“Pole siin mingit saladuslikku buumi,” ütles automüügiga tegeleva kontserni Amserv Grupp juhatuse esimees Raivo Kütt Leedu anomaalse ning seletamatuna tundunud automüügi hüppelise kasvu kohta.
- Kui statistika vastaks tõele, oleks Leedu tänavatel kolmandik autosid Jeepid ja Fiatid. Foto: AFP/Scanpix
Hiljuti avaldatud statistika näitas, et automüük suurenes Leedus veebruaris aastaga pea kahekordseks – 94,5%. Lätis kerkis müük veebruaris 3,9% ja Eestis langes 8%.
Auto Bild Lietuva peatoimetaja Vitoldas Miliuse sõnul ei tea keegi täpselt, miks Leedus automüük sellise tempoga kasvas.
Leedu automüügi pea kahekordistumise kohta polnud Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) tegevjuhil Arno Sillatil kindlat teadmist, aga ütles, et Leedus on terve hulk anomaalseid ja ebaselgeid nähtusi. “Põhimõtteliselt peaksime Fiate kohtama seal iga nurga peal, aga midagi sellist ei ole,“ rääkis Sillat Delovõje Vedomostile. Ta pakkus välja, et taolise tõusu põhjuseks võib olla reeksport.
Anomaalia, aga seletatav
Automüügiga tegeleva kontserni Amserv Grupp juhatuse esimees ja kaasomanik Raivo Kütt selgitas, et Leedu automüügi järsu statistilise kasvu taga ei ole saladuslikku buumi või plahvatust ning tegemist on täiesti selgitatava anomaaliaga. “Fiati Baltikumi maaletooja on Leedus asuv Modus Grupp. Kuna Fiati müük Baltikumis ei edene kuidagi, aga müüma peab, siis leiti reekspordiga lahendus,” ütles Kütt.
Reekspordi kasu seisneb maaletoomise õiguste hoidmises. “Selleks, et maaletooja olla, on kindlasti kohustuslikud teatud numbrid, kui palju nad peavad Fiate müüma. Fiatil ei ole Baltikumis kunagi erilist edu olnud ja teda on raske müüa. Lätis ja Leedus Fiati edasimüüjad alatasa vahetuvad,” rääkis Kütt, et seega on kasulik autosid Lääne-Euroopasse tagasi müüa, kuid need võetakse Leedus arvele ning näib, nagu oleks tegu justkui uue auto müügiga.
“Kasulik on Lääne-Euroopasse tagasi müüa, sest sealsete autodiilerite hinnad on kõrgemad, kui nad siit regioonist saaksid. Regioonide hinnad tihtipeale erinevad. Ainuke, mida Modus Grupile ette heita saab, on see, et nad rikuvad statistikat. Kui me loeme, et Leedu turg kasvab 90%, siis tegelikult see ei ole niimoodi. Ta suureneb ainult nende kahe margi pealt, mida tegelikult eksporditakse, mitte ei müüda kohapeal,” lisas Kütt, et tegemist on turu tõsise statistilise moonutamisega.
Kütt selgitas, et kui sel aastal Leedus on müüdud kokku 7133 autot, siis Fiat moodustab sellest 2095 ja Jeep 693 autot. Kokku seega 2788 sõidukit ja see moodustab 39% turust. “Kommentaarid on liigsed,” ütles ta.
Seotud lood
Investeeringud kestlikesse lahendustesse hõlmavad enamat, kui oleme seni harjunud mõtlema, rääkis LHV jaepanganduse ettevõtete finantseerimise osakonna juht Marko Kiisa.