Keskkonnaamet avaldab teadaande
keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (KeHJS) § 12 lõike 1¹ punkti 2 alusel.
Keskkonnaamet otsustajana teatab, et on jätnud algatamata 29.11.2024 kirjaga nr DM-123705-16 Raudoja liivakarjääri keskkonnaloa taotlusele keskkonnamõju hindamise (KMH).
Raudoja liivakarjäär asub Harju maakonnas Anija vallas Pillapalu külas riigile kuuluvatel katastriüksustel Kolga metskond 79 (katastritunnus 14001:003:0227), mille riigivara valitseja on Kliimaministeerium ning volitatud asutus Riigimetsa Majandamise Keskus ja Raudoja liivakarjäär (katastritunnus 14001:003:0228), mille riigivara valitseja on Regionaal- ja Põllumajandusministeerium ning volitatud asutus Maa-amet.
Olemasoleva mäeeraldise pindala on 13,23 ha ja mäeeraldise teenindusmaa pindala on 16,03 ha. Taotletava mäeeraldise pindala on 14,02 ha ja mäeeraldise teenindusmaa pindala 16,85 ha. Keskkonnaloa nr HARM-095 muutmise korral suureneb mäeeraldise pindala 0,79 ha võrra ja mäeeraldise teenindusmaa 0,82 ha võrra.
KMG OÜ taotleb keskkonnaloa nr HARM-095 kehtivusaja pikendamist 15 aasta võrra ja mäeeraldise piiride muutmist.
KMH jäeti algatamata kuna Keskkonnaameti hinnangul puudub kavandataval tegevusel oluline keskkonnamõju:
-Raudoja liivakarjääri alal ei toimu kaevandamisel vee väljapumpamist, mistõttu ei kaasne eeldatavalt mõju põhjavee tasemele;
-rakendades ettevaatusabinõusid, ei ole tõenäoline kütuse- ja õlilekke tekkimine, mistõttu ei kaasne tegevusega negatiivset mõju põhjavee või pinnaveekogumite keemilisele seisundile;
-karjäärialalt puudub väljavool, mistõttu ei kaasne kavandatava tegevusega eeldatavalt mõju piirkonna pinnaveekogudele;
-kavandav tegevuskoht ja selle mõjuala ei asu Natura 2000 võrgustiku alal ning kavandatava tegevusega ei mõjutata kaitsealasid ega Natura 2000 võrgustiku alasid;
-eelhindamise tulemusena selgus, et kaevandamine ei mõjuta olulisel määral põhjaveerežiimi, kuna allpool põhjaveetaset kaevandamist ei toimu;
-eelhindamise tulemusena selgus, et lähimate eluhooneteni ei jõua nõuetekohase kaevandamise korral ülenormatiivset müra;
-eelhindamise tulemusena selgus, et lähimate eluhooneteni ei levi eeldatavalt tahked osakesed, kui kuival perioodil niisutatakse tooret, karjäärisiseseid teid ja platse;
-kaevandatud maa on kvalitatiivselt taastatav korrastamisega.
Vastavalt KMH eelhinnangus, kavandatava tegevuse võimaliku ebasoodsa keskkonnamõju vältimiseks või leevendamiseks, välja toodud ettepanekutele kantakse keskkonnaloale järgmised leevendusmeetmed/kõrvaltingimused:
1. Sademetevaesel perioodil, kui ööpäeva keskmine välistemperatuur on üle +5 C ning toimub kaevandamistegevus (MaaPS § 6), on keskkonnaloa omajal kohustus kasta karjääris kaevise transportimisel kasutatavaid karjäärisiseseid teid ning mobiilset töötlemissõlme (nt purustus- ja sorteerimissõlm, sõelumiskompleks) ajal, mil toimub kivimi purustamine killustikuks, väljatud materjali sorteerimine vms tegevus, et vältida tahkete osakeste (PM) levikut välisõhus.
2. Karjääri sisesed teed ja liiva ladestusalad tuleb paigutada selliselt, et karjääri tegevuse tulemusena eralduv tolm jääks karjääri territooriumile ja et tegevus ei põhjustaks saastatuse taseme piirväärtuste ületamist maapinnalähedases õhukihis tootmisterritooriumi piiril ning kuivadel ilmastikutingimustel kasutada liiva veoks koormakatteid või valida sobiv sõidukiirus, et koormast ei lenduks peeni osakesi.
3. Tolmu leviku tõkestamiseks peab vastavalt liiklusseaduse § 34 lõikele 6 mäeeraldiselt väljuv sõiduki veos vastavalt oma eripärale olema paigutatud, kinnitatud ja kaetud nii, et see ei ohusta inimest ega keskkonda, ei põhjusta varalist kahju ega takista liiklust.
4. Minimeerimaks võimaliku reostuse teket, tuleb kaevandamis- ja töötlemistehnika korrasolu regulaarselt kontrollida ja masinate hooldustöid teha ainult selleks ette nähtud spetsiaalsetel hooldusplatsidel.
5. Võimalike rikete ning avariide tagajärjel tekkiva kütuse- või õlireostuse likvideerimiseks peab karjääris olemas olema vajalikus koguses absorbenti (näiteks turvas, saepuru või sünteetilised absorbendid), millega saab tekkinud reostuse kokku korjata.
6. Avarii korral tuleb reostus koheselt lokaliseerida ning teavitada Keskkonnaametit, Politsei- ja Piirivalveametit ja Päästeametit.
7. Võimalusel mitte teostada metsa raadamist mäeeraldise teenindusmaal.
8. Töö tohib Raudoja liivakarjääris toimuda ainult tööpäevadel (s.o E-R kell 8.00-18.00), nädalavahetustel ja riiklikel pühadel on töö tegemine keelatud. Erakorralised tööajad tuleb kooskõlastada kohaliku omavalitsusega ning teavitada vähemalt 500 meetri raadiuses kohalikku elanikkonda kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis.
9. Loa omaja peab tagama karjääri nõlvade ohutuse metsloomadele ja inimestele.
10. Kaevandamise käigus on põhjavee taseme alandamine keelatud.
11. Olemasoleva väljaveotee ristumisel riigiteega 13 Jägala-Kärevete km 19,81 tuleb pikendada tolmuvaba katte ulatust teekaitsevööndi ulatuses (30 m).
12. Arvestades, et riigitee 13 km 20,33 oleva ristmiku gabariidid ei vasta maavara väljaveoks sobilikele tingimustele, tuleb riigiteel 13 materjalide väljaveoks kasutatav ristumiskoht km 20,33 rekonstrueerida. Väljaveotee ja riigitee ristumiskoha ehitamiseks tuleb koostada ehitusprojekt ning kooskõlastada Transpordiametiga EhS § 99 lõike 3 alusel. Transpordiamet väljastab EhS § 99 lõike 3 kohased täpsemad nõuded projekti koostamiseks teede ja ristumiskohtade kinnistu omaniku konkreetse taotluse alusel.
13. Kaevandamisprojekt kooskõlastada Elektrilevi OÜ-ga.
Arendaja on KMG OÜ (registrikood:
16196755) , kontaktandmed:Harju maakond, Tallinn, Lasnamäe linnaosa, Betooni tn 28, 13816
Otsustaja on Keskkonnaamet (kontaktisik Merike Rosin, e-post
[email protected], telefon +37254470092).
KMH algatamata jätmise otsusega on võimalik tutvuda tööpäeviti aadressil Roheline 64, 80010 Pärnu. Digitaalselt Keskkonnaameti süsteemis KOTKAS menetluse nr M-123705 all.