Sotsiaalministeerium ei ole alkoholireklaami ja alkoholi kättesaadavuse piiramise ettepanekut piisavalt läbi mõelnud ning tekitab liiga karmide muudatustega pigem suure vastuseisu, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
- Juhtkiri. Foto: Anti Veermaa
Tervise ja tööminister
Jevgeni Ossinovski tegi esmaspäeval ettepaneku
piirata alkoholireklaami ja alkoholi kättesaadavust, saates vastava seaduseelnõu kooskõlastamisele.
Sotsiaalministeeriumi ettepanekul tuleks alkoholireklaami kontseptsiooni oluliselt muuta. Seaduseelnõu järgi tohiks edaspidi alkoholi reklaamida üksnes ühevärvilisel taustal, ilma heliliste ja visuaalsete kujunduselementideta. Keelatud oleks välireklaam, pikem oleks tele- ja raadioreklaami keeluaeg, kaoks toitlustusasutustele kehtinud erand
happy hour’i kohta.
Reklaami piiramise vastu sellises mahus olid kohe toiduliidu ja mõne alkoholiettevõtte juhid. Selgus, et eelnõu ettevalmistamisel ei olnud ministeerium mitme suurettevõttega teemat arutanud. Poliitikud kavatsevad enne tegutseda ja siis hakata küsimustele vastama. Ettevõtjasõbralikus keskkonnas peaks töö käima vastupidi.
Kaks teemat tuleks lahus hoida
Samal ajal reklaami piiramisega tahab ministeerium vähendada ka alkoholi kättesaadavust, mida tuleks Äripäeva toimetuse meelest käsitleda eraldiseisvalt. Arusaamatu tundub näiteks vajadus eraldada alkohol ülejäänud müügisaalist läbipaistmatu seinaga. Palju kauplusi on praegust alkoholipiirangut arvestades seda osaliselt teinudki, hea näide on Prisma Peremarket, kus külastajad ei pääse alkoholi juurde müügikeelu ajal, kuna ala on piirde taga.
Minister Ossinovski kavatsused on mõistetavad, kui lähtuda ühiskonna sotsiaalsetest valupunktidest, nagu liigne alkoholi tarbimine ja sellega seonduvad õnnetused ja kuriteod. Valusalt tavalised on teated juhtumitest, kus peo käigus läksid kaduma telefon ja rahakott. Alles pühapäeval oli selline lugu Haapsalus, kusjuures kannatanu andis politseile teada, et varastati ka kuus õlut. Kurbnaljakas lugu, kuid näitab, et alkoholipoliitikas tuleb tõepoolest muudatusi teha.
Ministeerium ei arvesta ettevõtja seiskohaga
Ossinovski sotside juhina lähtub sotsiaalsest vaatepunktist, kuid kahjuks on kõrvale jäänud ettevõtja. Nii
Liviko juht
Janek Kalvi kui ka
A. Le Coqi juht
Tarmo Noop leiavad, et seadusemuudatus piirab ettevõtlusvabadust. Õlletootjad on nõus, et reklaamitingimusi võiks karmistada, kuid mitte nii äärmuslikult. Ühe lahendusena on pakutud näiteks inimeste kaotamist reklaamidest, mis aitaks vähendada alkoholi seostamist elustiiliga, mida Ossinovski peab probleemiks.
Kahjuks ei ole ettevõtjate arvamusega arvestatud, neid ei kutsutud enne eelnõu koostamist ühise laua taha. Ossinovski nentis eile hommikul “Terevisioonis”, et ettevõtjad saaksid muudatuste järel vähem kasu, kuid see on paratamatu. Toiduliidu juhi Sirje Potisepa hinnangul on selline suhtumine rünnak rahvuslikule joogitööstusele.
Rutakas algus
Toiduliit soovib, et eelnõule tõmmataks kohe pidurit ja alustataks algusest. Tööstusharu osalised tuleks laua taha kutsuda.
Praegu suutis sotsiaalministeerium minister Ossinovski eestvedamisel teemale küll suurt ja vajalikku tähelepanu tõmmata, kuid kahjuks on lähtepunkt vale ja muutuste samm liiga kiire. Äripäeva toimetus soovitab enne suuri muudatusi asja põhjalikult kaaluda.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.