Prantsuse relvatootja MBDA kaebab, et Eesti tankitõrjerelvade hange oli ühe tootja poole kaldu, MBDA hankel ei osalenud.
- Hanke võitnud Eurospike'i Spike LR Foto: Eurospike
Eestis advokaadibüroo PwC Legal palganud MBDA tegi rahandusministeeriumile järelevalveteate, millega taotletakse järelevalvemenetluse algatamist Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuse (RKIK) pikamaa tankitõrjesüsteemi riigihanke osas. Järelevalveteate kohaselt on hange selgelt suunatud ühele pakkujale välistades teistel ettevõtjatel reaalse konkureerimise võimaluse.
MBDA asepresident NATO riikide juures Didier Philippe kommenteeris, et kõnealune hange sisuliselt välistas kõik muud pakkujad, välja arvatud MBDA uue põlvkonna relva MMP ning Eurospike’i toote Spike LR. „Riigihanke ainsaks hindamiskriteeriumiks oli ühe toote hind, mitte näiteks selle võimekus või hooldus- ja eluringiga seonduvad kulud. Sellega sooviti panna hinnapõhiselt konkureerima 20 aasta vanune Iisraeli tehnoloogia ning kaasaegne Euroopa tipptehnoloogia. Ilmselgelt välistas see juba eos meie võimalused, seega loobusime hankes osalemisest,“ põhjendas Philippe.
Relvatootja vihjas, nagu oleks raamlepingul on olnud hoopis teine eesmärk: nii kaitseminister Jüri Luik kui ka Riigikogu riigikaitsekomisjoni liige Ants Laaneots olevat öelnud, et tegelikult kavatsetakse tulevikus kasutada raamlepingut ka Eurospike’i uuema põlvkonna toodangu, mis praegu veel isegi tootmises ei ole, ostmiseks.
Eesti Päevalehele ütles kaitseinvesteeringute keskuse hangete osakonna juhataja Priit Soosaar, et MBDA osalemine hankes olnuks igati oodatud ja firma pakutav sobiks kaitseväele, kuid nende mitteosalemine tuli üllatusena. „Kuna nad otsustasid mitte osaleda, siis konkreetseid pakkumusi, sealhulgas elukaare kulusid, võrrelda ei saagi,” nentis Soosaar.
„Riik ei saa teha oma otsuseid ja valikuid emotsioonidele toetudes, vaid peab lähtuma kehtivatest seadustest ja kaitseväe vajadustest. Hanketingimusi ei tohi kindlasti kirjutada konkreetsele tootele, vaid tuleb kehtestada tehnilised nõuded, mis vastaksid kaitseväe vajadustele,"
märkis ta.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.