• OMX Baltic0,65%273,36
  • OMX Riga−0,2%872,55
  • OMX Tallinn0,13%1 762,69
  • OMX Vilnius0,01%1 049,71
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,1%8 132,92
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,63
  • OMX Baltic0,65%273,36
  • OMX Riga−0,2%872,55
  • OMX Tallinn0,13%1 762,69
  • OMX Vilnius0,01%1 049,71
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,1%8 132,92
  • Nikkei 2250,3%39 500,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,63
  • 16.02.11, 05:38
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pall on nüüd teie kätes, uurijad!

Äripäeva arvates võiks maksuamet ja kapo uurida Arco Vara juhtide miljonikingitust Tallinna tippametnikele Toomas Vitsutile ja Toomas Õispuule.
Väärikas kingitus? Täna arvab Äripäev, et laev, mille Arco Vara suuromanikud 7 miljoni krooni eest Vitsutile-Õispuule rentimiseks ostsid, oli suure tõenäosusega väärikas kingitus. Sest 2008. aastal müüdi laeva omamiselt regulaarset tulu lõiganud firma ühe krooniga maha, ostjaks Keskerakonna esimehe, Tallinna linnapea Edgar Savisaarega seotud skeemides jälgi peita aidanud pankrotihaldur Martin Krupp. Kusjuures, Arco Vara omanikele oli laeva rentimine stabiilseks ja kasumlikuks rahaallikas. Laevafirma iga-aastane puhaskasum ulatus miljoni kroonini. Hoolimata sellest müüdi firma ÜHE krooni eest Kruppiga seotud osaühingule, Arco Vara suuromanikud Richard Tomingas ja Arti Arakas said müügist 1,9 miljonit krooni kahjumit. Mis veelgi hämmastavam, Kruppi nimel läks äri sama edukalt edasi – 2009. aasta lõpuks oli laevafirma arvele kogunenud 3,3 miljonit krooni jaotamata kasumit. Miks edukad kinnisvaraettevõtjad otsustasid teha sellise kingituse Savisaare kunagisele äripartnerile? Sellele küsimusele vastuse otsimine võiks Äripäeva arvates huvi pakkuda korruptsioonikuritegude uurijatele.
Sest tegelikult on siin ju ainult kolm võimalikku varianti:a) kui Arco Vara omanikud selle tehinguga kellelegi meelehead ei teinud, võib väita, et rumalamaid suurettevõtjaid Eestis ei leidu;b) laev oli siiski meeleheaks linnaametnikele, kelle tegevusest sõltusid kinnisvaraärimeeste megaprojektid;c) tegemist on järjekordse K-skeemiga, mille eesmärgiks erakonnale varjatult raha hankida.
Loost koorub aga veel üks kahtluseuss. Nimelt tundub, et Vitsuti-Õispuu, kes väidetavalt sellest relvaärist mingit kasumit ei saanud (mäletate Õispuu juttu, et ta on kogu firmasse pandud 125 000 kroonist ilma jäänud?), suhe riigimaksudega on savijalgadel. Sest linnaametnike osaühingu majandusaasta aruanne ei kajasta kõiki kaubavedamisi – ettevõtte aastane müügitulu on kogu seilamise peale ainult 76 000 krooni. Äri käis hoopis läbi Šeišellidel registreeritud offshore-firma Japro Ltd. See on Vitsuti-Õispuu ettevõtte tütarfirma, mille rahavood aga samuti emafirma bilansis ei kajastu. Kes vähegi raamatupidamisega tegemist teinud, teab, et kasumliku ettevõtmise annab kahjumisse pöörata. Ning kes vähegi offšorkadega tegemist teinud, teab, kuidas kasum maksuvabasse piirkonda suunata. Ning kuidas kasum sealt rahas kätte saada. Kas kõrged linnaametnikud on lisaks korruptsioonikahtlusele hoidunud ka Eesti riigile maksude maksmisest?
Mida me nüüd tahame? Punkt 1, me tahame, et linnavolikogu esimees Toomas Vitsut hakkaks rääkima. Ka off-shore firma aruannete avalikustamine ei teeks paha.Punkt 2. Äripäeva arvates peaksid Vitsuti-Õispuu asjasse sekkuma nüüd nii maksu- ja tolliamet (off-shore ja maksud) kui ka kaitsepolitsei ja/või prokuratuur (võimalik korruptsioon). Meie näeme siin mõlema kuriteo tunnuseid. Pall on teie kätes, härrased uurijad.
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 16.02.11, 15:46
Arti Arakas: laevaprojekt oli sügavalt kahjumis
Ettevõtja Arti Arakas kinnitas, et koos Tallinna linnaametnikega aetud laevaäri oli sügavalt kahjumis ning tal on saada märkimisväärne osa laeva rendirahast.
  • ST
Sisuturundus
  • 31.10.24, 13:21
Elisa juht: kestlikkuse rongi enam ei peata
Uue sarja esimene saade!
Elisa Eesti juht Andrus Hiiepuu rõhutab uhiuues sarjas “Juhtides tulevikku”, et suurfirmad liiguvad kestlikkuse suunas ja sellega kujundatakse ümber tööstusharud. Kes pole sellega kaasas, jääb lihtsalt maha.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele