• OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,73%5 974,07
  • DOW 300,16%42 906,95
  • Nasdaq 0,98%19 764,88
  • FTSE 1000,22%8 102,72
  • Nikkei 2251,19%39 161,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,35
  • OMX Baltic0,09%271,91
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn0,33%1 732,68
  • OMX Vilnius−0,22%1 064,37
  • S&P 5000,73%5 974,07
  • DOW 300,16%42 906,95
  • Nasdaq 0,98%19 764,88
  • FTSE 1000,22%8 102,72
  • Nikkei 2251,19%39 161,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,35
  • 06.02.22, 08:00

Tarmo Toiger: automüüki ootab aasta kannatusi, siis paistab valgus

Aastal 2023 hakkavad mootorsõidukite tarned oluliselt paranema, seniks jätkuvad defitsiidikannatused, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Tarmo Toiger.
  • Tarmo Toiger. Foto: Raul Mee
Uute mootorsõidukite turg pöördus mullu viimases kvartalis langusesse. Tulemused olid pettumus, sest vähenemine võrreldes eelmise aasta sama perioodiga oli umbes 17% ja varasema kvartaliga 32%.
Eelmise kvartali kommentaaris julgesin prognoosida autode kättesaadavuse probleemide jätkumist ning must stsenaarium sai tõeks: autosid lihtsalt ei suudeta toota, tarneajad on pikad ning ostjad loobuvad tellimustest. Turult kuuleb anekdootlikke lugusid, mil uue auto tarneaeg on 14 kuud ja rohkem. Autode nõudlus on suur, raha, sealhulgas teise laine pensionisamba väljamaksed, ootab kasutamist.
Mida teevad uute autode ostjad?
Uute autode kliendid pöörduvad kasutatud autode turule. Esimest korda üle mitme aasta on uute autode osakaal kõigist esmaregistreeritud sõidukitest julgelt alla 40%. Tavapäraselt kõigub uute autode osakaal 40–50% vahel, parimates kvartalites viimase viie aasta jooksul on see olnud isegi 61%, ent 2021. aasta IV kvartal üllatas 32%ga. Nii kehv uute autode müügikvartal oli viimati 2010. aastal.
Suuremate diilerite kvartali müüginumbreid vaadates näeb arvestatavat volatiilsust. Peamiseks põhjuseks on raskesti prognoositavad tarned. Näiteks TOP viie seas olevad suurimad diilerid, nagu Auto 100 (–32%), Amserv (–5,9%) kui ka Inchcape (–4,9%) pidid tunnistama viimase kvartali käibe langust.

Seotud lood

Arvamused
  • 14.01.22, 15:22
Luminor Liisingu juht: sel aastal võib autoturul pakkumine taas ületada nõudluse
Võib ennustada, et suurt buumi autoturul sel aastal ei tule, kirjutab Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.
Uudised
  • 30.01.22, 15:10
Kasutatud Ferrarisid müüakse Eestis kallimalt kui uusi
Ferraride turuväärtus kahaneb visalt ja mõnel juhul võib kasutatud sportauto olla isegi kallim kui uus, ütles Ferrari Eesti esinduse juht Torsten Kihlman.
Saated
  • 26.01.22, 11:32
Luksusautode müüja: eestlased krabavad tutikaid Ferrarisid, see on hea investeering
Ferrari Eesti esinduse juhi Torsten Kihlmani sõnul on Eesti osutunud palju edukamaks turuks, kui ta alguses lootis. Ainuüksi eelmise aasta eesmärk sai ületatud pea kahekordselt.
  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 18:42
Kuld ja aktsiad kukkusid kolinal. Kas kujunemas on ostukoht?
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele