Kaubamärgile õiguskaitse taotlemine pole pelgalt jõukate suurettevõtjate pärusmaa, vaid hädavajalik äriline investeering ka väike- ja alustava ettevõtja jaoks, kirjutab Scriptor Õigusbüroo jurist Mart Parind. Kaubamärgi registreerimist ei tohi pidada toreduslikuks väljaminekuks, vaid enesestmõistetavaks ja esmavajalikuks toiminguks.
Uut kaubamärki kasutama hakkaval ettevõtjal on oluline esimesel võimalusel esitada asjaomase kaubamärgi registreerimistaotlus. Kahtlemata kaasneb kiire tegutsemisega varasem registreering, mis võimaldab kaubamärgiomanikul täiel määral teostada tema seaduslikke ainuõigusi.
Aegsal tegutsemisel on olulisemaidki tagajärgi. Juhul, kui kaubamärk läbib edukalt vastava menetluse, saab see õiguskaitse tagasiulatuvalt alates taotluse esitamise kuupäevast. See tähendab, et isegi juhul, kui kaubamärgi registreerimismenetlus on veel pooleli ja teine isik arendab tegevust, mis võib hiljem kvalifitseeruda kaubamärgiomaniku õiguste rikkumisena, saab taotluse esitanud isik mõjutada potentsiaalset rikkujat sellisest tegevusest hoiduma. Võti seisneb selles, et kui kaubamärk saab lõpuks registreeritud, on vastsel kaubamärgiomanikul õiguskaitse tagasiulatuva jõu tõttu võimalik ka vahepealse rikkuja suhtes esitada nõudeid.
Ere näide on kahe suure munaettevõtja vaheline kohtuvaidlus kaubamärgi PEREMUNA kasutamise üle. Olgu öeldud, et riigikohtus võidutses pool, kes pärast oma kaubamärgitaotluse esitamist muu hulgas teavitas vastaspoolt oma taotlusest ning palus konkurendil sarnase tähise kasutamine lõpetada. See käik oli kaalukaks abimeheks, et hiljem konkurendilt välja nõuda pahauskse rikkuja tulu. Viidatud teavitus olid kohtus üheks tõendiks, et rikkuja teadis või pidi teadma konkurendi tõenäolistest õigustest vaidlusalusele tähisele.
Kaubamärgitaotluse õigeaegne esitamata jätmine võib tekitada palju ebamugavusi ning koormavaid õigusvaidlusi. Näiteks võib teine isik identse või sarnase kaubamärgi jaoks ise varem õiguskaitset taotleda ning teatud juhtudel võibki kaubamärgi esialgne väljatöötaja oma investeeringust lihtsalt ilma jääda.
Samuti võib väiksegi ettevõtja puhul juhtuda, et tema teatava tähisega signeeritav kaup või teenus saab nii edukaks müügiartikliks, et teised isikud soovivad tema investeeringutest kasu lõigata. Leidku see siis aset kaubamärgi otsese jäljendamise või äärmiselt sarnase tähise kasutamise näol – üks on kindel, registreeritud kaubamärgi omanik on sellise tegevuse vastu kordi paremini kaitstud, kui selle äritegevuse aspekti unarusse jätnud ettevõtja.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.