Tulemuste hooaeg on täies hoos ja pean tunnistama, et värsked kvartalitulemused teatavaks teinud tehnoloogiahiiud Microsoft ja Alphabet mind just rõõmust rõkkama ei pane.
- Microsofti Windows tarkvara müük on hakanud langema kõrge inflatsiooni ja intressimäärade tõusu tõttu, samas hoiavad tehnoloogiahiidu endiselt püsti ärikliendid. Foto: AP/Scanpix
Vähemalt ühe ettevõttega ma ilmselt niipea rohelisse ei jõua.
Aga alustan siiski positiivsema vaatega, mida pakkus mulle ei keegi muu kui minu portfelli kroonjuveel Microsoft. Firma suutis analüütikute ootusi ületada nii müügitulus kui kasumis, kuigi ka selles koogis leidub terake või paar jämedat soola.
Aastaga tõusis Microsofti esimese kvartali (neil on teistsugune majandusaasta tsükkel - toim) müük 10,6 protsenti 50,1 miljardi dollarini ning aktsiakasumiks kujunes 2,35 dollari. Oodati vastavalt 49,6 miljardit ja 2,29 dollarit, nii et kõik peaks olema tegelikult ju hästi.
Muret valmistavad aga nende numbrite taga peituvad majanduse jahenemise märgid, mis investoreid hirmutavad. Üks Microsofti suurim kasvuallikas olla tõotava Azure’i pilveteenuse tempo on hakanud tunduvalt aeglustuma. Nii on aastane käibekasv langenud 35 protsendi peale, veel eelmises kvartalis oli see 40 protsenti.
Majanduse keerulisemat seisu näitab ka see, et kuigi analüütikute ootusi ületati, siis eelmise aasta sama perioodiga võrreldes vähenes puhaskasum 14% jagu. Eelmise kvartaliga võrreldes tõusis küll puhaskasum 5,39 protsenti, aga samal ajal vähenes ettevõtte müügitulu 3,46 protsenti.
Rahavaru on hea
Microsofti tegevjuht Satya Nadella on ka ise korduvalt öelnud, et nemadki pole ettevõtte kliente mõjutavate majandusjõudude suhtes immuunsed. Siiski on tehnoloogiahiiu portfell piisavalt hajutatud, et mitte sattuda suurematesse probleemidesse, kui huvi mõne toote või teenuse vastu ajutiselt väheneb.
Microsofti tulemustest on näha, et ettevõtte kõikide äriüksuste jalgealune on piisavalt kindel, et tugevast makrovastutuulest hoolimata edasi rühkida.
Investoritele on julgustav ka tehnoloogiagigandi rahavarude osakaal ja tugev rahavoog. See annab investoritele kindlust, et ettevõte ei pea ka keerulisematel aegadel näiteks dividende vähendama, rääkimata täiendavate investeeringute tegemisest.
Jätkuvalt määrab dollari tugevus ära Microsofti lähituleviku tulemused. Enam kui pool ettevõtte tuludest teenitakse väljaspool USAd ehk teises valuutas. Selle taga peitub lihtne loogika: mida tugevam on dollar, seda vähem on väärt müük muus valuutas. Kuna äritegevus ise on neil tugev, siis pikemas plaanis võiks ka see probleem kasvus väiksemat rolli mängida.
Nõudlus on hakanud vähenema, aga mitte ärisegmendis
Microsoftil on küll kliente nii era- kui ärisektoris, kuid arvestatav osa kliendibaasist tuleb ikkagi ärimaailmast. Kuivõrd korporatiivses Ameerikas on töökohtade arv vähenemas, siis on ka loogiline, et väheneb ka nõudlus Microsofti toodete järele. Kuigi hetkel on kontoritarkvara müük aastaga kasvanud, siis ikkagi varasemast aeglasemas tempos.
Eelmisel nädalal tõin välja, et Microsofti puhul pean silma peal hoidma arvutimüügiga seotud tulemustel, kuna Windowsi platvorm on ettevõttele jätkuvalt oluline rahalehm. Nüüd on näha, et kui Windowsi äritoodete ja pilveteenuste käive kasvas 8 protsenti ning otsingu- ja reklaamitulu 16 protsenti, siis Windowsi tarkvara müügitulu kahanes 15 protsenti ja Xboxi teenuste tulu 3 protsenti.
Seega on näha, et uusi arvuteid ostetakse praegu pigem vähem, mistõttu ei ole ka nõudlus Windowsi tarkvara järele enam niivõrd suur.
Isegi, kui tarkvara müük on kahanenud, siis pilveteenused teevad võidukäiku. Samuti on Microsofti eelis selle toodete ja teenuste vajalikkus. Kui eraisikud võivad kasutada Windowsi, Office 365 või pilveteenuste odavamaid või tasuta alternatiive, siis ettevõtetel sellist luksust pole.
Seega tuleb isegi kulude kärpimise ajal hoida jätkuvalt käigus Microsofti tooteid. Seda näitab ka ärisegmendi tulude kasv.
Reklaamimüügis olukord tunduvalt tumedam
Kui Microsofti tulemused ületasid analüütikute ootusi ja kukkusid sellest hoolimata järelturul üle 6 protsendi, siis umbes samas suurusjärgus kukkus ka teine tehnoloogiaaktsia, mis tänavu minu portfelli jõudis. Selle puhul aga oli kukkumine tunduvalt loogilisem.
Nimelt
ei suutnud Alphabet üldse analüütikute ootustele vastata. Kuigi ettevõtte müügitulu kasvas mullusega võrreldes 6,1 protsenti 69,09 miljardi dollarini, jäi see alla ootusele 70,67miljardisest tulust. Kusjuures, mullu oli käibekasv 2020. aastaga võrreldes 41 protsenti.
Aktsiakasumiks tuli seekord 1,06 dollarit, ootus oli 1,25 dollarit. Aasta varem samal perioodil oli kasum aktsia kohta 1,4 dollarit ehk langust võrreldes 2021. aastaga tuli 24,3 protsenti.
Alphabeti reklaamitulu tõusis aasta varasema 53,13 miljardi dollari pealt 54,48 miljardile, aga jäi sellega siiski ootustele alla. Ettevõtte finantsjuht tõdes, et nad peavad tegema suurema kasvu tagamiseks tööd ressursside ümberpaigutamisega.
Nüüdseks tundub, et digireklaami turg on hakanud jahenema ning mõjutama ka maailma ühe suurima reklaamiplatvormi teenistust. Inflatsiooni ja intressimäärade tõustes on asunud omajagu ettevõtteid oma eelarveid kokku tõmbama. Julgust helgemale tulevikule ei sisenda ka juhtkonna plaanid palkamist aeglustada ning kulusid kärpida, aga ehk aitavad need siis vähemalt natuke kasumlikkust parandada.
Sarnaselt Microsoftile peab ka Alphabet tulema toime dollari tugeva mõjuga, kuna neilgi on üle poole müügitulust teistes valuutades.
Kui vaadata ettevõtte tulemusi, võtmata arvesse valuutakursi muutusi, läheks vaade isegi veidi paremaks. Kuigi tõele au andes sellist mis-oleks-kui-vaadet leiva peale ei määri ehk reaalsed kasumid eeldavad ka valuutakursi arvestamist.
Samuti ei ole Microsoft ainus, kes võidab pilveteenuste kasvu pealt. Ka Alphabet näitas, et Google Cloud'i ärisegment on tugev ning kasvas aastases võrdluses 38 protsenti ehk 6,9 miljardi dollari suuruse müügituluni. Kasumi tootmiseks on vaja siiski veel tööd teha, sest praegu on selle suuna netokahjum 699 miljonit dollarit, kasvades aasta varasemalt tasemelt oma 8,5 protsenti.
Uut raha sisse ei pane, aga välja ka ei võta
Midagi põhjapanevat ettevõtte juhid tuleviku kohta välja ei toonud, kuigi väikese hoiatusena tõdeti, 2021. aasta tulemused olid niivõrd head, et võrdlusbaas on ettevõttele keeruliseks tehtud.
Ehk siis kui Alphabet suudab isegi näidata eelmisest kvartalist paremaid tulemusi - mida nad võiksid teha, arvestades, et jõulud on lähenemas -, siis läinud aasta kõrval ei pruugi sellest piisata, et investoreid rõõmustada ja aktsia hinda kergitada.
Kindlasti ei ole Alphabeti tulemustes praegu midagi katastroofilist, et peaks hakkama paanikas aktsiaid müüma, aga ettevaatlikumaks teevad need küll.
Praegu tundub, et oma 129,33dollarise keskmise ostuhinna ja 23,87 protsendi suuruse kahjumiga ma veel niipea selle aktsiaga rohelist värvi ei näe, aga ega ta tulemata jää. Minul on lihtsalt veel pikk tee minna.
Erinevatest tulemustest sõltumata on mõlemad aktsiad näidanud sarnast liikumist. Ilmselt mängis Alphabeti kukkumine oma rolli ka Microsofti languses. Kuigi mõlemad tunnevad juba majanduse jahenemise mõjusid, lihtsalt üks praegu ehk veidi tugevamalt kui teine.
Paratamatult ei ole tehnoloogiasektori ettevõtetel kerge, ammugi nende investoritel, kes näevad, et suured kasumid on kadunud ja mitmed on suisa kahjumis, nagu mina Alphabetiga. Siiski ei ole ma kaotanud lootust nende ettevõtete võimes kriisis hakkama saada ja sellest veelgi tugevamana välja tulla. Mõlemad ettevõtted siiski kasvavad, lihtsalt kasvu tempo on alla läinud.
Vahepeal on investorina valus, aga küll see üle läheb. Üldiselt näitavad nii Microsoft kui Alphabet raskel ajal tublit kasvu ja suhtarvud lähevad turgude langedes aina paremaks. Küllap neid ostukohti ehk langusi tuleb veel, aga mina jään praegu oma pulliturgu ootama.
Seotud lood
Minu portfelli lipulaeva Microsofti tarkvara peetakse peaaegu kullastandardiks ning ta on tehnoloogiaaktsiate seas üks investorite lemmikuid. Nüüd on analüütikute hinnangul silmapiiril juba hinnatõus üle 300 dollari.
3 viimase kuuga +33%
Tänavune börsiaasta mul suud just kõrvuni ei venita, sest üleüldise turulanguse taustal on aasta algusest mu portfelli väärtusest sulanud 12 protsenti. Aga! Viskasin pilgu peale mõnele oma USA aktsiale ja süda läks soojaks. Sealjuures näitab üks mu aktsiatest sellist tugevust, mida iga investor näha tahab.
Lühikeste videoklippide tootjad saavad nüüd YouTube’i platvormi kaudu raha teenida, millega YouTube plaanib paremini konkureerida teismeliste kasutajate seas populaarsust kogunud TikTokiga, vahendab Reuters.
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.