USA majandusajakiri Forbes harib väikeettevõtjaid (kel pole suhtekorraldusagentuuri palkamiseks vahendeid), kuidas oma jõududega PRi masinat tööle panna. Nagu ikka pakutakse paari-kolme lihtsat moodust, kuidas asju ära teha.
1. Õpi tundma oma potentsiaalseid kliente
Enne, kui lähed kliente püüdma, selgita välja, kust nad oma infot hangivad, mis kanaleid usaldavad. Forbes soovitab kulude kokkuhoiuks suhelda kohalike ülikoolidega, kes viivad läbi kanalite usaldatavuse uuringuid, ning saada sealt vajalik info (pole üldse paha mõte). Jälgida tasub Tartu Ülikooli välja antud uuringute kokkuvõtteid või guugeldada endale vajalikku infot.
2. Koosta ettevõttele pressipakk
Kui esimeses punktis oli vaja enne kliendi jahtimist uurimistööd teha, siis enne meediakanalitega suhtlemist võiks valmis meisterdada pressipaki (mis vajadusel ajakirjanikule saata), mis lühidalt koosneb järgmistest komponentidest:
Ettevõtte kirjeldus. Siingi töötab põhimõte less is more. Kui tunned, et sama infot saab lühemalt edasi anda, siis kustuta ülearune loba ära. vormis.
Klientide hinnangud näiteks case study
Teenuste-toodete kirjeldus. Pildid ei teeks paha. Seletus, miks peaks keegi neid tooteid tahtma ja kuidas on nad teistest paremad.Trükikvaliteediga fotod firmast, toodetest, inimestest.
3. Suhtle konkreetse ajakirjaniku/väljaandega
Kui oled välja selgitanud, milliseid kanaleid su potentsiaalsed kliendid usaldavad/loovad, võta need ette ja tutvu, milliseid lugusid seal kirjutatakse. Selgita välja, kes neid lugusid kirjutavad. Kui tunned, et oled leidnud hea idee, kuidas oma ettevõtet, toodet, teenust, inimest pilti tuua, siis võta ühendust ajakirjanikuga, kes antud valdkonda kajastab, ja püüa talle teema huvitavaks teha (kindlasti aitab ajakirjanduslike žanrite tundmine – vt raamatupoodi!). Kui esimesel korral ei vea, siis ära lootust kaota.
Lisaks nimetatud kolmele punktile soovitas Forbes kohalikust ülikoolist PR-tudengi praktikale võtmist, mida ei julge soovitada, sest enamasti puudub tudengitel oma valdkonna töökogemus ning nende palkamine eeldaks firmasisese oskusteabe olemasolu. Ehk firmas peab olema inimene, kes teab, kuidas PR toimib. Kui ettevõttes on välja kujunenud tüüptegevused, nagu kliendilehe toimetamine, blogi ja sotsiaalvõrgustike arendamine, siis nende tööde jaoks võib praktikandi kaasamist kaaluda.
Forbesi jagatud soovitused on loomulikult head ja aitavad taktikaliste tegevustega algust teha. Edukus sõltub tegijast, kuid esimesed suunad peaks siit kätte saama. Hoopis erinev lugu on aga medali teise poolega ehk strateegilise lähenemisega. Kuigi taktikalised tegevused võivad tuua lühiajalist edu, on oluline silmas pidada ka, miks konkreetseid tegevusi läbi viiakse ja milline peaks tulemus olema pikas perspektiivis. Selleks on soovitatav korraldada juhtkonna ajurünnak ja panna paika lühi- ning pikaajalised eesmärgid; sõnumid, mida tahetakse sihtrühmadeni viia; testida neid sõnumeid fookusgrupis ehk tuttavate ja klientide-partnerite peal; määrata kõneisikud ja neid koolitada. Selle viimase puhul on siiski vajalik teenuse sisseostmine koolitus- või suhtekorraldusfirmast.
Lõpuks tasub ka meeles pidada, et edukad suhted sihtrühmadega saavad alguse ettevõtte seest – suhetest töötajatega, töökultuurist, motivatsioonitasemest ja loomulikult ka kvaliteetsetest toodetest-teenustest.
Kommunikatsioonibüroo Vare & Jaakkola partner Lauri Levo
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.