Tarbijate ostuharjumused on tehnoloogia arenedes märgatavalt muutunud ja muutuvad veelgi. Kaupa tehakse kodust diivani pealt mõne nutiseadme kaudu. See on maksevahendaja PayPal Holdings suur võimalus haarata veelgi rohkem turuosa, kuid konkurendid ei lase sellel kergesti sündida.
- PayPal on suhteliselt noor börsifirma. Foto: EPA
PayPal on tarbijatele ammu tuntud bränd, mis lubab veebis ostelda vaid mõne klikiga. Ometi pole ligi 18 aasta vanune ja 45 miljardi dollarilise turuväärtusega firma eriti tuntud börsiinvestorite hulgas. Osalt seepärast, et PayPal eraldus emafirmast eBay alles eelmine aasta ning pole börsil veel pikalt olnud.
Kahtlemata hakkab PayPal üha rohkem investorite pilke püüdma, sest firmal on prominentseid investoreid ning ettevõttele prognoositakse tugevat kasvu. Alles läinud kvartalis kasvas PayPali vahendusel tehtud tehingute maht aastases võrdluses 29%, ületades e-kaubanduse üleüldist kasvu. Mobiilmaksete maht kasvas lausa 56% ning asjatundjate hinnangul veab kasvu ka tulevikus.
PayPal teenib põhitulu oma platvormil vahendatavate tehingute teenustasu pealt. Tavaliselt on teenustasu 2,9% tehingumahust, pluss 30 USA senti, kuid see võib varieeruda.
Siin tekibki esimene mure. Analüütikud kardavad, et konkurentsis püsimiseks on PayPali tulu tehingu kohta viimastel aastatel alalenud, kuigi firma detailset infot ise ei avalikusta. Firma tegevuskasum kahanes teises kvartalis 14%ni mulluselt 17%-lt.
Kas kasumlikkus saab hoobi?
Kasumlikkuse pärast muretsevaid investoreid ja analüütikuid ehmatas juulis sõlmitud tehing Visaga ning seejärel septembris MasterCardiga, mis lubab poes maksta PayPali kontoga, kasutades emma-kumma krediitkaardi firma mobiilrakendusi.
Osa analüütikuid kardab, et see kahjustab PayPali lühiajalist kasumlikkust. PayPal peaks ju olema pankadest sõltumatu raha ülekandja, kuid see samm liidab nad just pangavõrguga, mis küsib raha. Lisaks suurendab see suurte jaemüüjate osakaalu üldkäibes, kes maksavaid väiksemaid teenustasusid.
PayPali aktsia kukkus Visa tehingu avalikustamise järel 9%, kuid iroonilisel kombel rallis ligi 4% pärast MasterCardi uudise avalikuks saamist.
Ettevõte ütleb, et tehing Visa ja MasterCardiga toob alternatiivsed maksevõimalused samale pulgale krediit- ja deebetkaartidega, mis muudab PayPali üldlevinud makseviisiks. Juhtkonna sõnul ei ole tehingu pealt kahanev keskmine käive probleem, sest mahud kasvavad kiiremini ja nullivad negatiivse efekti.
Uuendused aitavad kaasa ka PayPali teenustele nagu Braintree, mis vahendab suurkaupmeeste tehinguid, ning Venmo, mis aitab inimestel omavahel arveid jagada ja raha üle kanda.
Konkurendid ei tee elu lihtsaks
PayPalil on väga head kasvuväljavaated, sest tegu on globaalse ettevõttega, kes ei piirdu ainult USA-sisese teenusega. Pea pool firma käibest tuleb väljaspoolt Ühendriike ja tehinguid sooritatakse saja erineva valuutaga. Sellele vaatamata pole firma arenenud turgudel veel suur tegija. Läinud kvartalis oli PayPali vaba rahavoog ligi 500 miljonit, mis tähendab, et neil on enam kui küll raha investeerida kasvamiseks arenevatel turgudel.
Ometi ei tasu arvata, et PayPalil on lihtne äri kasvatada, sest konkurendid tõstavad pead. Juba on Apple Pay saamas USAs üheks populaarsemaks mobiilmakse vormiks ning üha on kuulda jutte, et Apple toob turule oma veebimakseteenuse, mis on PayPali peamine tuluallikas.
Venmo on noorte ja varakeskealiste hulgas meeletult populaarne, kuid siingi on USA suurpangad pannud seljad kokku ja peaksid varsti esitlema Venmo konkurenti nimega Zelle. Venmo tehingute maht kasvas teises kvartalis aastaga hämmastavad 141%, ligi nelja miljardi dollarini.
Netis osteldes eelistan ma alati PayPali, kui selleks on võimalus. Iga kord eraldi kaupmehe juures krediit- või deebetkaardi andmeid uuesti sisestades suureneb võimalus, et andmed võivad sattuda pahatahtlikesse kätesse. PayPaliga pean ma vaid korra ehk alguses oma kaardiandmed sisestama ning pärast ei pea ma muretsema, et X kaupmehe juurest võivad need uitama minna.
Aktsia väärib kaalumist
PayPali aktsia võib esmapilgul tunduda kallis, kuna nende ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) on 22, kuid konkurentidega võrreldes on tegu keskmisest madalama suhtega. Lisaks puudub firmal pikaajaline võlg ning on olemas viisakas varu raha (4 dollarit aktsia kohta). Analüütikute keskmine hinnasiht on 43,36 dollarit, mis 9. septembri seisuga viitaks 14% tõusupotentsiaalile.
Aastases plaanis on raske põhjendada PayPali aktsia omamist, kuid edasi võiks seda sammu juba tõsisemalt kaaluda. Fakt on, et tarbija võõrandub sularahast üha enam ning PayPalil on hea positsioon sellest tulu lõigata. Tehingud Visa ja MasterCardiga pakuvad suuremat kasvupotentsiaali ning arenevad turud on veel realiseerimata võimalus. PayPal paistab pikas plaanis igati väärt firma.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.