Lufthansa tütarfirma GermanWingsi lennukiga juhtunud katastroofi järel käis mul peast läbi mõte, et võiks spekuleerida ja osta natukene Lufthansa aktsiaid, kirjutab Äripäeva loodud investor Toomas.
- Investor Toomas Foto: Anti Veermaa
Suurte katastroofide järel tabab investoreid paanika ja nad tormavad katastroofis kannatada saanud ettevõtte aktsiaid müüma. Nii juhtus ka vahetult pärast viimast lennuõnnetust Lufthansa aktsiaga, mis info avalikuks saamise järel tegi jõnksu alla.
Emotsioonid ei ole aga kunagi head abimehed investeerimisotsuste langetamisel ja seetõttu võib investorite paanika olla pikaajalises perspektiivis hea ostukoht. Seda siis, kui sektor või konkreetne ettevõte on äriliselt tugev.
Jagub erinevaid näiteid
Ajaloost on olemas nii positiivseid kui negatiivseid näited, kuidas katastroofid on lennufirmade äri mõjutanud. Neid kirjeldas The Guardian pärast möödunud aasta suvel Ukraina kohal toimunud Malaysia Airlinesi lennukatastroofi. Näiteks USA odavlennufirma ValuJet nimetas end pärast 1996. aastal juhtunud õnnetust ümber AirTran Airwaysiks ja suutis lahti saada halva turvalisuse mainest. Teine näide on Šveitsi rahvuslik uhkus SwissAir, mida tabas katastroof 1998. aastal, kuid mis sellest samuti edukalt välja tuli.
Nii hästi ei läinud aga näiteks USA Trans World Airlines'il, mis ei suutnud toibuda 1996. aasta katastroofist ja pankrotistus 2001. aastal. Teine firma, mis ei suutnud end päästa, oli samuti ameeriklaste Pan Am. Ettevõte suutis küll pärast 1988. aasta Lockerbie katastroofi mõne aasta vastu pidada, kuid kukkus kokku 1991. aastal, sest ei suutnud end kasumlikult majandada järsult kallinenud naftahinna ja majanduslanguse tingimustes.
Õnnetuse põhjus karm
Tavapärane on see, et lennufirmad uuendavad pärast õnnetusi kaubamärki või vahetavad nime, värvivad lennukid üle ning muudavad logosid. Lufthansa puhul on oluline, et õnnetusse sattus nende üks odavlennufirmadest, mille kaubamärk ei ole nii tuntud kui emafirmal. Vaatamata sellele loobusin aga kiusatusest õnnetuse järel Lufthansa aktsiaga spekuleerida pärast seda, kui selgus lennuõnnetuse põhjus. Piloodi tahtlik lennuki alla kukutamine on kõige halvem põhjus, mis võib üht lennufirmat tabada. Tõenäoliselt satub Lufthansa nüüd kriitika alla ning nende kaubamärgi usaldusväärsus kannatab. Lisaks veel võimalikud kahjunõuded hukkunute peredelt.
Lufthansasse ma seetõttu kindlasti ei investeeri. Samas ei tähenda see aga, et kogu lennundussektor võiks olla out, sest Lufthansa probleemidest võivad lisanduvate reisijate näol saada kasu konkurendid. Lennundussektor tervikuna on alates 2013. aastast näidanud häid tulemusi. Kasvu on toitnud suured ümberkorraldused tööstuses, mis on muutnud kogu sektorit konkurentsivõimelisemaks ja suurendanud kasumlikkust. Positiivselt mõjutab lennufirmade tulemusi ka odavnenud nafta.
Seotud lood
10.-12. oktoobrini leiab Tallinnas asuvas Põhjala tehases juba kolmandat korda aset jätkusuutlikkuse festival Impact Day, mis toob erinevatest maailma paikadest kohale oma valdkonna tõelised tipud.
Enimloetud
3
Raivo Tamm: “Me lihtsalt ei saanud kaubale”
5
Logistikaäris on keerulised ajad
Viimased uudised
Sahinad: Eleving ostab Planet42 ära?
Hetkel kuum
Raivo Tamm: “Me lihtsalt ei saanud kaubale”
Logistikaäris on keerulised ajad
Tagasi Äripäeva esilehele