Taksoteenuseid pakkuv San Francisco ettevõte Uber Technologies on löömas lained iga nurga alt - olgu need siis positiivsed või negatiivsed uudised. Küsimus tekib vaid, miks ootavad investorid nii agaralt Uberi börsidebüüti, arutleb Äripäeva loodud investor Toomas.
- Indias nii nagu nii mõneski teises regioonis on Uberi vastased koguni tänavatele protestima tulnud. Foto: EPA
Läinud aasta lõpus hakkas tunduma, et ei möödu päevagi ilma mõne uudiseta Uberi kohta. Viimasel ajal on need uudised kippunud olema aga negatiivsed ja üksteise järel kuuleme piirkondadest, kus Uberil on enda teenuste osutamine jälle ära keelatud. Viimane neist kehtestati Prantsusmaal, kus Uberi juhte ähvardab lausa kaks aastat vangistust ja 300 000 eurot trahvi. Lisaks Prantsusmaale üritatakse või on juba piiratud Uberi tegevust Hispaanias, Hollandis, Inglismaal ja Saksamaal.
Uberil paistab probleeme olevat igal pool, isegi koduturul USAs, täpsemini Californias. San Francisco ja Los Angelese linn kaebasid firma kohtusse autojuhtide taustauurimiste tõttu. India pealinnas New Delhis on Uber täiesti keelatud pärast seda, kui ühte nende juhti süüdistatakse naiskliendi vägistamises.
Loodetavasti on varsti Uber Eestiski teenusena kättesaadav, esimesel sajal juhil oli võimalus end detsembris kirja panna. Saab näha ka, millise reaktsiooni see Eesti seadusandjates või taksonduses tekitab.
Kõik see ja enamgi veel ei takistanud aga Uberil detsembri alguses kaasamast 1,2 miljardit dollarit, mis viis nende turuväärtuse 41,2 miljardi (!) dollarini. Eelnenud rahakaasamise ringiga võrreldes hüppas Uberi valuatsioon kuue kuuga 126%. Hullumeelsed numbrid firma kohta, mis teenib prognooside kohaselt järgmise aasta lõpuks 2 miljardit dollarit netokäivet ehk millest 80% saavad firma iseseisvad autojuhid. Uber ise võtab teenuse vahendamise eest 20% reisi maksumusest.
Ja kuigi Uber tegutseb juba umbes 250 linnas, siis paistab, et praegused investorid vaatavad binoklitega kaugesse tulevikku. Ilmselgelt ei saa mingi taksofirma olla väärt 40 või enam miljardit dollarit. On kuulda olnud, et Uberi juhtkond müüb investoritele visiooni, kuidas tulevikus saab neist hiigelsuur logistikaettevõte nagu UPS või FedEx. Lisaks paistavad praegused investorid uskuvat, et Uber saab jagu ka seaduslikest takistustest välisriikides.
Olen Uberi kui teenuse fänn ja kasutaja. Tavaliselt Uberit kasutades saan taksosõidu pealt säästa kuni 50%. Siia otsa tasub lisada veel väga mugava tellimis- ja maksmissüsteemi ja fakti, et Uberi autod on puhtad, uued ja reklaamivabad. Ja taksojuhid tõsimeeli pingutavad, et olla viisakad ja sõbralikud, sest klient peab neid sõidu lõppedes viie palli skaalal hindama.
Investorina hoian ma sellest firmast aga väga kaugele. Juba praegu on nende valuatsioon kümneid kordi tegelikkusest kõrgem ning börsile jõudes saab aktsial olema sedavõrd tugev surve, et see kukub selle all üsnagi kindlasti kokku. Meenutame või Facebooki või Grouponi debüüte. Lisaks tundub, et Silicon Valleyst tulevadki hullumeelsete valuatsioonidega firmad. Uberist 50 km lõunas asub Facebook ning 70 km kaugusel on Tesla.
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”