• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,16%5 926,62
  • DOW 300,81%43 757,91
  • Nasdaq −0,52%18 867,59
  • FTSE 1000,77%8 147,57
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,16
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,16%5 926,62
  • DOW 300,81%43 757,91
  • Nasdaq −0,52%18 867,59
  • FTSE 1000,77%8 147,57
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,16
  • 25.01.18, 15:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Püramiidikujuline sõiduk ajaloo hämarusest

1980. aasta Pariisi autonäitus ukse ees, soovis Citroen oma kodumaist publikult üllatada. Sündis kiilukujuline meistriteos – ideeauto Karin, kirjutab Autoweek.
Citroen Karin
  • Citroen Karin Foto: Citroen
Trevor Fiore kujustatud püramiidikujulisel sõidukil oli kolm istekohta. Juht istus keskel ja tema külgedel oli ruumi kahele kaassõitjale. Idee disainiharjutusena mõeldud Citroeni loomiseks saadi teistelt trapetsikujulistelt masinatelt, näiteks Aston Martin Bulldogilt.
Kaasaegsele vaatajale tundub Karin pärinevat justkui ulmefilmist, mõneti ka F-117 varghävitaja maapealse vastena mõjuva erakordse masina loomiseks tuli inspiratsioon põneval moel. 1980. aasta Pariisi autonäitus ukse ees, oli Citroenil vaja autot, mis rahvast koduturul üllataks. Paraku polnud ettevõttel aktsionäride ja pressi rõõmuks midagi põnevat näidata. Fiore, kes sel hetkel oli Citroenis värske nägu ja kes hiljem võttis üle Citroeni kauaaegse disaineri Rovert Oproni koha, juhtis töörühma, mille koostöö viljana sündiski väike püramiidikujuline kupee. Mootor peitus kasvuhoonet meenutava auto ninas, võimaldades nii pikka ja laugelt tõusvat esiklaasi.
Interjööris domineeris torukujuline roolivarras, mis tungis armatuurist kaugele auto sisemusse. Veidra Citroeni roolirattal olid ka nupud telefoni jaoks. Kõik juhtimiseks vajalik oli koondatud ümber rooli või väikeste kogumitena kella kolme ja üheksa suunas. Sõitjateruumi väljanägemine meenutab veidi üht teist kiilu – 1972. aasta Maserati Boomerangi ideeautot.
Tolleaegsed uudislood võrdlesid auto esitulesid Citroen SMiga kuid tänapäeval tundub nende kuju olevat pigem dikteeritud vaid mootorikatte kujust. Masina tagaosa tuletab ilmselt enim meelde Lotus Espritit.
Kuigi Karinist tootmisküpset masinat ei sündinud, elasid auto geenid edasi näiteks sedaanis XM, Karini mahtuniversaalist sõsarast Citroen Xeniast kasvas aga välja Renault Espace.
Citroen Karin
10 fotot
  • Citroen Karin Foto: Citroen

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele