Innovatiivset ettevõtet eristavad traditsioonilisest eeskätt valmisolek muutusteks ja muutustele reageerimise kiirus ning kõige olulisemana kliendile reaalset väärtust loovate uuenduste arv. Homme ei ole kumbki võimalik infotehnoloogilise tugisüsteemita.
Kirjeldan alljärgnevalt IT-rakendusi, mis toetavad lähitulevikus ettevõtete innovatiivsuspüüdlusi. Need firmad, kus IT-juht on ettevõtte sisulise juhtimisorgani liige, on liikumas õiges suunas. Need firmad, kus ettevõtte tippjuhid on saatnud IT-juhte juhtimiskonverentsidele, on avastanud ilmselt suurima reservi oma ettevõtte tulemuslikkuse parandamiseks. Need firmad, kus ettevõtte tippjuht ei ole samas IT-juht, on aru saanud IT-juhi tegelikust rollist ja väärtusest.
Tegevjuhid, mida varem te aru saate, et nn patsiga poisi käes on teie ettevõtte tuleviku väärtuslikum vara ja sellega manipuleerimine, st infotöötlus, seda kiiremini pääsete uusi edutegureid looma.
IT-juhid, mida varem leiate endas motivatsiooni aru saada ärimeeste kõnepruugist ja mõttemaailmast, seda paremad võimalused on teil eneseteostuseks ja millegi tõeliselt põneva tegemiseks.
Milline on tehnoloogia roll selles, et sama inimeste hulga ja ajaga suudetakse toota 100, 1000, 10 000 korda rohkem leiba kui veel mitte väga ammu tagasi?
Või mis roll on tehnoloogial, et teadlased suudavad täna töödelda andmeid, mida mõnikümmend aastat tagasi peeti töödeldamatuks, või et Eesti on maailmas tuntust kogunud e-valitsusega?
Scott Adams on juhtidele ja tehnokraatidele kirjutatud käsiraamatus ?Dilberti printsiip? kirjeldanud elu ilma tehnoloogiata ja ilma innovatsioonita. Ilma tehnoloogideta ja arendajateta ei oleks inimkond kunagi saanud näha ratast, vaid pidanuks leppima trapetsiga, sest turundusosakond oleks kõikidele selgeks teinud, et sellel on väga head pidurdusomadused. Meil ei oleks ka tuld, sest kindlasti oleks üks keskastme juht kinnitanud, et kui tuli on nii hea asi, siis kasutaksid ka kõrvalkoopa elanikud seda juba ammu. Samaväärne on lugu 1990ndate aastate alguse ärimeestest, kes ostsid oma kauplusesse kassasüsteemi ja kolm aastat hiljem nõudsid täpselt sama lahendust, sest see oli osutunud neile eriti kasulikuks.
Tehnoloogi meelespea ? tehnoloogidel tuleb meeles pidada, et tehnoloogia iseenesest ei oma erilist väärtust. Innovaatilisus laseb fantaasial lennata ja luua ulmelisi tehnoloogiaid. Ellu lähevad nad siiski sellel hetkel, kui piisav hulk kasutajaid tunnetab vajadust selle tehnoloogia järele või on neile selle vajaduse olemasolu selgeks tehtud.
Edu valemiks on innovaatilisus, tehnoloogia, vajadus, elujõulisus. Seega tuleb ettevõtte innovaatilisel juhtimisel pidevalt tegeleda igivana turundaja ja tehnoloogi vastasseisu juhtimisega. Reaalsuses on mõlemad üksikult täiesti väärtusetud, aga koostöös panevad aluse ettevõtte pikaajalisele edule.
Innovaatori meelespea ? paigalseis on tagasiminek. Näiteks joogitootja A. Le Coqi turuosa Eestis oli veel mõne aasta eest 13, kuid firma muutis mõtlemist, vahetas ümber tehnoloogia, muutis kaubamärki ja sai turuosaks 39.
See kehtib ka innovatiivsuse ja tehnoloogia kasuteguri kohta. Kui jääd loorberitele puhkama, siis kaob organisatsioonist jõud arenguks ning uuenemiseks, tekib negatiivne laiskus ja stagnatsioon. Sama kehtib ka tehnoloogia osas ? veel eile uuenduslik ja eduteguriks olnud tehnoloogia on täna tavaline ja homme juba pidurdav. Siiski ei tasu teha uuendusi iga hinna eest, vaid uuendused peavad toetama ettevõtte enda arengut ja käima käsikäes klientide soovidega. Või veel parem, kui käiksid isegi pool sammu kliendi vajadustest ees.
Iga juht ja eriti iga innovaator peab olema meeletult laisk, nii laisk, et ta tahaks välja mõelda uusi tehnoloogiaid ja lahendusi, kuidas suurendada enda võimalust laiselda.
Siin on võtmesõnaks meeskonnatöö, sest üksi ei õnnestu edukalt laiselda. Mõelge, kui laisad olid tegelikkuses musketärid ja samas, kui võimsad nad olid üheskoos ühele eesmärgile pühendudes.
Usaldage kompetentse ? üks mees ei asenda armeed, kuid ta saab seda juhtida. Samas muutub inimene järjest laisemaks n-ö musta ja füüsilise töö osas. Siit võib tekkida oht saada tehnoloogia vangiks. Edukad on ettevõtted, kus inimesed on tehnoloogiast vaimselt üle ega mugandu selle passiivseteks kasutajateks.
Et tehnoloogia võimete piirid järjest avarduvad, peavad ka inimesed selle võimekuse kasutamisel seljad kokku panema. Järjest raskem on saavutada pikaajalist edu ja arengut universaalsete inseneride abil. Järjest enam muutub oluliseks valdkonna süvaekspertide koostöövõime.
Usun, et mida suuremaks muutub tehnoloogia haare probleemide lahendamisel, seda olulisemaks edu faktoriks muutub tehnoloogiat juhtivate inimeste absoluutne pühendumine oma tegevusvaldkonnale. Hobi ja töö kasvavad järjest enam kokku.
Homseid lahinguid ei võideta enam rindejoonel ehk otseses klienditeeninduses, kuigi rindejoonel olevad inimesed vajavad järjest suuremat hoolt ja tähelepanu. Lihtsalt kliendi nägemus heast teenindusest areneb järjest kiiremini, tooteportfellid täienevad ning muutuvad järjest kiiremini ja muutuvad järjest komplektsemateks või spetsiifilisemateks jms.
Eduteguriks muutub siiski järjest rohkem mitte teenindamine, vaid info, mille pealt tehakse teenindamise otsuseid, ja selle info pidev uuendamine, säilitamine ning analüüsimine.
Minu jutu mõte on: olge laisad, nautige tehnoloogiat, mõelge teisiti.
Seotud lood
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.