Kasvades muutub ettevõte keerulisemaks ja ettevõtte juht peab õppima kiiret kasvu juhtima, nendib LHV ettevõtete panganduse juht Indrek Nuume. Omaette kunst on ära tunda need murrangulised hetked, kus otsustatakse ettevõtte saatus.
- Indrek Nuume Foto: Veiko Tõkman
Uue ettevõtte teke näitab, et turul, olemasolevate ettevõtete majandusruumis, eksisteerib ebaefektiivsus. Uued ettevõtted püüavad seda täita, olles olemasolevatest mängijatest millegi poolest paremad.
Gasellettevõtted ei teki maksude optimeerimise eesmärgil. Nende tekke alus on reaalne äri, mille esimesed viljad on muutunud juba käega katsutavaks. Gasellettevõtted on kapitaliloome alus, nad loovad nii rahalist kapitali kui ka veel olulisemat - inimkapitali.
Kiire kasvu juhtimine
Gasellidel on juba olemas positiivne kogemus, et nende äriplaan toimib ning see aitabki elus hoida ettevõtluseks vajalikku kirge. Ettevõtte algusega seotud stress on alati positiivne stress, sest oma tegevusele on siis võimalik saada kiiresti tagasisidet tulemuslikkuse näol. Et väikeste ettevõtete puhul seisavad juhid omanikele lähedal, siis jõuab positiivne stress kiiresti ka juhtidelt omanikele.
Aga iga kasvuga, toodete arendamisega ja ettevõttesse isikute lisandumisega kaasneb ka tegevuse ja organisatsiooni keerukusastme tõus. Ühel hetkel saabub teadmine, et täiendavaks käibe kasvatamiseks varem toiminud äriplaanist ja entusiasmist enam ei piisa. Esilekerkinud küsimused võivad olla seotud nii ettevõttele tegevussuundade, toodete ja teenuste, õigete partnerite valikuga kui ka finantseerimisega. Nendel murrangulistel hetkedel otsustatakse ettevõtte edasine ellujäämine.
Omaette tarkus on need olukorrad ära tunda. Kui ettevõtja tööpäev on veninud ööpäevaks, siis võib olla juba liiga hilja. Mida sel juhul teha?
Esiteks – kaasa juhid
Ettevõtte kasvatamise aluseks on usaldus ja partnerlus. Inimeste kaasamine otsustamisse ei pea põhinema ainult omandisuhtel, kuid see on ilmselt kõige kestvam. Vali need, kelle roll senise tegevuse osas on olnud olulise tähtsusega. Omandisuhe suurendab oluliselt otsuste läbimõeldust ning vastutust ettevõtte käekäigu osas. Ka tegevuskulude jälgimine on sel juhul rohkem fookuses.
Teiseks – ära unusta turgu
Et suuri asju korda saata, tuleb ka suurelt mõelda. Uued geograafilised turud ei pea asuma naaberriikides. Kuid heast tootest ei ole kasu, kui võimalik turg sellest midagi ei tea. Lisaks tootearendusele ei tohi ära unustada ka turundust. Tugevad on need tooted, mida on võimalik Eestist välja skaleerida, mille eelised ei ole üksnes kohaliku turuga seotud.
Kolmandaks – enneta finantsväljakutseid
Ettevõtted ebaõnnestuvad finantsiliselt valdavalt kahel põhjusel: kas ei teenita kasumit või ei ole piisavalt likviidsust või tekivad mõlemad probleemid üheaegselt. Iga kiire kasv survestab nii kasumit kui ka likviidsusnäitajaid. Kiiret kasvu tuleb osata juhtida, sest ka probleemide eskaleerumine on kiire kasvu tingimustes kiire. Alati on hea teha varuplaan juhuks, kui asjad ei peaks minema nii, nagu plaaniti – ning seda nii kiire kasvu perioodidel kui tavapärasematel aegadel. Hea varuplaan võib tähendada ka piisava kapitalivaru olemasolu. Kõige raskem osa ettevõtlusest ongi pea selgena hoidmine. Oluline on aru saada õigetest põhjustest, mis ikkagi on selle ettevõtte käibe tekke ja toote edu aluseks ja kui palju ikkagi on ettevõttel likviidseid varasid.
Kahjuks on halvad otsused enamasti tehtud headel aegadel ning rahaliste vahenditega opereerimisel tundub kehtivat reegel „mis lihtsasti tuleb, see ka lihtsasti läheb“. Teadmine, et äriplaan on laotud üles kivi kivi haaval, on oluline väärtus, see peab rasketes tingimustes võimalikule survele kõige paremini vastu. Kui ettevõtte tulemus ei baseeru üksikul kliendil, vaid neid on rohkem, kui tootel on ühe eelise asemel rohkem eeliseid, siis võib juhtuda, et rasked ajad enam nii rasked ei tundugi.
Neljandaks - hoia inimkapitali
Iga hea ettevõtte taga on head inimesed. See on kõige olulisem ressurss, mis ettevõtetel kasutada on. Ettevõtjaks saadakse õppimise teel ja kõige paremini õpitakse siiski enda vigadest. Kogemus on alati kõige väärtuslikum osa ettevõtjaks olemisest.
Suureks tõusevad need ettevõtted, mille firmakultuur soosib partnerlust ning kus ei kardeta oma arvamust välja öelda. Tugeva ettevõtte organisatsioon tunnustab tegijaid ning suudab oma eksimustest õppida.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.