• OMX Baltic0,34%272,53
  • OMX Riga−0,16%872,87
  • OMX Tallinn−0,5%1 751,61
  • OMX Vilnius−0,21%1 047,41
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,76%8 079,03
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,15
  • OMX Baltic0,34%272,53
  • OMX Riga−0,16%872,87
  • OMX Tallinn−0,5%1 751,61
  • OMX Vilnius−0,21%1 047,41
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,76%8 079,03
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,15
  • 22.12.15, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pilk aeglasemale piiriületusele

Kui piirikontroll taastatakse, tuleb logistikuil valmistuda ajaliseks lisakuluks, kirjutab Cargobusi tegevjuht Kadri Johanson.
Cargobusi tegevjuht Kadri Johanson.
  • Cargobusi tegevjuht Kadri Johanson. Foto: Andras Kralla
Hiljuti Venemaale minnes kulus piiriületusele Koidulas 3,5 tundi. Seda vürtsitas veel ka salakaubaveosüüdistus. Salakaubaks olid kaks miniatuurset ilukanarbikku Petserisse tuttava hauaplatsile. Kogesin üliaeglast bürokraatiat, kuulsin keerulist vene keelt, täitsin segaseid pabereid, tundsin vene hinge andestust salakauba avastamisel ning Eesti piirivalvuri suurt pahameelt arusaamatust korrast mitte arusaamise pärast. Ennekõike aga raiskasin nürilt aega.
Jõuan nüüd mõtetega meie Liidu poolele tagasi. Mis saab meil ja meiega siis, kui piirikontroll taastatakse?
Ajaline lisakulu
Logistikas peame arvestama ennekõike lisanduva ajakuluga piiril ning eriti korrektse saatedokumentatsiooni vajadusega. Dokumendid ei ole eraldi peavalu, kui just ei kehtestata uusi nõudeid. Ajakulu puhul oleme liiklustihedust ning piiriprotseduure arvestades välja mõelnud nn õnneliku stsenaariumi ehk ligi tunnise lisakulu igas piiripunktis.
Meie koduturul Balti riikides ei tekita kuni üks tund lisaaega piiril olulist lisakulu. Kliendi jaoks saab pisut aeglasem teenus uueks tegelikkuseks, aga veomahud sellest vaevalt muutuvad.
Tagasilöögi võib anda vajadus järgida juhtide puhkeaja nõudeid, kuna tööaeg pikeneb ja ka oletatava ootetunni sees on vaja masinat mõne korra edasi liigutada. Murelikuks teeb see, et riikidel ei pruugi olla valmis sobivaid piiriületustehnoloogiaid ja IT-lahendusi. Läbisõidu broneerimine, veose saatedokumentide eelesitamine või masina läbivalgustamine võiks protsessi olulisel määral kiirendada.
Oleme valmis üllatusteks
Lisaks aga oleme valmis ootamatusteks, kuna piiriületused toimivad vahel justkui irratsionaalses maailmas vaid vähestele teada viisil ja kiirusel, samuti võib aeganeelavaid üllatusi tuua riikide vähene koostöö.
Kui piirikontroll aitab kaitsta kodumaad ning oma rahvast, siis ei ole lisatüli hind liiga kõrge. Loodan vaid, et Koidula väntsutus ei kordu kunagi. Pealegi on ettevõtja roll kohaneda – küll uute nõuete ja kohustuste, ootamatute maksumuutuste ja aktsiisitõusude või ka muude poliitiliselt lühinägelike otsustega.

Seotud lood

Arvamused
  • 23.02.16, 13:30
Schengeni kadumine mõjutaks Eestit rängalt
Piirikontrollide taastamine Schengeni alas tooks kaasa tohutud kulutused, õõnestaks viimase 20 aasta ülesehitustööd ja oleks suur oht ühtsele turule ja ELi integratsioonile. Samuti oleks see raskete tagajärgedega Eestile, kirjutab europarlamendi liige Kaja Kallas (Reformierakond).
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 12:03
ABB ärijuht: Eestil on tugeva tööstusriigi maine
ABB Balti riikide ärijuht Jukka Patrikainen on seda meelt, et 1990ndatel Eestisse tulnud allhanketööd andsid siinsetele tööstusettevõtetele hea stardiplatvormi. Tänu tugeva tööstusriigi mainele saab ABB Eestis peagi alustada ka ülisuurte mootorite tootmist.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele