Tõnis Vellama ise päris täpselt ei tea, kuidas valgustid tema ellu tulid, ometi on tema elu – vähemasti töine osa sellest – juba aastaid kogunisti nende päralt.
- Tõnis Vellama arvates ei peaks disainer valgusteid eraisikule luues oma maneeri peale suruma. Foto: Meeli Küttim
“Tartu Kunstikooli lõpetasin ma hoopis puidu erialal, Kunstiakadeemias õppisin tootedisaini. Viimasel kursusel hakkasin ette valmistama oma esimest unikaaltoodete näitust, enamik neist olid kummalisel kombel valgustid,” meenutab Tõnis. Ilmselt ei olnud tegu juhusega, et ka oma diplomitööks valis ta valgustite sarja. “Osa sellest tööst leidis koha Tallinnas, Rahvusraamatukogu peasissekäigu ees. Tõsi, need hävisid aprillirahutustes,” räägib Tõnis 17. juunil ilmunud Äripäeva ajakirjas Sisustaja.
Vastuse küsimusele, miks valgustite disain teda paelub, on Tõnis ajapikku endast üles leidnud. “Lisaks materjali, vormi ja funktsiooni omadustele tekib siin veel üks, täiesti eraldiseisev mõõde – omamoodi magic moment, mis juhtub hetkel, mil valgus sisse lülitatakse,” avab Tõnis oma mõtet ja lisab, et valgusega sama oluline on ka vari. “See loob vormi. Me tajume ju ümbritsevat maailma läbi valguse ja varju.”
Tõnis peab end eelkõige valgustidisaineriks, vähemal määral on ette tulnud ka toote- ja keskkonnadisaini projekte, näiteks nagi Conifer ja ümarpalkidest pargipingid, mida näeb Tallinna botaanikaaias ja Pirita metsarajal.
CV
Tõnis Vellama
Sündinud 09.01.1965
Eesti Disainerite Liidu juhatuse liige
Kunstiakadeemia lektor alates 2004. aastast
Haridus
1995 Eesti Kunstiakadeemia, tootedisain, diplomitöö välisvalgustite sari
1989 Holbaek Kunsthoejskole Taanis, vormidisain ja keskkonnadisain
1984 Tartu Kunstikool, puidu eriala
Töö
2002 OÜ SEOS Valgustus, disainer, ettevõtte omanik
1997–2002 AS Glamox HE, disainer
1994–1999 AS SEOS Projekt, disainer-projektijuht
1989–1994 Taani disainibüroo Jacob Jensen Design, disainer
1984–1989 LKV, rahvusvaheliste näituste kujundused ja teostus
Tegemisi
Tõnis Vellama on näitustesarja “LIGHT.THINGS” algataja ja korraldaja. Näitused on toimunud Tallinnas, Helsingis, Riias, Berliinis, Lahtis ning Peterburis. “LIGHT. THINGS” on näitusekontseptsioon, mis koondab enda alla professionaalsete disainerite ja tudengite eksperimentaalsed mudelid tootmisküpsete esemetega.
Disainioksjoni korraldaja. Toimub alates 2006. aastast ühel Disainiöö õhtul, pakub disainihuvilistele ja kollektsionääridele võimaluse soetada unikaalseid esemeid.
Kogemusi maalt ja merelt
Koostöös sisearhitektidega on ta küll konkreetsetele objektidele valgusteid loonud ning ka ise sisekujundusprojektidega kätt proovinud. Üks oluline kaastöö oli tal aasta enne Eesti taasiseseisvumist noorte taanlaste asutatud kohvikule “The Ugly Duckling”. “Sealt tekkinud kontaktide abil oli võimalus edasi pääseda ühte maailmatasemel disainibüroosse Jacob Jensen Design,” meenutab Tõnis.
Hariva külaskäiguna plaanitud visiidist kasvas välja viis aastat kestnud koostöö, mida mees ise peab oma teiseks kõrghariduseks. “Õppisin seal väga palju. Sain teada, mida tähendab kiire ajurünnak, tootemakettide tegemine ja kogu disainiprotsess reaalsele kliendile, ning mida kujutab endast meeskonnatöö rahvusvahelises tiimis väljakujunenud käekirjaga disainistuudios,” räägib ta.
Teataval moel seadis selline selgelt väljakujunenud näo järgimine piiranguid ka tema enese loomingulisele potentsiaalile ning samal ajal pakkus kodumaa niivõrd palju võimalusi ja väljakutseid, mistõttu otsustas Tõnis ühel hetkel luua koos sõpradega ettevõtte SEOS Projekt. Mõnda aega proovis ta ka palgatöötaja elu Norra valgustitootja Glamox disainerina ettevõtte Keila tehases.
Nüüdseks on tema ettevõte SEOS Valgustus tegutsenud juba 17 aastat ning selle aja sisse on mahtunud palju suuri ja väiksemaid projekte, mida teostatud koos arhitektide ja tellijatega.
Kaubamärgi SEOS alt on jõudnud valgusallikad laia maailma – neid võib kohata Eesti saatkondades Helsingis ja Berliinis, hotellides Albert Riias ja Nordic Hotel Forum Tallinnas.
Üheks suurimaks ja väärikamaks projektiks võib Tõnis uhkusega pidada aastal 2013 valminud, läbi kolme korruse kõrguvat valgusinstallatsiooni – leedlühtrit Skype’i Tallinna kontoris.
- Äsja valminud eramusse lõi Tõnis Vellama valgustite komplekti. Foto: Meeli Küttim
Lühtritest ajatult võlutud
Tõnise ateljeeruumides peidavad end nii isevärki, uhked kui ka suursugused valgusallikad, mis pärinevad erinevast ajast. Lühtrid on tema kirg. “Neid leidub siin tõesti üksjagu, nii vanemaid kui ka tänapäeval looduid,” märgib ta.
Lisaks puhtakujulisele loomingule on tema teed ristunud ka vanaaegsemate peenemast soost valgusallikatega – tema käe all on uue ja värskema jume saanud palju kroonlühtreid, millest osa ripub näiteks Estonia teatris. “Enamasti on taastamine peaaegu nagu uue valgusti ehitamine – kõik mehaaniline vahetatakse välja, muud detailid puhastatakse, kui need on terved,” kirjeldab Tõnis vanale valgustile uue elu andmist.
Ent kõige enam meeldib talle siiski luua, uut ja puhast. “Mind on mõjutanud nii Tartu Kunstikool kui ka Kunstiakadeemia kogu akadeemilise õpetusega. Kindlasti õppisin palju ka kursusekaaslastelt,” räägib ta. “Muidugi oli tähtis praktiseerimine Taanis, ning oma identiteedi väljakujunemisel on väga oluline näitustel osalemine ja tagasiside,” lisab Tõnis talle omase tasakaalukusega.
Igal aastal pakub pinget ja annab motivatsiooni Milano mess, kuhu tuleb kevaditi kokku kogu disainimaailm. “Milano on alati huvitav. Sealjuures on põnevaim külastada linna eri piirkondade loomelinnakuid, kus on väljapanekud nii tuntud tegijatelt kui ka alternatiivsemaid projekte,” teab Tõnis.
Tõnise valgustid olid tänavu Milano messil Eesti Disaini Maja galerii väljapanekul ning ta oli leedlühtriga kutsutud osalema kahes projektis, sh itaallaste projektis “Light Experience Design” väljapanekuga Ventura Lambrate alal.
Kommentaar
Ilona Gurjanova, Eesti Disainerite Liidu esinaine
Julgeksin Tõnist nimetada klassikuks – tema tooted on ajatud, väärikast materjalist, hästi läbimõeldud ja meeldivad kasutajale. Ka retrosõpradele on Tõnis mõelnud: nii mõnedki kuuekümnendaid meenutavad valgustid vääristavad hipsterikodusid Kalamajas ja mujal.
Disaineri käekiri
Eesti disaini või sisekujunduse määratlemine selge käekirja ja äratuntavuse järgi on Tõnise sõnul kahtlane. “Need piirid on väga segaseks läinud. Usun küll, et meie kultuurilisest taustast tulenevalt on kõik pisut vaoshoitum ja minimalistlikum kui slaavi või lõuna-euroopa kultuuriruumis,” märgib Tõnis ja lisab, et siinne disain on paratamatult kõige tugevamalt Skandinaavia mõjutustega.
“Disainer, kes teostab palju töid kliendi ootustest lähtuvalt, ei peakski nii väga silma paistma mingi stiili või maneeriga, kuid igal loominguga tegeleval inimesel on nagunii oma käekiri,” leiab Tõnis.
“Vormiloome puhul usun, et minu mõjutajad on pigem loodusvormid, alateadlikult ka kõik varem nähtu valgustite valdkonnas. Kui järele mõelda, olen alati püüdnud anda valgustile või tootele lisaväärtust mingi nipiga, mis muudaks toote kasutusmugavamaks,” arutleb ta. Näiteks viimasel sisustusmessil ja ka Milanos esitletud põrandalambil Bold saab puidust varrel lisaks kuplile üles-alla liigutada ka väikest abilauakest.
- Tõnis Vellama loodud lühter. Foto: Meeli Küttim
Kommentaar
Mõtteselgete valgustite looja
Helmet Raja, turunduskommunikatsiooni ekspert ning graafiline disainer
Tutvusin Tõnisega 1980. aasta sügisel Tartu Kunstikooli esimesel kursusel. Tollal oli tegemist kõhetu väikese poisiga, kellel uudishimulikud silmad peas vilasid. Me elasime Tõnisega pikalt samas ühikatoas, nii et tema varajasi väljakujunemise aastaid olen ma vahetult näinud.
Minu jaoks see küll mingi üllatus ei olnud, kui ta pärast kooliaega tootedisaini suuna oma professionaalseks eluteeks valis. Valgus ja valgustid on teda minu mäletamist mööda lummanud juba väga ammu.
Minu arvates on Tõnise puhul äärmiselt oluline tema stoiline rahu ja peen huumorimeel. Viis, millise kergusega seltskondlikul olemisel järsku vaimukas haiku või luulerida tema huulilt pudeneb, teeb mind heas mõttes kadedaks. Mul on tõeliselt hea meel tunda lähedase sõbrana tõeliselt loomingulist inimest, kelle loodud valgustid muutuvad minu arvates ideelt ja mõtteselguselt aina suuremaks.
Minimalistlikult otstarbekas
Vormi puhul taotleb Tõnis enamasti minimalistlikku joont. Ta usub, et hea disain on ilu ja otstarbekuse parim võimalik kooslus. “Võib arvata, et disainer peaks olema pigem ratsionaalne, kuid mina usun väga ka intuitsiooni ja emotsiooni olemasolusse disaineri loomingus,” sõnab ta.
Viimasel ajal on Tõnis haaratud mõttest, kuidas ettevõte parimal viisil toimima saada. “Ei piisa üksnes sellest, kui ma disainin erakordselt hea ja ilusa valgusti,” teab ta. Majanduslanguse ja raskete aegade kogemus on andnud võimaluse õppida ja kasvada.
Kõik see on ajendanud teda lugema juhtimisraamatuid nagu “Valik olla suurepärane” ja “Korratavus”. “Erakordne lugemine oli ka Tony Hsiehi “Delivering Happiness”,” märgib ta.
Tõnise sõnul on raamatutes sõnastatud nõuanded meile juba varemgi teada, kuid ometigi on hea, kui neid saab aeg-ajalt heas sõnastuses endale uuesti üle korrata. “Nagu see üsna elementaarne tõdemus, et parim turundus on rahulolev klient,” muigab Tõnis Vellama.
Autor: Kairi Oja, kaasautor
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”