• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,96%38 392,03
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,11
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,96%38 392,03
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,11
  • 01.03.15, 11:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Voodipesu, mis katsetab tolerantsi

Kujutage ette, et teie kodus ripuksid homo­erootilised kardinad ning tekikotti ehiksid pool­alasti musklis meeste pildid. Võib tunduda, et sellised kodutekstiilid on väga nišitooted, ent Soome tekstiilitootja Finlayson kogemus tõestab vastupidist – maitsekas homoerootika võib kuuluda ka täiesti tavaliste inimeste kodudesse.
Finlaysoni tekstiilisari katsetab tarbijate tolerantsi.
  • Finlaysoni tekstiilisari katsetab tarbijate tolerantsi. Foto: tootja
Finlaysoni tegevjuht ja omanik Risto Voutilainen on üks neist heteroseksuaalsetest meestest, kes kasutab oma kodus Finlaysoni uut tootesarja, mis loodi eelmisel aastal austusavaldusena sama varjunime kandnud homoerootilist kunsti viljelenud Touko Laaksoneni tööle. Voutilaineni magamistoas ripuvad Tom of Finlandi musklis meestega käterätid ning ta ei näe midagi imelikku selles, et tema väikesed lapsed neid kasutavad, kirjutab 27. veebruaril ilmunud Äripäeva ajakiri Sisustaja.
“Kui ma oma naisele esimest korda tootenäidiseid näitasin, arvas ta, et need linad pole ju mingi geiporno, vaid pigem lihtsalt erootilised. Paljud mu sõbrad on öelnud sama asja,” ütles Voutilainen, kui Helsingis Finlaysoni esinduskaupluses Tom of Finlandi tootesarja tutvustas. “Jõulude ajal oli näha, et poodi tulid paljud vanemad prouad, kes ostsid kohe näiteks viis komplekti Tom of Finlandi tooteid korraga. Kohe oli aru saada, et vanaemad olid tulnud oma lastelastele kingitusi ostma.”
Taust
Finlaysoni lühike ajalugu
1820 – Šoti masinainsener James Finlayson avab Tamperes puuvillaveski.
1836 – Finlayson müüb vabriku maha klausliga, et ettevõtte nimi peab jääma samaks.
1860ndad – vabrik on kasvanud nii suureks, et pakub tööd pooltele Tampere elanikele.
1877 – valmib toona Põhjamaade suurim vabrikuhoone, kus 1882. aastal hakatakse esimesena piirkonnas kasutama elektrivalgust.
1897 – vabrikus töötab üle 3000 inimese. Umbes kaks kolmandikku töötajatest on naised, kolmandik mehed. 10% töötajatest on lapsed.
1932 – algab tõsisem turundustegevus, peagi ostetakse Forssa puuvillavabrik ja laiendatakse sortimenti, kuid kangaste mustrid tulevad veel endiselt välismaalt.
1951 – algab kangamustrite disainimine Soomes. Paljud Finlaysoni kuulsad mustrid disainitakse 50–70ndatel ning osa neist on tootmises tänapäevani.
1963 – valmivad esimesed tekikotid.
1971 – saabusid tugevad värvid ja jõulised mustrid. Finlayson kasutas hernerohelist, kollast, oranži ja musta. Arja Mattila disainis südamemustrilise kanga, mida trükiti enam kui miljon meetrit.
1981 – alustatakse täiskomplektide müümist. Nüüd on kõlavad soomlaste käterätid kokku nende tekikoti- ja kardinamustritega.
2004 – Finlayson vahetab omanikku, uus omanik on CapMan Espe Group Oy
2006 – avatakse esimene Finlaysoni kontseptsioonikauplus, uksed avab ka esinduspood Esplanaadil.
2009 – kontseptsioonikaupluste avamine jätkub ja liigub ka veebipoodi.
2014 – Finlayson vahetab taas omanikku ning osa ettevõttest müüakse Wendre omanikule Trading House Eestile. Suurem osa jääb siiski Soome. Uued omanikud on Jukka Kurttila, Petri Pesonen ja Risto Voutilainen.
Siivsalt särtsakas
Otsus Tom of Finlandi tootesarjaga turule tulla tehti koostöös Tom of Finlandi sihtasutusega eelmise aasta suvel ning juba novembri lõpus poodidesse jõudnud sarja müügiedu oli tunduvalt suurem kui oodatud. Voutilaineni sõnul kasvas Finlaysoni veebipoes Tom of Finlandi sarja tõttu müük kordades ning esimene partii homoerootilisi tekikotte, käterätikuid ja padjapüüre müüdi läbi välgukiirusel ehk vähem kui kahe ööpäevaga. Hästi läksid kaubaks ka kangast kandekotid. Voutilaineni sõnul tõi Tom of Finlandi menu kaasa ka teiste toodete müügi kasvu veebipoes.
Juba sel kevadel laieneb valik Tom of Finlandi sarjas veelgi, kui poodidesse jõuavad tekstiilitooted, mis mõeldud köögis kasutamiseks. Näiteks peaks peagi saama endale soetada Tom of Finlandi põlle, pajalapid või -kindad. Tom of Finlandi disainer Sami Vulli tunnistas, et projekti kallal töötamine on ka tema tööellu särtsu toonud ning protsess on olnud äärmiselt nauditav. Ideid leidis ta suurest Tom of Finlandi teoseid koondavast raamatust, mida loomeprotsessi käigus korduvalt läbi lappas.
“Tahtsin, et sari oleks stiilne, kuid oli päris raske leida pilte, kus meestel oleks püksid jalas,” sõnas Vulli. “Parem on esialgu turule tulla turvalisemate versioonidega.”
Heakskiitu raske leida
Siiski on inimesi, kellele ka need turvalisemad versioonid Tom of Finlandi tööst ei meeldi ja kes Finlaysoni püüet Tom of Finlandi abil parandada ligipääsu välisturgudele heaks ei kiida. Nii, nagu Finlaysoni inimesed said palju toetavaid e-kirju, said nad ka kirju, kus inimesed teatasid, et ei osta enam kunagi ühtegi Finlaysoni toodet. Samuti keeldus üks Finlaysoni allhankijatest Baltimaades Tom of Finlandi toodete tegemisest. Millise riigi ettevõttega tegu oli, Voutiliainen ei öelnud.
“Kui me räägime tolerantsusest, peame tolereerima ka neid, kes meiega ei nõustu,” sõnas Voutilainen ning lisas, eelistab pigem teha midagi sellist, mis endale rõõmu pakub, muretsemata sellepärast, et kõigile meeldida. “Ja kui Tom of Finland oleks olnud hoopis Tom of Sweden, siis oleks tema töid sarnasel viisil kasutama hakatud juba kümme aastat tagasi või veelgi varem.”
Kuigi Finlaysoni tooteid müüakse ka Eestis, tuleb vähemalt esialgu nende Tom of Finlandi sarja soetamiseks sõita Helsingisse või külastada ettevõtte veebipoodi aadressil www.finlayson.fi.
Kes oli Tom of Finland?
Tom of Finland ehk Touko Laaksonen sündis 1920. aasta mais õpetajate peres ja sai nime selle järgi, et soome keeles on mai “toukkokuu”. Joonistamist alustas Laaksonen varases nooruses ja tema esimesed kritseldused olid inspireeritud maskuliinsetest töömeestest, keda ta lapsena oli näinud. Kunstnik hävitas need esimesed katsetused enne, kui keegi neid kunagi nägi.Hiljem keskendus ta oma loomingus peamiselt sellistele homomaskuliinsetele arhetüüpidele, nagu näiteks puuraidurid, politseinikud, madrused või mootorratturid.
Laaksonen hoidis oma kunsti peamiselt sahtlis, kuni USA kulturismiajakirjad hakkas tema töid avaldama. Kuna homoseksuaalsus oli toona tabu, presenteeriti selliseid ajakirju kui füüsilisele vormile ja tervisele keskendunuid. Et ta tahtis oma identiteeti varjata, palus ta pilte avaldada varjunime Tom all. USA ajakirja Physique Pictorial toimetaja lisas sellele “of Finland”.1973 loobus Laaksonen oma päevatööst reklaamibüroos ja keskendus kuni oma surmani 1991. aastal joonistamisele. 80ndatel kolis ta Soomest USAsse.
Tom of Finlandi tööd on olnud üleval paljudes näitusesaalides üle maailma ning teda peetakse üheks tuntuimaks soome kunstnikuks väljaspool riiki. Mullu aprillis teatas Itella Soomes, et laseb välja Tom of Finlandi margiseeria. Margid osutusid väga menukateks, neid telliti ette juba enne nende postkontoritesse müügile jõudmist rohkem kui 170 riigist.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 07:00
Arvutipargi renditeenusega investeerib ettevõtja oma põhiärisse
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele