Facebooki asutaja Mark Zuckerberg andis teada, et edaspidi saavad ettevõtted sotsiaalvõrgustikus vähem kõlapinda ja põhirõhk läheb sõprade-tuttavate postitustele. Uus fookus tähendab veebimiljardäri sõnul paratamatult, et inimesed käivad Facebookis vähem, ent see-eest on seal veedetud aeg kvaliteetsem.
- Facebooki asutaja Mark Zuckerberg Foto: epa
„Uudisvoos oleva sisu tasakaal on liikunud eemale kõige olulisemast asjast, mida Facebook teha suudab – meid teineteisega ühendada,“ kirjutas Zuckerberg enda postituses. Viimasel ajal on kogukonnast nimelt laekunud tagasisidet, et ettevõtete, brändide ja meediakanalite postitused hakkavad välja tõrjuma just isiklikumat laadi sisu.
Põhjus on Facebooki juhi sõnul lihtne – video ja muu avalik sisu on Facebookis viimase paari aastaga plahvatuslikult kasvanud. Kuna avalikku sisu on lihtsalt palju rohkem kui sõprade ja pereliikmete postitusi, ongi tasakaal paigast ära nihkunud.
Nii sotsiaalvõrgustik asja aga jätta ei taha. „Tunneme endal vastutust kindlaks teha, et meie teenuseid pole mitte ainult tore kasutada, vaid et need panustaksid ka inimeste heaolusse,“ rääkis Zuckerberg. Seetõttu hakkas firma trendi põhjalikumalt uurima ja saigi aru, et heaolu tõstab eelkõige see, kui inimesed saavad sotsiaalmeedia kaudu suhelda inimestega, kellest nad hoolivad.
„Saame end tunda seotumana ning vähem üksildasena ning see korreleerub pikaajaliste õnne ja tervise mõõdikutega. Teisest küljest ei pruugi passiivne artiklite lugemine või videote vaatamine – isegi kui need lahutavad meelt või harivad – olla sama hea,“ tõdes veebimiljardär.
Nii otsustatigi teha põhimõtteline muudatus Facebooki ülesehituses. Esimesed sammud selles suunas tehti juba eelmisel aastal, ent võtab veel kuid, enne kui uus fookus kõikide Facebooki toodeteni jõuab, selgitas ta. Esimesi muudatusi saab näha uudisvoos, kus on oodata rohkem sisu sõpradelt, pereliikmetelt ja gruppidelt.
Ettevõtja elu läheb raskemaks
Samal ajal jõuab voogu vähem avalikku sisu, näiteks ettevõtete, brändide ja meediakanalite postitusi. See avalik sisu, mis inimesteni jõuab, peab Zuckerbergi kinnitusel vastama samadele põhimõtetele – see peaks kaasa aitama sisukale suhtlemisele inimeste vahel.
„Näiteks on suur hulk teleseriaalide või spordimeeskondadega seotud lähedasi kogukondi. Oleme näinud, et inimesed suhestuvad palju rohkem otse üle kantavate videotega kui tavalistega. Osa uudiseid võimaldab alustada arutelu oluliste küsimuste üle. Praegu on video vaatamine, uudiste lugemine või mõnelt lehelt teate saamine liiga tihti aga passiivne kogemus,“ selgitas Zuckerberg.
Ta tõdes ka, et muudatuste tulemusena on oodata, et inimeste Facebookis veedetud aeg ning mõned kaasamismõõdikud liiguvad allapoole. „Aga ma ootan ka, et Facebookis veedetud aeg kujuneb väärtuslikumaks. Kui me teeme õiget asja, usun ma ka, et see on pikas vaates hea meie kogukonna ja meie äri jaoks,“ märkis Zuckerberg samas.
Algoritm hakkab ennustama suhestumishuvi
Facebooki blogis selgitas uudisvoo valdkonna juht Adam Mosseri, et tehniliselt tähendab muudatus seda, et kui praegu mõjutab postituse olulisust inimese uudisvoos eelkõige see, kui palju inimesi mõne postituse peale reageerib, seda kommenteerib või postitust jagab, siis edaspidi pannakse rõhk ka sellele, kui palju postitus ärgitab arutelu ja sisukat suhtlust inimeste vahel. Selleks hakatakse ennustama, missuguse sisuga seoses kasutaja oma sõpradega suhelda tahab, neid postitusi esimesena kuvataksegi.
Sellised postitused võivad olla näiteks pikad aruteluteemad, mis tähendavad pikka ja põhjalikku jutulõime kommentaarides, ent ka sisu, mida kasutaja võib tahta jagada või meeldivaks märkida – näiteks abi või reisisoovitusi otsiva sõbra postitusi või pikka arutelu põhjustav uudis või video. Lisaks saavad sõprade ja pereliikmete postitused otseselt avaliku sisu ees eelise. See tähendab mõistagi, et avalikku sisu kuvatakse vähem.
Suurima löögi all passiivsemad lehed
„Uuenduste tulemusena võib lehtede haare, videote vaatamise aeg ning suunamistest pärit liiklus väheneda,“ tõdes Mosseri. Mõju on leheti erinev ning seda mõjutab näiteks see, missugust sisu toodetakse ning kuidas inimesed sellega suhestuvad. Lehed, mis toodavad postitusi, millele inimesed tavaliselt ei reageeri või mida ei kommenteeri, saavad ilmselt suurima löögi. Lehtedele, mille postitused elavdavad vestlust sõprade vahel, on mõju aga väiksem, selgitas ta.
Samas on inimestel siiski võimalik enda uudisvoo eelistustes eraldi märkida, et mingitelt lehtedelt soovitakse näha rohkem postitusi, et lemmiklehtede sisu tähelepanuta ei jääks.
Peibutamine ei päästa
Missugused postitused aga edaspidi voos kõrgemale jõuavad? Mosseri rõhutas taas, et oluline on just arutelu edendamine. Näiteks otsevideotega suhestutakse kuus korda rohkem kui tavaliste videotega. Paljude loovisikute postitatud videod panevad nende jälgijad arutlema, samuti kuulsuste postitused. Gruppides arutavad inimesed sageli avaliku sisu üle. Kohalikud ettevõtted saavad kogukonnaga suhestuda, postitades neile olulist sisu ning korraldades üritusi. Uudised saavad käivitada arutelu oluliste teemade üle.
Peibutuspostitused – nagu „pane see meeldivaks, kui oled Kaljukits!“ – uues algoritmis lisaeelist ei saa ning neid lükkab Facebook jätkuvalt uudisvoos allapoole.
Aktsia löögi all
Ehkki USA turgude avanemiseni on veel mitu tundi, on eelturu järgi otsustades Facebooki aktsia korralikku hoopi saamas. Kell 13.20 oli aktsia eelturul langenud 3% jagu, 182 dollari taseme kanti.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.