Maailma suurimaid autotootjaid Ford andis esimesena selgesõnalise hoiatuse, et uute autode turg hakkab kahanema ning koos sellega ka tootjate kasumid. Mängus on rida tegureid, mis töötavad autotootjate kahjuks ning ilmestavad sektori tsüklilisust.
- Uute autode hinnad kannatavad turule jõudvate kasutatud autode suure mahu tõttu. Foto: EPA
Ford teatas neljapäeval, et firma prognoosi kohaselt tulevad esimese kvartali tulemused oodatust nõrgemad, mis on seni kõige tugevam signaal, et maailma kaks suurimat autoturgu - USA ja Hiina - on saavutanud tipu. Fordi prognoosi kohaselt kukub uute autode müük mõlemas riigis nii sel kui järgmisel aastal.
Fordi juhtkonna sõnul prognoosivad nad selle aasta tegevuskasumiks 9 miljardit dollarit ehk 14% vähem kui 2016. aastal. Peamiseks põhjuseks on suurenevad kulud ning kestvad investeeringud isesõitvatesse autodesse ja teistesse arenenud tehnoloogiatesse. Lisaks ütles juhtkond, et esimese kvartali kasum aktsia kohta jääb 30 ja 35 sendi vahele, mis on vähem kui mullu ja märkimisväärselt vähem võrreldes analüütikute prognoositud 47 sendiga aktsia kohta.
Eelkõige tulenevad kehvemad tulemused kallinenud ehituskuludest, kallinenud dollarist, tõusvatest autogarantii hindadest ning toorainete hinna kallinemisest. Tagatipuks teevad kahju ka vähenevad müüginumbrid.
USA suuruselt teise autotootja kasumihoiatus on taas selge signaal investoritele ja Wall Streeti analüütikutele, et autotootjad on väga selgelt avatud ja haavatavad autotööstuse tsüklilisusest. Ford on mitu aastat järjest nautinud rekordkasumeid ja lubanud investeerida miljardeid dollareid isesõitvate ja elektriautode arendamisse.
Kasutusrendi buum
Tsüklilisus ei ole ainult Fordi mure, sest läinud kvartalis kukkusid ka Fordi koduturu kahe peamise konkurendi General Motorsi ja Toyota kvartaalsed kasumid. Põhja-Ameerikas on läinud lahti tõsine hinnasõda ja see mõjutab kõiki autotootjaid.
Osaliselt tingib hinnasõja asjaolu, et üha rohkem kasutatud autosid satub turule, mis ahvatlevad tarbijaid ning kahjustavad autotootjate bilanssi. Toyota ning BMW on juba väljendanud muret kasutatud autode turu mõju pärast nende uutele autodele ning kontserni finantsharule.
Ühendriikides on viimasel paaril aastal puhkenud autode kasutusrendi buum. Veebruaris osteti 32,3% ehk pea iga kolmas auto kasutusrendiga. 2015. aasta peale oli keskmine näitaja 28% ning selle aasta esimesed kuud on selgelt kõrgema protsendiga. Kasutusrent on edasimüüjate jaoks kasumlikum kui näiteks auto liisimine, sest auto jääb nende omandusse, mis hiljem maha müüakse ning klient tuleb tihemini tagasi poodi uut autot ostma. Uuringud näitavad, et inimesed lähtuvad auto ostmisel eelkõige kuumakse suurusest, ja kasutusrendi puhul on kuumakse suurusjärgu võrra odavam kui liisingu puhul.
Kasutusrendi buumil on ka negatiivne mõju, sest aastatepikkuse ralli tulemusena on nüüd kasutatud autode turul tugev ülepakkumine, mis toob kaasa kasutatud autode hinna alanemise. See omakorda survestab uute autode hindasid.
Jaapani autotootjad hädas
Kuid selle trendi tõttu on kõige suuremad kannatajad hoopis Jaapani autotootjad Toyota, Honda ja Nissan. Jefferiesi analüütikute sõnul on umbes 30% nende firmade uutest autodest müüdud kasutusrendiga. Fordil on praegu see tase umbes 22%, kuid aastatega samuti tõusnud.
Seni ei ole probleem selles, et inimesed ei suudaks oma finantskohustusi täita, vaid mureks on autode keskmine hind pärast kasutusrendi perioodi lõppemist. Autotootjad peavad tegema vastavaid korrektuure.
Veebruaris teatas Toyota, et alandas kasumiprognoosi 845 miljoni dollari võrra suuresti seetõttu, et kasutusrendi autode tegelik turuväärtus on langenud. Jefferiesi analüütikute arvutuste kohaselt võivad Jaapani suured autotootjad kaotada kuni 2,5 miljardit dollarit tegevuskasumis, kui kasutusrendist tulevate autode turuväärtus kukub 15%. Analüütikute sõnul on Nissan kõige agressiivsemalt kasutusrenti promonud, mistõttu on ka nende risk suurim.
Teine suur häda on USA Föderaalreserv, mis liigub baasintressimäärade tõstmise teed ja esialgu pole näha, millal nad peatuks. Karmi konkurentsi tingimustes on üha enam autotootjaid hakkanud pakkuma 0% intressimääraga autolaene. General Motors, Toyota ja teised pakuvad juba kuue- ja seitsmeaastaseid autolaene 0% intressimääraga.
Ei lühi- ega pikaajaline investeering
Nüüd on aga baasintressimäärad tõusmas ja asjatundjate sõnul võtavad firmad tõenäoliselt finantshoobi enda kanda, et mitte kaotada konkurentidele kliente. See omakorda mõjutab negatiivselt autotootjate kasumirida.
Aga tuleme Fordi aktsia juurde. 16. märtsist alates on see kukkunud nädalaga üle 8%, mis on teinud niigi odava aktsia väga odavaks. Fordi dividenditootlus on nüüd juba 5,1% ning ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) kõigest 6,8. Aktsia on hetkel kõigest 30% firma raamatupidamislikust väärtusest.
Sellega head uudised ka lõpevad. Ilmselgelt ootab autotööstust ees raske aeg ja Fordi aktsia odavnemine on vaid aktsionäride reaktsioon sellele ootusele. Hiina ja Põhja-Ameerika turu langusest on mõjutatud kõik autotootjad ja seetõttu tundub terve sektor praegu päris trööstitu.
Pikaajalise investeeringuna võiks praegust langust ära kasutada ja osta, kuid järgneva 5-10 aasta jooksul oodatakse autotööstuses revolutsiooni, kus ohjad võtavad isesõitvad ja elektriautod ning tõenäoliselt muutub kogu auto ostmise ja omamise kontseptsioon. Paraku pole teada, kes sellest revolutsioonist võitjatena väljuvad. Seetõttu on üsna riskantne teha ka pikemaajalisi investeeringuid.
Vaata, kust otsast tahad, autosektor ei meelita praegu piitsa ega präänikuga.
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.