Porsche 911 Turbo sai 50, Jeremy Clarksoni poolt maailma parimaks ristitud tee niisamuti. Ainult üks juubilar suudab täita kuulsusega kaasnevaid kõrgeid ootusi.
- Äripäev osales Porsche 911 Turbo suure juubeli tähistamisel, mis toimus Rumeenias kuulsal Transfăgărășani mägiteel. Sõita sai kolme Porsche muuseumi kogusse kuuluva klassikalise 911 Turboga, igast õhkjahutusega põlvkonnast ühega. Foto: Porsche
Pool sajandit tagasi, 1974. aastal valmis kommunistliku diktaatori Nicolae Ceaușescu juhitud Rumeenias riikliku tähtsusega mägitee DN7C, paremini tuntud kui Transfăgărășan. Läbi riigi loode- ja lõunaosa eraldavate Făgărăși mägede raiutud 90kilomeetrise tee rajamine nõudis meeletut pingutust ja hinda. Tee-ehituseks kulunud ligi 6000 tonni dünamiiti oli üks asi, kaotatud inimelud – valdavalt igasuguse ettevalmistuseta noorsõdurid, kes ehitama pandi – teine. Represseeriv võim suvatses tunnistada 40 hukkunut, tegelikku arvu peetakse kordi suuremaks.
Ceaușescu kartis. Kuus aastat varem tungis Nõukogude Liit koos sotsialistlike Poola, Ungari, Bulgaaria ja Ida-Saksa vägedega Tšehhoslovakkiasse. Millegi niisuguse kordumise puhuks Rumeenias tuli end kindlustada – muu hulgas luues võimalusi, et liigutada sõjaväge kiiresti ühest kohast teise.
Riigil oli juba olemas mitu strateegilist mägiteed üle Transilvaania Alpide, kuid need kulgesid mööda lihtsasti blokeeritavaid jõeorge. 1970. aastal ehitama hakatud Transfăgărășan avati 20. septembril 1974, ent tööd eesotsas asfalteerimisega vältasid veel 1980ndate alguseni.
- Kõrgustest vaadelduna on Transfăgărășanist ägedamat teed raske ette kujutada. Foto: Porsche
Vabas maailmas, pärast Wirtschaftswunder’it ehk Saksa majandusimet suurt jõukust nautinud Lääne-Saksamaal tegeleti 1970ndate alguspoolel sootuks toretsevamate teemadega. Näiteks muheda sportauto Porsche 911 isegi Ferraridest-Lamborghinidest kärmemalt sõitma panemisega. Porsche viis seda teha: mootorispordist tuttavaks saanud turboülelaadimise kasutamine.
1974. aasta 3. oktoobril, vähem kui kaks nädalat pärast Transfăgărășani avamist Pariisi autonäitusel avalikustatud 911 Turbo polnud sugugi esimene sõiduauto, millel turbolaadurit pruugiti. Küll aga oli Porsche esimene, kes jäigi turbomootoriga tänavasõidukite juurde. Tänapäeval kolmesilindrilistes säästuautodeski kohatava tehnilise lahenduse piisavalt hästi tööle panemine valmistas kõik need aastakümned tagasi kõvasti peavalu, ent Stuttgarti sportautovabrik tuli sellega toime. Turbost sai 911 mudeliperekonna tippversioon ja püsiliige.
Praegusel ajal ehitakse lisanimega Turbo isegi
vängemaid Taycane, ehkki turbosid leidub neis sama palju kui Napoleoni koogis Napoleoni. Niisugune nimetus tähistab Porsche süsteemis kõrget auastet.
Aeg on olnud ka Transfăgărășani suhtes armuline. 15 aastat tagasi väisas nüüd juba Euroopa Liitu kuuluva riigi serpentiine „Top Geari“ saate Kuldne Kolmik ning Jeremy Clarkson isiklikult ristis selle maailma parimaks teeks. Sestsaati on Transfăgărășan kümme korda kuulsam.
- Eestpoolt minema hakates: Porsche 930 Turbo 3.3, 964 Turbo 3.6, 993 Turbo S ja 992 Turbo S. Kõik imeheas seisukorras. Foto: Radu Chindris
Nüüd saavad need kaks ajalugu kokku, sest Porsche otsustas tähistada 911 Turbo 50. aastapäeva ei kuidagi muudmoodi kui selsamal maailma parimal teel sõitmisega. Seks puhuks on kutsututele – Äripäev nende hulgas – aetud proovimiseks kohale kolm Porsche muuseumi kogusse kuuluvat klassikalist 911 Turbot, igast õhkjahutusega põlvkonnast üks. Lisaks on kontrasti huvides pundis
uus Porsche 911 Turbo S.
Kallis, kallim, kõige kallim
Täpsemalt ootavad sõitmist eksemplar pikaealise 930 Turbo tootmisaja lõpust 1988. aastast, samuti 3,6liitrise mootoriga 964 Turbo ja 993 Turbo S.
Seotud lood
Eksklusiiv!
Kaks pikka sõidupäeva. Sadu kilomeetreid mööda kuulsa Mootorite Oru teid. Kõik praegused Lamborghini Huracani versioonid – jah, ka Sterrato ja STO. Ning muidugi see hääl ...
Sõidame superrikastele mõeldud särtsuautoga Eesti teedel
Rolls-Royce Spectre on ennekõike Rolls-Royce ning alles seejärel elektriauto.
Kas hullvõimas ja -kiire Porsche Taycan Turbo GT on osa probleemist või osa lahendusest?
Mis elu käib vana Tallinna–Tartu tee ääres?
Aastakümneid USA turgu valitsenud Ford F-150 pani ametlikult Eestis rattad maha. Kui hea see siis on? Tiir tähenduslikul teel annab vastuse.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”