• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,25
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,25
  • 16.09.18, 08:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kes praamijama eest vastutab?

Aastatetagune ebapädev praamiostu otsus häirib inimeste elu tänaseni ja oleks aeg, et sarnaste rumaluste eest ametnikud ja poliitikud ka reaalselt vastutama hakkaksid, kirjutab ettevõtja Mati Väärtnõu.
Kes praamijama eest vastutab?
Saaremaa Laevakompanii omas praame, mis olid kõige sobivamad ja osutas väga head praamiteenust. Paraku leiti kellegi isikliku emotsionaalse ebakõla tõttu, et on vaja asi riigistada, riik jättis olemasolevad praamid soetamata ning raha raisati ebasobivatele alustele. Uute praamide ehituslikest iseärasustest tingituna pole võimalik võtta peale enam kui kaks rivi kõrgeid sõidukeid, varasemad praamid aga võtsid peale vähemalt neli rivi veokeid. Kuigi uued praamid on väheke pikemad, siis see ei kompenseeri puudujäävat osa – varasemad praamid võtsid peale kolmandiku jagu rohkem veokeid.
Tulemuseks on pooltühi praam ja kaile jäävad kõrgemad masinad.
Just selline pilt avanes mulle reede hommikul, kui sain viimase kõrgema autona praamile. Ja pühapäeva õhtul olin sunnitud samal põhjusel kaotama 1,5 tundi uneaega, kuna lihtsalt kõrgeid masinaid kitsale praamile üle kahe rea ei mahu.
Kahju on mitmekordne
Sellise teoga on toonased poliitikutest ja ametnikest otsustajad tekitanud kahekordse kahju riigile. Esiteks raha, mis jäänuks tõenäoliselt riiki, maksti nüüd riigist välja. Teiseks vähenes kõrgete masinate veomaht praamidel vähemalt kolmandiku võrra. Riigi raha on raisatud, taristu halvendatud – aga vastutajaid ei ole.
Siinkohal on paslik meelde tuletada ka ettekäändeid, miks üldse praamidega vangerdus ette võeti. Nagu kirjutab Rain Veetõusme oma arvamusloos „Mida ei mäleta, seda pole olnud“ (Äripäev 06.04.2018), räägiti 2013. aastal, et praamid tuleb riigi kontrolli alla tuua, sest eraomanik tahab liiga palju raha ning riigile kuuluvad praamid saavad olema oluliselt soodsamad. Tegelikkus on aga vastupidine – saarte ja mandri vahelise praamiühenduse eest makstav dotatsioon järjest kasvab.
Nende riigile kahjulike otsuste taga on aga reaalsed nimed. On riigi positiivse kestmise huvides, et sellised kahjurid pannakse oma tegude eest vastutama. Proportsionaalne karistus oleks eluaegne riigiametis töötamise keeld koos oma vara arvelt riigile tekitatud kahju hüvitamisega.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.12.24, 12:39
Riigi IT-majad ohustavad sektori ekspordivõimet
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele