Transpordi valdkonnas on energiasääst ja keskkonnamõju üha enam fookuses. Surve on järk-järgult sõiduvahendeid välja vahetada keskkonnasõbralikemate vastu, ent üleminekuajal on tarvis ka alternatiivseid lahendusi. Neste lahenduseks on taastuvtoorainest vedelkütus, mida toodetakse jäätmetest ja jääkidest ning mille kasutamine säästab keskkonda.
Neste on maailma suurim taastuvtoorainest vedelkütuste valmistaja, kellel on eri riikidest tuua näiteid selle edukast kasutuselevõtust, kuid laiadesse massidesse ei ole veel jõudnud. “Neid aspekte, mille poole Neste püüdleb, on märksa rohkem, kui me näiteks Eesti tanklates näeme. Me vastutame kogu tarneahela läbipaistvuse ja eetilise tootmise eest, peame börsiettevõttena oluliseks võrdset kohtlemist ja bioloogilist mitmekesisust,” rääkis Neste Eesti juhatuse liige ja õigusnõunik Ülle Tamme.
Üheks põhjuseks, miks Neste tanklates saadaolevat Neste MY taastuvtoorainest valmistatud diislikütust tagasihoidlikult tarbitakse, on hinnavahe, aga ka vähene teadlikkus. “Võib öelda küll, et meie kliendid jagunevad kaheks ja ühed vaatavad väga täpselt seda hinnavahet,” nõustus Tamme. “Rääkides transpordikütustest, siis HVO liiki kütus on paraku maksustatud samaväärselt fossiilse diislikütusega ja kaheksa korda kõrgemini kui gaas. Sellises olukorras on palju tahta, et inimene ei hääleta ainult ratastega.”
Üks meetmetest, kuidas pidevat autostumist mõjutada ning muuta transport keskkonnasõbralikumaks, on olnud mootorsõidukimaks. Kas automaks on mõjutanud kuidagi ka tarbijakäitumist tanklas? “Meile selles mõttes automaksu mõjud ei ulatu, mõnes sektoris on sõitude maht isegi kasvanud. Pigem mõjutab tänane üldpilt ehk maksud ja ebakindlus. See mõjutab selliseid hetkeajendil otsustatud sõite, kindlasti planeeritakse rohkem,” rääkis Neste äriklientide müügijuht Martin Õunap. Ta lisas, et veonduse poolel on näha isegi kasvutrendi, sest inimesed kasutavad toodete tellimiseks aktiivselt e-kanaleid.
Automaks peaks pikemas perspektiivis suunama sõiduki välja vahetama keskkonnasõbralikuma vastu, kuid ka vahepeal on tarvis kestlikke lahendusi ning siinkohal on taastuvtoorainest diislikütus üks lahendusi. Selle laiemalt kasutusele võtmiseks on vaja turul sekkumist ja võrdsetel põhimõtetel kestlike kütuste toetamist.
Regulatsioonidest, näidetest mujal maailmas ja paljudest teistest kestliku transpordiga seotud teemadest saab kuulda lähemalt „Jätkusuutlik ja roheline“ saatest, kus teemat aitavad selgitada Neste Eesti juhatuse liige ja õigusnõunik Ülle Tamme ning äriklientide müügijuht Martin Õunap. Saatejuht on Esme Kassak.
Fotol Ülle Tamme ja Martin Õunap.
Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.