Renteri sõnul pelgavad ärimehed avaldada oma ettevõtte bilanssi. «Paljud ärijuhid peavad majandusnäitajaid ärisaladuseks,» räägib Renter. «Läänemaailmas on soliidseks äritavaks ulatada äripartnerile enne läbirääkimiste algust oma firma aastaaruanne.»
Oma usaldusväärsuse tõestamiseks on Eesti firmadel tänavu võimalus avaldada oma aastaaruanne nii Äripäeva lisaväljaandes kui ärikataloogis Kompass Eesti Eksport-Import 97, mis levib 137 riigis. Connectus on alates 1995. aastast koostanud ja välja andnud kaks Kompassi kataloogi.
Tartu firma ASi Brom juhi abi Marika Raiste kinnitab, et kuigi nende firma on olnud Kompassis kaks aastat, pole nad saanud selle kaudu ühtki ärikontakti. «Tunduvalt produktiivsem on osaleda suurtel messidel,» jagab Raiste kogemusi. «Töötame aktiivselt ka Internetiga,» räägib ta. «Oleme Internetist noppinud hulgaliselt andmeid meid huvitavate välisfirmade kohta. Meil on Internetis ka oma lehekülg.» Raiste hinnangul on kõikvõimalikud kataloogid nende jaoks, kellel on palju aega.
Renteri kinnitusel kasutavad nad Eesti firmade andmete levitamisel Internetti, CD-ROMe, online'i, erinevaid ärikatalooge. «Kõikides riikides töötab Kompass ühte moodi,» lisab Renter.
Loomaravimeid ja -toitu müüva Tartu firma ASi Dimela reklaamijuhi Katrin Tilga sõnul rahuldavad neid väljakujunenud tarnijad Skandinaaviast ja Uus-Meremaalt.
«Kuigivõrd tegeleme kauba edasimüügiga ka Lätti ja Leetu,» räägib Tilk. «Ja seda tänu isiklikele kontaktidele.»
ASi Tartu Instrument tegevdirektor Kaido Klaassen on seda meelt, et ükski ärikontakt pole liiast. «Püüame kasutada ära kõik taskukohased võimalused enda tutvustamiseks väljaspool Eestit,» põhjendab Klaassen Kompassi kliendiks hakkamist. Tartu Instrument ekspordib 85% toodetud aparaatidest ja metalltoodetest.
Autoklaase tootva Elva firma OÜ Elvex peadirektori Andi Kasaku sõnul on Kompass kasulik neile, kellel veel pole välissidemeid.
«Meil on oma turustuskanalid Lääne-Euroopas välja kujunenud. Meie emafirma on firmasiseselt turu ära jaotanud.» Elvex kuulub 100protsendiliselt Prantsusmaa kontsernile Saint-Gobain.
ASi Räpina Paberivabrik direktor Andres Pavelson tunnistab, et nad sooviksid küll endale välispartnereid leida, kuid pole veel küpsed ennast reklaamima. «Peame olema jõudnud teatud arengustaadiumini,» selgitab Pavelson. «Meil peab olema toodang, mille pärast ei pea silmi maha lööma. Mis saab siis, kui meie reklaami peale helistatakse näiteks Inglismaalt ja tellitakse viis tonni kvaliteetset paberit, aga mul polegi seda anda.»
Seotud lood
“Meie naaber on agresiivsem, karta ei tule”
Peaminister Kristen Michal sõnastab 2025. aastaks Eestile kolm eesmärki, mille eest lubab seista: aasta lõpuks on Eesti kaitse hästi kindlustatud, majandus on konkurentsivõimelisem ja bürokraatiavabam ning kasvab, ühiskondlik debatt on lugupidav ja arukas.