• OMX Baltic0,25%294
  • OMX Riga0,59%888,55
  • OMX Tallinn0,15%1 878,34
  • OMX Vilnius0,07%1 137
  • S&P 500−1,21%5 771,81
  • DOW 30−0,67%42 720,55
  • Nasdaq −1,54%18 266,36
  • FTSE 100−0,83%8 682,84
  • Nikkei 2250,77%37 704,93
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%96,61
  • OMX Baltic0,25%294
  • OMX Riga0,59%888,55
  • OMX Tallinn0,15%1 878,34
  • OMX Vilnius0,07%1 137
  • S&P 500−1,21%5 771,81
  • DOW 30−0,67%42 720,55
  • Nasdaq −1,54%18 266,36
  • FTSE 100−0,83%8 682,84
  • Nikkei 2250,77%37 704,93
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%96,61
  • ST
  • 06.03.25, 15:49

Ettevõtte müümine – kuidas ära tunda õige hetk väljumiseks?

Ettevõtte müümine on omaniku jaoks kaalukas otsus, mis võib ette tulla vaid korra elus. See võib tähendada uue vabaduse algust – rohkem aega perele, vähem stressi ja võimalust pühenduda uutele projektidele ja väljakutsetele. Samas on müük strateegiline samm, mis nõuab läbimõeldud otsustamist. Millal on õige aeg oma ettevõte maha müüa? Millised märgid viitavad sellele, et võiksid seda võimalust kaaluda?
Konsultatsioonifirma InCorply asutaja ja konsultant Mati Maasik: „Omanikud peaksid mõtlema, mida nad tegelikult teha soovivad. Kas ettevõtte juhtimine pakub neile jätkuvalt rahuldust või on see muutunud koormaks? Kui teine variant tundub tuttav, võib müük olla just see samm, mis annab võimaluse uueks alguseks.“
  • Konsultatsioonifirma InCorply asutaja ja konsultant Mati Maasik: „Omanikud peaksid mõtlema, mida nad tegelikult teha soovivad. Kas ettevõtte juhtimine pakub neile jätkuvalt rahuldust või on see muutunud koormaks? Kui teine variant tundub tuttav, võib müük olla just see samm, mis annab võimaluse uueks alguseks.“
Sageli kardetakse ettevõtte müüki just teadmatusest. Tegelikkuses võib see olla väga loogiline ja kasumlik samm, kui õige hetk ära tabada, selgitab ettevõtete müügi ja hindamisega tegeleva konsultatsioonifirma InCorply asutaja ja konsultant Mati Maasik. Tema sõnul on võtmeküsimus, kas ettevõtte omanikul on veel piisavalt motivatsiooni ja energiat oma äri edasi arendada. Kui see on kahtluse all, võib müügiplaan olla ainuõige samm.

Kas peaksin müüma?

Ettevõtte müügi kaalumisel tasub hinnata nii isiklikke kui ka ärilisi tegureid. Maasiku sõnul on kolm peamist põhjust, miks ettevõtjad müügi kasuks otsustavad.
  • Soov astuda samm tagasi. Kui ettevõte on aastaid nõudnud pidevat pühendumist, võib ühel hetkel tekkida vajadus keskenduda isiklikule elule, pensionile jääda või lihtsalt vähendada igapäevast stressi. Kui ettevõtte omanik tunneb, et tema motivatsioon või energia ettevõtte juhtimiseks on vähenenud, on mõistlik kaaluda müüki. Otsusega venitamisel on oht ettevõttesse mitte piisavalt panustades selle väärtust vähendada.
  • Uued väljakutsed. Paljud ettevõtjad tunnevad, et nende kirg ja fookus on liikunud uutele projektidele ja investeeringutele. Kui enam pole sama entusiasmi oma senise äri juhtimiseks, on müük loogiline samm.
  • Muutused turul ja konkurentsis. Kui turu trendid viitavad raskemale perioodile, ei suudeta sammu pidada uute regulatsioonidega või uute tehnoloogiatega, võib ettevõtte müümine enne võimalikke tagasilööke olla ratsionaalne otsus.
  • Ostuhuvi turul. Kui turul on aktiivsed ostjad ja tehakse atraktiivne pakkumine, tasub seda tõsiselt kaaluda. Ettevõtte eesmärgiks on kasumi teenimine või ettevõtte väärtuse maksimeerimine, ettevõtte müümise korral on võimalik see kasum ühekorraga realiseerida.

Millal on õige hetk müüa?

InCorply kogemus näitab, et parim aeg ettevõtte müümiseks on siis, kui ettevõte on kasumis ja kasvupotentsiaaliga, valdkond on atraktiivne ning ostjate huvi on suur. Samas ei ole ideaalset müügimomenti lihtne ette ennustada.
„Sageli loodavad ettevõtjad ära oodata täiusliku hetke, kuid see ei ole mõistlik lähenemine. Ettevõtte müügiprotsess on väga ajamahukas, turu muutused võivad tulla ootamatult ning ettevõtte väärtus võib perfektse momendi ootuses hoopis langeda,“ hoiatab Maasik. Ta toob võrdluse aktsiaturuga – kõik tahavad müüa kõrgeima võimaliku hinnaga, aga täpset tippu on keeruline tabada.
Halvim stsenaarium on müügiga venitada nii kaua, et see tuleb teha ettevõtte raskuste tõttu. Sellisel juhul ei pruugi olla enam midagi müüa või on ostjatel rohkem võimu tingimuste üle läbi rääkida. Seetõttu on mõistlik müügile mõelda juba siis, kui ettevõttel läheb hästi.

Kuidas müügiga alustada?

Kui ettevõtte müük on reaalne võimalus, tasub alustada järgmiste sammudega:
  1. Konsulteeri spetsialistiga. Seejärel saad otsusta, kas proovida kõigega ise hakkama saada või kasutada ettevõtte müümisel eksperdi abi.
  2. Mõista protsessi. Ettevõtte müük on keerukas protsess, mille igas etapis tuleb teha läbimõeldud otsuseid. Süvene, kuidas kogu protsess välja näeb, et teeksid õigeid asju õiges järjekorras.
  3. Sea realistlik müügihind. Ostja jaoks on tegemist investeeringuga, kus riski, kapitali hinna ja oodatava tulususega peab klappima ka hind. Liiga kõrge müügihinna seadmine peletab ettevõttest huvituvad investorid eemale ja tehingut ei toimu.
  4. Hoia müük konfidentsiaalsena. Liiga vara avalikustatud müügiplaanid võivad töötajates, klientides ja partnerites ebakindlust tekitada. Ettevõtet ise müües on konfidentsiaalsust keeruline tagada, teenusepakkuja (nt InCorply) saab tutvustada ettevõtet märksa laiemale huviliste ringile ilma, et ettevõtte nimi teatavaks saaks. Ise müües ole kindlasti ka ettevaatlik, millist infot sa potentsiaalse ostjaga jagad.

Mis saab pärast müüki? Vabadus uueks alguseks

„Omanikud peaksid mõtlema, mida nad tegelikult teha soovivad. Kas ettevõtte juhtimine pakub neile jätkuvalt rahuldust või on see muutunud koormaks? Kui teine variant tundub tuttav, võib müük olla just see samm, mis annab võimaluse uueks alguseks,“ ütleb Maasik. Tema sõnul ei tähenda ettevõtte müük loobumist, vaid see võib olla järgmine samm uue vabaduse ja võimaluste suunas.
Kui oled huvitatud ettevõtte müügist ja soovid professionaalset nõu, võta ühendust InCorply konsultantidega aadressil [email protected] või täites päringuvormi SIIN!

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele