• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 5000,13%5 282,7
  • DOW 30−1,33%39 142,23
  • Nasdaq −0,13%16 286,45
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 2251,03%34 730,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • 18.04.25, 12:15

Robin Kolk, Robin Tammemägi: loome majanduskaitseväe

Kaitseväeteenistusele võiks järgneda kolme kuu pikkune intensiivne ettevõtlusfaas, kirjutavad Robin Kolk ja Robin Tammemägi arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ajateenistus selja taga? Aeg siirduda ettevõtlusse!
  • Ajateenistus selja taga? Aeg siirduda ettevõtlusse!
  • Foto: Liis Treimann
Eesti on väike, kuid ambitsioonikas riik. Meil on kirju nimekiri edukaid idufirmasid, mis on suutnud jõuda rahvusvahelise tuntuseni – Skype, Bolt, Wise – kui vaid mõnda nimetada. Ometi kisub meie noorte potentsiaali piiritlema omamoodi talupoja tagasihoidlikkus: müügienergiat ja veenmisjulgust napib, mis võib takistada suurejoonelist välisturgudele laienemist. Usun, et siinkohal vajame julget lahendust: tuua riigikaitse kõrvale majanduslik mõõde.
Kujutage ette, et kohustusliku ajateenistuse lõpus antakse noortele reaalne võimalus proovida kätt müügis ja turunduses. Nii sünnibki majanduskaitsevägi – kolme kuu pikkune intensiivne ettevõtlusfaas, mis järgneb kaitseväelisele baasteenistusele.
Meie eesmärk pole seejuures üksnes müüa asju, vaid kujundada tervet põlvkonda enesekindlatest eestlastest, kes ei karda võtta kätte telefoni, püsti panna veebipoodi või seista rahvusvahelisel konverentsil lavale, et tuhandete ees ettevõtte kasulikkust kõlava häälega esitleda.
Väärtused, mis sobivad ka majandusse
Praegune kohustuslik ajateenistus on üles ehitatud distsipliinile, koostööle ja vastupidavusele. Need väärtused on majandusvallas sama olulised. Kuid kui lisame klassikalisele sõjalisele ettevalmistusele veel müügi- ja turundusoskused, võiks tulemuseks olla kõvasti laiem ühiskondlik kasu.
Kujutlegem, kui igal aastal astuks tööturule sadades noori, kes on saanud praktilise müügikogemuse, reaalsete projektide tulemusena näinud oma võimekust ning vallutanud hoiakud, mis sageli meie noori tabavad, nagu “Mina? Ei suuda.”
Kuidas võiks majanduskaitsevägi välja näha? Esimesed üheksa kuud saab noor klassikalise kaitseväeteenistuse kogemuse: füüsilise treeningu, distsipliini, tiimitöö, vastutustunde süvendamise.
Nende kuude jooksul võib juba põgusalt tutvustada ka ettevõtluse põhialuseid. See võib olla kerge müügikoolitus, mõned innustavad loengud ja edujuhtumite analüüs, mis tekitab isu. Järgnevad kolm kuud on aga pühendatud puhtalt majanduslikule treeningule.
Kujutage ette, et igast kaitseväe üksusest moodustatakse väikesed projektitiimid. Igal tiimil on oma partner-ettevõte – näiteks ambitsioonikas idufirma, kes soovib välisturule laieneda, või kohaliku tootja müügiväljakutsed, mille lahendamiseks pole seni olnud eelarvet.
Tiimide päevad algavad müügikoosolekuga, seejärel hakatakse telefonitsi või meili teel kontakte looma. Tutvutakse brändinguga, õpitakse läbirääkimisi ja tehingu vormistamist. Selline mudel annab noorele mõista, et müük pole pelgalt pealetükkiv kõnekeskuse töö, vaid äri alus – ilma selleta hea idee ei lenda.
Majanduskaitseväe noored saavad teistsugust eneseületust tunda: kui lahinguväljal treenitakse julgust ja vastupidavust, siis siin põrkume täpselt samasuguse hirmuga – “Kas ma julgen võõrale helistada?” – vaid keskkond on rahumeelne ja väljakutse omamoodi vaimne.
Tulemuseks on enesekindlus, mida on vaja nii ettevõtjale kui ka spetsialistile, kes tahab kasvada oma valdkonna tippu. Mida enam noori seda kogeb, seda vähem elame müüdimullis, et eestlane on kõhklev ja tagasihoidlik.
Kas see kõik pole mitte praegu, Euroopa ebakindlates oludes, eriti oluline? Mida paremini arendame iseenda oskust luua ja müüa, seda sõltumatumad oleme välisest survest. Majanduskaitsevägi tugevdab mitte ainult üksikisikuid, vaid tervet Eesti majandust. Kui meie idufirmad jõuavad kiiremini välisturgudele, tähendab see suuremaid investeeringuid, rohkemaid töökohti ja laiemalt tuntud Eesti kaubamärki.
Hakkame julgelt peale
Selle algatuse maksumus pole riigile koormav: paljud vahendid (hooned, infrastruktuur) on juba olemas. Vajame lisaks müügi- ja turunduseksperte, kes aeg-ajalt koolitavad, ning toimivaid IT-lahendusi, et noortel oleks kasutuses CRM-süsteem ja analüütikavahendid. Ja tulemused on mõõdetavad: kui suur on iga tiimi tehingute arv, kui palju luuakse uusi kontakte, milline on tagasiside partneritelt.
Tulevikus võime näha, et majanduskaitseväe lõpetanud noored alustavad oma iduettevõtteid või hoopis rakendavad õpitud oskusi olemasolevatesse ettevõtetesse, tuues sinna puuduva müügielementide vaimu. Hiljem liigutakse ülikooli, kus on võimalik praktikas teenitud kogemuste eest saada täiendavaid õppepunkte või eelistatud ligipääs ettevõtlusprogrammidele.
Kõlab julge sammuna? Kindlasti, kuid see on vajaduspõhine. Meie väiksest riigist on võimalik teha midagi enamat, kui meile kunagi öelda julgeti. Majanduskaitsevägi on viis, kuidas suurendada riigi kaitsevõimet uuel, globaalselt aina rauhutumal rindel: majanduses. See on võimalus ehitada iseseisvust, toites noorte pealehakkamist, ärksat meelt ja ettevõtlikkust.
Kui küsitakse, kust tuleb Eesti järgnev edulugu, võiksime vastata: just sellest algatusest. Kui me anname noortele rakendusliku, takistusi murdva kooli, mille keskmes on päris müügikogemus, on nad valmis maailma vallutama. Aeg on tuua kaitseväe kõrval hiilgema ka majanduskaitsevägi – sest julge pealehakkamine on pool võitu, aga edukas müük teeb lõpuni võitjaks.
Arvamuskonkurss Edukas Eesti
Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Elengeri (endine Eesti Gaas), If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis. Konkursi peaauhind on 10 000 eurot.
Žüriisse kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, konkursi viib läbi Äripäeva arvamustoimetus. NB! Tööde vastuvõtt on lõppenud. Žürii koguneb aprilli lõpus, auhinnad anname üle mai alguses.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele