• OMX Baltic−0,31%272,98
  • OMX Riga0,13%873,69
  • OMX Tallinn0,42%1 742,28
  • OMX Vilnius−0,11%1 052,85
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,09%8 184,24
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%107,78
  • OMX Baltic−0,31%272,98
  • OMX Riga0,13%873,69
  • OMX Tallinn0,42%1 742,28
  • OMX Vilnius−0,11%1 052,85
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,09%8 184,24
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%107,78
  • 05.07.10, 09:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti energiapoliitika vajab läbimõtlemist

Veel paari kuu eest vääramatuna näinud Eesti Energia IPO ärajäämine ning valitsuspartnerite piikide murdmine monopolide ohjeldamise seaduse üle, on toonud esile põhimõttelised tegematajätmised Juhan Partsi haldusalas. Eesti riigil puudub mõtestatud energiapoliitika, mis arvestaks Euroopa Liidu uute suundadega kliima- ja energiapoliitikas, näeks ette energiaturgude liberaliseerimise mõjusid ning looks investoritele ettenähtava ja toetava raamistiku, kirjutab Euroopa Parlamendi sotsiaaldemokraatide fraktsiooni energiapoliitikanõunik Rene Tammist.
Olukord on tegelikult absurdne. Eestil pole mõtestatud energiapoliitikat, kuid on hiljaaegu vastu võetud energia- ja elektrimajanduse pikaajalised arengukavad ning elektrituru seaduse muudatused, mis pidid selguse tooma.
Kõigepealt valitseb vastuolu antud plaanide ja Euroopa kliima- ja energiapoliitiliste suundumuste vahel. Kava investeerida 14 miljardit krooni kahe uue põlevkivi keevkihtploki ehitusse ning toetada katelde opereerimist 20 aasta jooksul 24 miljardi krooniga läheb vastuollu EL regulatiivse raamistikuga, mille kohaselt CO2 emiteerimine peab tulevikus vähenema ja turud avanema. 2008. a. vastuvõetud EL kliimapaketi mõte seisnebki ju selles, et CO2 mahukas elektritootmine oleks sedavõrd kallis, et seda lihtsalt ei tehtaks, veel vähem investeeritaks sedalaadi tootmisvõimsustesse. Riigiabi andmine aga läheb vastuollu sama paketi mõtte ja energiaturgude avamisega püüdlustega, suundumus aga on vastupidine, vähendada otseseid ja kaudseid toetusmehhanisme sh. keskkonnadumpingut, mis turgude tegelikku avamist tagasi hoiavad.
Samuti ei kajastu neis plaanides mingilgi määral vajadus vähendada euroliidu energiatarbimist 20%. Osaliselt haakub selle sihiga Eesti kohustus suurendada taastuvenergia osakaalu 2020. aastaks 25% (EL-s tervikuna 20%).
Energia säästmine on sisuliselt kõige odavam energiatootmise viis ja meil on kõvastipotentsiaali. Tuleb vaid seada ambitsioonikas eesmärk ning luua mitmetahulised hoovad selle saavutamiseks. See on ka valdkond, kus poliitiline konsensus on kõige lihtsamini saavutav, ent ometigi on just siin tegematajätmised kõige suuremad.Taastuvenergia puhul teame, et meie tegelik potentsiaal ületab tunduvalt taastuvenergiadirektiivis seatud kohustusliku lae. Tasub julgelt välja öelda, et seame lati kõrgemale ning palju see tarbijale maksma hakkab. Ega siis põlevkivienergeetika odavam tule, juhul kui sektori tegelik keskkonnamõju ning tulevikus lisanduv riigiabi elektrihinda ümber arvutada. Taastuvenergiadirektiivis toodud kauplemisvõimalused põhjanaabritega oleks riigile oluliseks  sissetulekuallikaks. Paraku vaadatakse neist kui pidalitõbisest mööda.
Teiseks, minu arvates pole vähemalt riigi tasandil aru saadud miks energiaturge avatakse. Vahetult enne turgude avamist tahavad valitsuspartnerid igati tsementeerida kohalike tegijate positsiooni, kas siis läbi eksklusiivõiguste, riigiabi või teiste konkurentsi piiravate mehhanismide. Sellega välistame kogu positiivse, mida likviidne ja konkurentsile avatud turg pakub. Kõik viimaste aastate Euroopa Komisjoni poolt energiaturgude avamisest tehtud mahukad analüüsid ütlevad ühte, mida avatum on turg, seda läbipaistvam on hind, seda rohkem investeeringuid tehakse ja seda optimaalsemalt ressursid jaotatakse. Iseenesest on absurdne, et mina vasakpoolsena pean Äripäeva veergudel parempoolsele valitsusele meelde tuletama avatud turgude tähtsust.
Kolmandaks pole riik suutnud luua investoritele ettenähtavat ja toetavat raamistikku. Võimuliidus ilmnenud vastuolud näitavad, et riigi pikaajaliste energiapoliitiliste eesmärkide ning nende saavutusviiside osas puuduvad kokkulepped. Kui toimub pidev tõmblemine põlevkivi kaevandamismahtude, mingite energiatootmisviiside eelistamise, toetusmehhanismide või eksklusiivõiguste üle, siis muudab see Eestis energiasektorisse sisenemise riskantseks. Sellest kaotavad nii tarbijad kui ka riik.
Hoolimata aastaid kestnud aruteludest on selge, et Eesti riigil puudub läbimõeldud energiapoliitika. Kuniks selline olukord kestab, on minister Partsil oodata tagasilööke oma valdkonnas ka edaspidi. Tulemuseks on ebamõistlikud investeerimisotsused,  energiasektori potentsiaali kasutamata jätmine, põhjendamatult kallid energiahinnad ja oht varustuskindlusele.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.10.24, 11:27
Advokaadibüroo TARK: andmete turvalisuse tagamiseks on vaja professionaalset abi
Tundlikke kliendiandmeid omavad advokaadibürood on küberkurjategijate pidevas huviorbiidis, mistõttu nõuab advokatuur, et küberturvalisus oleks tagatud kõrgeimal tasemel. Et nõuded saaksid täidetud ka päriselt ning ka töötajate teadlikkus tõstetud, on mõistlik kaasata oma ala spetsialistid, usub advokaadibüroo TARK juhtivpartner Tanel Tark.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele