele tervislikumat ja täisväärtuslikumat toitu, ning see annab IKEA jaeturgudele uue võimaluse olla kohalike värskete toiduainete kasvatamisel sõltumatum,“ märkis Ingka Groupi investeeringute juht Kirster Mattsson.
Suhtlus arenes koostööks
Lepp jäi lakooniliseks vastuses küsimusele, kas nutiaiatootjasse tegi ettepaneku panustada IKEA või Click & Grow ise.
Lepa sõnul olid kaks ettevõtet suhelnud pikalt ka enne investeeringute kaasamist ning varasem suhtlus kasvas üle investeeringuks. Tema sõnul võib siiski öelda, et IKEA võttis algselt ettevõttega kontakti. „See on olnud pikk teekond, me oleme ühelt ja teiselt poolt üksteist avastanud. Me mõlemad vaatame jätkusuutlikkuse teemat, esialgne kontakt saigi alguse sealt ja arenes edasi investeeringuks,“ ütles Lepp.
IKEA roll veel salajane
Lepp tõdes, et IKEA ja Click & Grow omavaheline koostöö on ettevõtte jaoks märgiline. „Kuna me oleme füüsilise toote bränd, siis on maailmas väga raske leida tugevamat partnerit, kes oskaks üles ehitada kogu tootmis- ja turustusahelat ja kel on samal ajal kõik oskused panustada jätkusuutlikesse ja keskkonnasäästlikesse tehnoloogiatesse,“ rääkis Lepp.
Samas ei soostunud ta ütlema, milles täpsemalt seisneb IKEA ja Click & Grow' koostöö. „Koostööpool on värske ja teeme esimesi samme. Väga konkreetsest teekonnast ei saa rääkida,“ ütles Lepp.
Suurim potentsiaal Aasial
Kui aastaid tagasi räägiti, et Click & Grow on suundumas Araabia turule, ütles Lepp nüüd, et kuigi piirkonnas tegutsetakse endiselt, näeb ettevõte suuremat kasvupotentsiaali siiski Aasias, eeskätt Hiinas. Araabia puhul on tegu ettevõtte jaoks töötava turuga, kusjuures varem välja käidud suurte kasvuhoonete plaan soovitud tempos realiseerunud pole. „Araabias on mõned meie suuremad tooted üleval, kindlasti need asjad pole arenenud nii kiiresti kui lootsime,“ tõdes Lepp.
Siiski kasutavad Click & Grow' hüperlokaalseid kasvukeskkondi näiteks sealsed koolid, restoranid ja lasteaiad. Lisaks tõdes Lepp, et Araabia regioonis on ärikeskkond keerukas – keerukam kui Aasias.
Ihkab börsile
Kui Tallinna Sadama börsile mineku kontekstis on palju räägitud sellest, missugused ettevõtted võiksid end järgmisena börsil listida, ei ole börsirongist maha jäänud ka Click & Grow. Lepp tõdes, et börsile mineku peale on mõeldud. „Ma arvan, et me peame veel paar olulist sammu enne ära tegema,“ märkis ta siiski.
Küsimusele, kas ta on mõelnud ka sellele, kas noteerida ettevõte Tallinna börsil või mõnel muul turul, ütles ta, et ta, et üldiselt peaks ettevõte olema tema hinnangul seal, kus on nende kliendid. Ja kuigi Click & Grow'l on Eestis kliente, on firma suurim turg USA, millele järgnevad Euroopa Liit ja Singapur. Ettevõtte müüb praegu oma kolmanda põlvkonna nutiaedu.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.