• OMX Baltic1,33%273,94
  • OMX Riga−0,11%871,18
  • OMX Tallinn2,32%1 749,54
  • OMX Vilnius0,09%1 058,76
  • S&P 5000,37%6 073,77
  • DOW 300,29%44 040,4
  • Nasdaq 0,55%20 012,96
  • FTSE 100−0,12%8 302,17
  • Nikkei 225−0,95%39 470,44
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%109,12
  • OMX Baltic1,33%273,94
  • OMX Riga−0,11%871,18
  • OMX Tallinn2,32%1 749,54
  • OMX Vilnius0,09%1 058,76
  • S&P 5000,37%6 073,77
  • DOW 300,29%44 040,4
  • Nasdaq 0,55%20 012,96
  • FTSE 100−0,12%8 302,17
  • Nikkei 225−0,95%39 470,44
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%109,12
  • 19.05.13, 11:44
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ettevõtlikkust ja majandust tuleb õppida kogu elu

Eestis on tööealiste elanike hulgas väljakujunenud ettevõtjaid (tegelenud ettevõtlusega rohkem kui 3,5 aastat) vaid 7,2 %. Valdava osa eestimaalaste eesmärk pole mitte ettevõtjaks saamine, vaid palgatöötaja koht ning vastava erialase kvalifikatsiooni saamine, kirjutab majandusdoktor Ivar Raig.
Riigi rikkuse suurendamine pole mõeldav rahvusliku kapitali ja ettevõtjate kasvatamiseta. Sellepärast ongi ettevõtjate järelkasvu kujundamiseks vaja süstemaatiline ettevõtlus- ja majandusharidus viia  igasse kooli. Tuleks seada eesmärk, et ettevõtjate osakaal tööealises elanikkonnas suureneks kaks kuni kolm korda, vähemalt 15 -20%ni.  Et ergutada ettevõtlikkust,  on vaja kujundada sellekohast mõtteviisi ja väärtusi. See töö peaks algama  juba kodus ja lasteaias. Vananenud haridussüsteemist on kujunenud ettevõtluse ja majanduse arendamise üks olulisemaid pidureid.  
Süvaõppega koolide arvu kiire suurendamine võiks olla koolireformi üks peasuundi, millega kaasneb õppekavareform. Vajalike uute õppematerjalide ja õpikute süsteemi kujundamine võtab palju aastaid aega. Ettevõtluse ja majanduse ainete parema õpetamise tagaks gümnaasiumide ja kõrgkoolide ning ettevõtete laialdasem koostöö, millesse võiks olla kaasatud ka Eesti haridus- ja majanduseliit. Haridusreformi peaks toetama ettevõtlust soosiv väärtusõpetus nii kodus, koolis, meedias ja kogu ühiskonnas. Muu hulgas on vaja lahti saada ettevõtja kui „Viru ärika“ või „rahva kurnaja“ kuvandist.
Uued õppekavad peaksid sisaldama vähem tuupimist ja rohkem reaaleluga seotud loovust.  Eeskätt kodu- ja peremajanduse õppeainete ning igapäevaste elementaarsete majandustoimingute - söömise,  poeskäimiste, koristamine, taskuraha kasutamise jms kaudu saaks alustada noortes  vajaliku ettevõtlikkuse kujundamist  ja nn omaenda, mitte aga õpetaja moodi mõtlemist. Unarusse jääda majandusmängud ja ettevõtluspraktika.   
Kuna õppekavade mahtu koolides oluliselt suurendada ei saa, siis tuleks uusi õppeaineid ja teadmisi anda peamiselt õppeainete integreerimise kaudu. Nii nagu meil on juba humanitaar- ja   reaalgümnaasiumid, peaks olema rohkem ka majandusele, õigusele, infotehnoloogiale, tehnikale,  loodusele, kunstile, spordile ja teistele erialadele spetsialiseerunud koole. Palgatöötajaks saab õppida ka ilma majandusteooriata, kuid edukaid ettevõtjaid me sel viisil ei koolita.  
 
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.12.24, 08:00
Wallester ühendab jõud MTÜ-ga Naerata Ometi, et toetada abivajavaid Eesti peresid
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele