Arvelduskrediit on ettevõttele mugav ja lihtne finantseerimistoode, mille ajalugu ulatub pea 300 aasta tagusesse aega, kus 1728. aastal võttis esimesena selle toote kasutusele Šotimaa Kuninglik Pank. Toote peamiseks eesmärgiks oli nii siis ja on ka tänapäeval ettevõtte igapäevaste rahavoogude juhtimine, täpsemalt kuluarvete tasumine enne müügiarvete laekumist.
Miks ja millal vajab ettevõte välist finantseerimist?
Lähtuvalt Eesti Panga poolt 2015 veebruaris avaldatud „Majanduse rahastamise ülevaatest” on ettevõttesisese rahastamisvõimaluse ja ettevõttevälise rahastamise vajaduse seisukohalt oluline hinnata, kui suure osakaalu moodustab ettevõtete loodud lisandväärtuseskasum. Ehk kui kasumlik on ettevõte ning kui kõrge on investeeringute tase? Rahavoogude mõttes tuleb ettevõttel loodud lisandväärtuse arvelt tasuda töötajate palgad ja maksud, investeerida põhivarasse ja varudesse, maksta intressid ja soovi korral dividende. Kui selleks jääb vahendeid puudu, tuleb puudujääk katta ettevõttevälistest allikatest (võla või omakapitali vormis) või kogutud puhvritest. Kindlasti peaks iga ettevõtja arvestama müügihinna sisse ka omaniku kasumiootuse, et vältida kogu kasumi tasumist kulude katteks. Seega, tulenevalt eeltoodust on ääretult oluline iga ettevõtte jaoks täpne rahavoogude planeerimine. Nii saab ettevõtja olla kindel, et arvelduskrediidiga võetav kohustus on vajalik ja selle abil tasutakse kuluarved enne saabuvat tähtaega, mitte aga kuluarvete tasumiseks , olukorras, kus ettevõtte majandustegevus ei ole kasumlik.
Mis on arvelduskrediit?
Arvelduskrediidiga saab ettevõtja kasutada suuremat summat kui pangakontol parasjagu on. Mis tähendab eelkõige, et ettevõtja ja pank on sõlminud arvelduskonto ja arvelduskrediidi lepingu, millekohaselt on ettevõtjal võimalik minna arvelduskontoga kokkulepitud limiidi ulatuses miinusesse. Eestis on see ka kõige enam kasutusel olev arvelduskrediidi liik. Maailmapanganduse praktikas on sõltuvalt panga riskitasemest võimalik lubada kliendil ka suuremas summas miinusesse minna, mis omakorda tavaliselt tähendab ka suuremaid tasusid.
Arvelduskrediidi tasud ja arukas kasutamine
Arvelduskrediidi puhul on oluline omada ülevaadet kõigist sellega seotud kuludest. Tavaliselt sõlmitakse arvelduskrediidi leping 1 aastaks, ning igakuiselt tasutakse pangale kasutatud või kasutamata osa eest intressi, mis on tavaliselt kuni 2% aastas kasutamata limiidist. Citadele Panga arvelduskrediidil aga puudub kasutamata limiidi tasu, ehk kui arvelduskrediiti ei ole kasutatud, siis ei kaasne sellega ka igakuiseid intressikulusid. Lisaks intressile ja kasutamata limiidi tasule lisandub arvelduskrediidile lepingutasu, mis on lepingu sõlmimisel makstav ühekordne tasu. Juhul, kui ettevõtja omab ülevaadet oma ettevõtte igapäevastest rahavoogudest, siis on võimalik arvelduskrediidi aruka kasutamise korral tekitada oluline kokkuhoid intressikuludelt. Kuidas? Vastus on lihtne, minnes tagasi käesoleva postituse alguses toodud arvelduskrediidi eesmärgi juurde - see toode on eelkõige mõeldud perioodiliseks kasutamiseks, ehk kui arvelduskrediidi limiidist tasutud kuluarvete katteks laekuvad müügiarved, siis tasutakse tagasi ka kasutatud arvelduskrediit. See võimaldabki olulist kokkuhoidu intressikuludelt, kuna kasutamata limiidilt pangale tasutav intress on võrreldes kasutatud limiidi tasuga oluliselt väiksem või puudub üldse nagu eelpool mainitud Citadele Panga arvelduskrediidil. Lisaks maandab see ettevõtte maksevõime riske, kuna arvelduskrediidi lepingu lõppedes ei pruugi olla kogu limiit miinuses.
Arvelduskrediidi tagatis
Arvelduskrediiti väljastatakse tavaliselt ettevõtetele, kellel on juba vähemalt 12 kuud tegutsemise ajalugu. Seega on arvelduskrediidi tagatiseks tavaliselt ettevõtte igapäevased rahavood, ning üldjuhul arvestataksegi väljastatav limiit kliendi igakuistele rahavoogudele tuginedes. Kui suure limiidi pangad on valmis kliendile väljastama sõltub panga tootetingimustest ja riskitasemest ning kliendist. Peamine on, et kliendi äri on jätkusuutlik ning ta suudab täiendavad finantskohustisi jooksvatest rahavoogudest ka teenindada. Juhul, kui ettevõtte äritegevus ei ole stabiilne või ilmneb risk tema maksevõime osas, siis ei ole ettevõtte finantsseisund arvelduskrediidi jaoks piisav ning see finantskohustus on vaja tagada muu tagatisega, milleks võib olla omanike või seotud ettevõtete käendused, riigi garantii või kinnisvara.
5 soovitust arvelduskrediidi kasutajale
Selleks, et nii arvelduskrediidi taotlemine ja kasutamine oleks kasumlik ja meeldiv, soovitame jälgida alljärgnevaid soovitusi:
Omada ettevõtjana pikaajalist visiooni ja eesmärke;
Hoida ka enne arvelduskrediidi taotlemist ettevõtte finantsseis korras ning vältida pikaajaliste võlgnevuste tekkimist nii maksude kui ka olemasolevate finantskohustuste tasumisega;
Omada täpset ülevaade ettevõtte rahavoogudest ja arvelduskrediidi kasutamisest, ehk eriti esmakasutaja peaks jälgima, et arvelduskrediit saab kaetud laekuvatest müügiarvetest;
Ettevõtja ja panga vaheline koostöö on sama oluline kui ettevõtja ja tema kliendi vaheline koostöö;
Finantstarkus, ehk suutlikkus näha tervikpilti ettevõtte finantseerimise erinevatest võimalustest ja praktikatest, loob olulise konkurentsieelise!
Arvelduskrediit kuni 20 000 EURi Citadele Pangast – kiirelt ja lihtsalt!
Tulenevalt äriühingute piiratud vastutuse põhimõttest teeb Citadele Pank eripakkumise arvelduskrediidile summas kuni 20 000 EURi, kus kliendil on võimalik ise otsustada kas pakkuda arvelduskrediidile tagatist või mitte. Lisaks nimetatud unikaalsusele - kliendil on võimalus ise otsustada arvelduskrediidi tagatise tingimuse üle - on teenuse otsustusprotsess kiire ja peale kliendipoolset taotluse edastamist pangale saab ta pakkumise 24 tunni jooksul. Kuna äris tuleb ette hetki, kus kiired otsused tähendavad olulist konkurentsieelist, on Citadele Pank oma pakkumisel lähtunud ettevõtete tegelikest vajadustest, pakkudes klientidele sobivat kiiret ja paindlikku toodet igapäevaste rahavoogude juhtimiseks.
Enne arvelduskrediidi taotlemist Citadele Pangas
palume tutvuda finantsteenuse tingimustega meie veebileheküljel ning vajaduse korral konsulteerida asjatundjaga.
Autor: Sirle TruutsVäikeste ja keskmiste ettevõtete osakonna juhatajaAS Citadele banka Eesti filiaal
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.