Samal ajal kui Lõuna-Euroopa riigid on agaralt kasutanud Euroopa Liidu fonde tee-ehituseks, on Eesti vähemalt osaliselt selle võimaluste akna maha maganud, kirjutab Äripäeva Lõuna-Euroopa kolumnist Lauri Vahemeri.
- Korralikult välja ehitatud E67 tooks nii Riia kui Pärnu aegruumiliselt Tallinnale tunduvalt lähemale. Foto: Raul Mee
Kirjutasin mullu, kuidas Lõuna-Euroopa üllatavalt heal tasemel kiirteedevõrgustiku taustal paistab meie maanteeühenduse ehk Via Baltica mahajäämus Euroopa standarditest iseäranis silma. Ja ehkki ma ei plaaninud sel teemal uuesti kirjutada, siis mõned hiljutised sündmused sundisid taas sulge pihku haarama.
Hea küll, selline sissejuhatus kõlab ehk liialt pateetiliselt ja justkui Ivan Orava mälestustest pärit (“... kas siis ei ole minu püha kohus sulg pihku haarata, meenutuseks vanadele ja õpetuseks noortele…”), kuid tähelepanekuid ja mõtteid on kogunenud viimastel nädalatel tõepoolest.
Euronormid nii ja naa
Hiljutiste kevadpühade ajal võtsime seltskonnaga ette veidi pikema autoreisi kaugemale sisemaale, et vaadata üle mõned kuulsad ja UNESCO maailmapärandi nimekirja kuuluvad maailmaimed. Reis oli tore ja vaatamisväärsused nägemist enam kui väärt, kuid pea sama palju kui reisisiht ise, torkas silma viimastel aastatel ehitatud ja äsja valminud enam kui 100 kilomeetri pikkune kiirteelõik.
Loomulikult pole uhiuues kiirtees reeglina midagi ülemäära erilist, kuid sel korral olid mõned asjad pisut teisiti. Esiteks, sõitjaid oli sellel uuel teelõigul vähe, tegelikult vägagi. Seda vaatamata sellele, et kevadpühade ajal on siinmail liiklustihedus tavapärasest oluliselt suurem.
Nii, et tahes-tahtmata meenus keset seda uhket üksindust kunagi meil kõlanud argument, et ei Tallinna–Tartu maanteed, rääkimata Tallinna–Pärnu maanteest, ei saa kiirteeks ehitada, kuna liiklejaid napib ja liiklustihedus jääb allapoole vajalikku (euro)normi. Kuid siin ma nüüd olin, keset kiirteed, mille ehitamist oli toetanud Euroopa Liit ning kus kaasliiklejaid oli vähem kui Tallinna–Rapla–Türi maanteel!
Vahemere vaatlus
Lauri Vahemeri on endine ametnik ja konsultant, keda töö ja elumere lained on paisanud nii Vanasse kui Uude Maailma. Neil päevil toimetab ta peamiselt Lõuna-Euroopa riikides. Oma Äripäeva veergudel ilmuvad blogis "Vahemere vaatlus" jagab ta kogemusi ja tähelepanekuid riikide ning rahvaste eripärast ning kõrvutab neid Eestiga. Eelmises postituses selgitas ta, miks Venemaa algatatud täiemõõduline sõda Ukrainas
kipub lõunaeurooplasele kaugeks jääma.
Seotud lood
Kas oleme kolgas või kuulume Euroopasse?
Iga uue maksu kehtestamisel peab olema üheselt selge, miks seda tehakse. Automaksu puhul oleks selle ainsaks õigustuseks sihtotstarbelisus ehk riigieelarvesse laekuva lisaraha suunamine teede ehitusse ja korrashoidu, kirjutab TREV-2 Grupi juhatuse esimees Sven Pertens.
Keskmisel maailmakodanikul on raske mõista, et üks riik võib 21. sajandil alustada Euroopas sõda lihtsalt selleks, et territooriumil suuremaks saada, ohverdades seejuures omaenda inimeste heaolu, kirjutab Äripäeva Lõuna-Euroopa kolumnist Lauri Vahemeri.
Soojal maal on mõnus käia patareisid laadimas, kuid investeering sinna kui mõnusasse alalisse elupaika vajab põhjamaiselt põhjalikku kaalumist, kirjutab Äripäeva Lõuna-Euroopa kolumnist Lauri Vahemeri.
Lõuna-Euroopa riikides laialt levinud paastuaeg ei olegi anakronism, vaid sel on oma sisu ja mõte, kirjutab Äripäeva Lõuna-Euroopa kolumnist Lauri Vahemeri.
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.