Täiendus on mõeldud neile reisijaile, kes ei soovi oma telefoni avalikus kohas näidata. Sel juhul asendab ideekaart telefoni, kuna kogu info salvestub samuti sinna. Piletikontrollile saab Tartu reisija seega esitada kas ideekaardi (mida kontrolör kontrollib Siemensi pihuarvutist ehitatud GPRSi-põhise terminaliga) või näidata EMT serverist saabunud lühisõnumit oma telefoniekraanil.
?Olime seda projekti koos EMT ja Hansapangaga arutanud juba ligi aasta,? räägib Tartu piletiprojektile allhanget teinud OÜ Oskando tarkvara arendusjuht Andres Vimb. ?Mujal maailmas on analoogseid RF-ID-kaarte ühistranspordi piletitena palju kasutatud, meie innovatsioon seisnes üle GRPSi toimivas andmete reaalajas uuendamise süsteemis,? lisab ta.
Ka Mobi turundusjuht Rain Rannu hindab tartlasena konkureerivat EMT piletisüsteemi. ?Meeldib väga, hea lahendus,? leiab ta. ?Samas, kahjuks ei saa paljud minu sõbrad seda lahendust kasutada, sest nad on Tele2 või Radiolinja kliendid.? Tartus saavad m-piletit osta vaid EMT kliendid.
Mobi nooruslik kollektiiv arvab, et nende süsteem on praegu tagasihoidlikum ja lihtsam kui EMT lahendus, kuid see-eest saab seda vajadusel edasi arendada. Pakkusime, mida linn meilt ootas, selgitab Rannu. ?Kuigi hetkel sellist nõudmist polnud, võime tulevikus samuti pileti kontrollimiseks kontrollseadet pakkuda. Kuid plastkaarti me juurde ei teeks, pigem püüaks ära kasutada olemasolevat kohustuslikku ID-kaarti,? lisab Rannu.
EMT Tartu m-pileti süsteemi plussiks on see, et lapsevanem saab oma telefonilt osta korraga pileti nii endale kui lapsele. Mobi pilootprojekt seda ei võimalda.
?Tallinnas polnud sellist lahendust vaja, sest lapsevanem võib lapsele tunnipileti osta ka lapse telefoniga,? märgib Rannu. Edaspidi kaalume loomulikult ka ühelt telefonilt mitmele inimesele pileti ostmise võimalust, lisab ta.
EMT avalike suhete juhi Kaja Pino sõnul peaks ühe telefoniga olema võimalik osta mitu mobiiliga lunastatavat piletit. ?Mobi töötajad on alles nii noored, et nad ei osanud ilmselt süsteemi lapsevanema seisukohast näha,? usub ta.
Pino rõhutab EMT m-pileti eelisena süsteemi saadetavat meeldetuletust, kui tunni- või kuupilet hakkab lõppema.
EMT ja Mobi on üksmeelel, et lähiajal jõuab mobiilne ost ka muude teenuste juurde (klubid, avalikud üritused, taksod). Maksustamisse peavad aga tulema muudatused, sest operaatorid ei taha võtta krediidiriske vaid enda õlgadele. Seetõttu plaanitakse siduda m-makse telefoniomaniku pangaarvega.
Tulevikus vaadatakse iga mobiilsele maksmisele avatavat teenust case by case (eraldi juhtumina), sest kõik lahendused sõltuvad eeskätt kokkulepetest teenusepakkuja ja operaatori vahel, kinnitab Kaja Pino. EMT avalike suhete juhi sõnul on ka nende firma kaalunud ID-kaardi kasutamist. Seetõttu nimetataksegi Tartu m-pileti juures kasutatavat elektronkaarti esialgu ideekaardiks.
Tallinnas on m-pileti pilootprojekt lõppenud, Tartus aga alles hoogu sisse saamas. Pealinnas analüüsitakse praegu nii pilootprojekti tulemusi kui ka süsteemi töökindlust ning seejärel ilmselt korraldatakse riigihange m-pileti projekti jätkamiseks.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.