• OMX Baltic0,2%281,65
  • OMX Riga−0,22%872,35
  • OMX Tallinn0,22%1 771,79
  • OMX Vilnius0,28%1 096,8
  • S&P 500−1,54%5 827,04
  • DOW 30−1,63%41 938,45
  • Nasdaq −1,63%19 161,63
  • FTSE 100−0,86%8 248,49
  • Nikkei 225−1,05%39 190,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,98
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,8
  • OMX Baltic0,2%281,65
  • OMX Riga−0,22%872,35
  • OMX Tallinn0,22%1 771,79
  • OMX Vilnius0,28%1 096,8
  • S&P 500−1,54%5 827,04
  • DOW 30−1,63%41 938,45
  • Nasdaq −1,63%19 161,63
  • FTSE 100−0,86%8 248,49
  • Nikkei 225−1,05%39 190,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,98
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,8
  • 23.03.18, 13:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ahti Heinla: Uberi õnnetus on jahmatav

Uberi isesõitva auto õnnetus on tehnilises mõttes üsna jahmatamapanev, isegi veel rohkem kui mõni nädal tagasi Tallinnas juhtunud Smartlynxi lennuõnnetus, kirjutab Technologiesi juht Ahti Heinla Facebookis.
Investor ja ettevõtja Ahti Heinla.
  • Investor ja ettevõtja Ahti Heinla. Foto: Eiko Kink
Olukord oli tehnoloogia jaoks väga "lihtne". Kuigi inimsilmale tundub pardakaamera videost, et jalakäijat polnud pimedas eriti näha, siis enamik isesõitva auto anduritest näevad pimedas sama hästi kui valges. Samuti, auto ei pidurdanud isegi siis, kui jalakäija oli otse auto ees ja ka pardakaamera videos väga hästi näha.
Niisiis, Uberi tehnoloogia kindlasti on suuteline selles olukorras jalakäijat märkama ja paremini käituma - ning tõenäoliselt on ka tuhandeid kordi seda edukalt teinud. Tõenäoliselt oli auto ees oleva takistuse peale pidurdamine lausa kõige esimene turva-abinõu, mille nad oma autole programmeerisid. Starshipi robotitele küll oli, ning ma olen kümneid kordi meie robotile ette hüpanud, et vaadata, kuidas ta kohe pidurid blokki lööb.
Miks siis see Uberil antud juhul ei töötanud? On ainult kaks reaalset varianti.
Mingi riistvaraline komponent oli rikkis ning auto polnud piisavalt hästi tehtud, et seda automaatselt tuvastada ning vastavalt reageerida (aeglustada kiirust, keelduda edasi sõitmast vms). Sisuliselt oleks pidanud kuskil süttima punane tuluke "takistuste vältimise kaamera ei tööta", kuid seda tulukest polnud keegi ehitanudki või siis ei töötanud see piisavalt hästi. See on küllalt tavaline, et arenduses keskendutakse oma fantastiliselt võimekale tehnoloogiale, mis töötab ulmeliselt hästi ja kõik on rõõmsad, aga unustatakse lisamata turva-abinõud tõsiasja jaoks, et tehnoloogia ei saagi töötada, kui juhe on lahti ühendatud, katki, aku on tühi, tarkvara juba viimased tund aega kokku jooksnud vms. Starshipi robotites on kümneid selliseid turva-abinõusid, ja oma sõidukogemuse ajal näeme ikka ja jälle, et suur osa turvalisusest seisneb just sellistes asjades. ISO Functional Safety sertifikaat, mis Starshipi robotitel on, keskendub just sellele - igasugune tehnoloogia on mõnikord rikkis ning turvalisuse saavutamiseks tuleb see rikkisolek kiiresti automaatselt tuvastada. Ühelgi isesõitval autol veel sellist sertifikaati pole - neil on seda raskem saada, sest mõistagi on autod tunduvalt ohtlikumad kui väikesed kõnniteerobotid.Inimfaktor testimise protsessides. Näiteks sõideti mingi eksperimentaalse tarkvara versiooniga, mis ei pidanudki takistusi nii hästi nägema. Keegi jättis kahe silma vahele instruktsioonid "selle autoga sõita ainult suletud territooriumil kuni 20km/h". Või keegi mõtles, et tuleks selline silt sellele autole külge panna, aga siis tuli lõunapaus vahele, ja ununes. Juhtub. Ohtlike tehnoloogiate katsetamise ajalugu on täis selliseid näiteid. Kosmoserakettidele on andureid valepidi peale kruvitud ja siis nähtud, kuidas inimeste 10 aasta töö ilmatuma kärakaga plahvatab jne. Aja jooksul need protsessid arenevad, lisatakse topeltkontrolle, kahe silmapaari nõuded, tarkvaralised "punased tulukesed" jne, ning probleemid lahenevad. Tasub meeles hoida, et Uberi isesõitvad autod on viimase aastaga sõitnud üle 1 miljoni kilomeetri - nende testimisprogrammis töötab tõenäoliselt 500+ inimest, kellest suur osa on palgatud viimase aasta jooksul. Sellise palkamise tempo juures on keeruline tagada, et protsessid on paigas ja neid ka tegelikult järgitakse. (Ilmselgelt ka antud autos olnud "safety driver" ei olnud piisavalt hoolas, kuid see polegi nii üllatav - inimesed ongi üldiselt väga kehvad masinate passiivses jälgimises).
Kokkuvõttes on selge, et Uberi autodes olev tehnoloogia on võimeline palju paremaks. Antud õnnetus oli väga traagiline lastehaigus, mis kiiresti lahendatakse, kuid Uberi renomee sai sellega kindlasti suure hoobi. Sellele õnnetusele pole võimalik anda selgitust, mis ei näitaks Uberit halvas valguses.
Allikas: Ahti Heinla FB-postitus.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 12:49
Tarkvaraarendaja Merada: turvanõrkusi tuleks otsida vähemalt kord kuus
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele