Visuaalne sisuhaldus (VS) peaks tagama kliendi sõltumatuse internetilahenduse teostajast ning võimaldama lisada, muuta ja kustutada pea kõiki kodulehekülje komponente. Kas see on nii lihtne?
Püüan tuua esile seni suurema tähelepanuta jäänud aspektid sisuhaldusest ning osutada visuaalse sisuhalduse kitsaskohtadele. Kodulehtede kujundustrendid arenevad sama kiiresti kui IT tervikuna. Keegi ei taha enam näha 1990ndate keskel loodud vilkuvate värviliste pildikeste (gif-animation) ja roosa-sini-kollase taustaga lehekülge. Vähemalt sama kiiresti kui kujundustrendid on muutunud ka kodulehe funktsionaalsus. Veebipõhised andmebaasid, e-makse võimalused ja interaktiivsed suhtluskanalid on saanud igapäevaseks. Funktsionaalsusel on ka teine külg ? kuidas firma oma veebikodu haldab. Eestis on viimasel ajal palju räägitud veebi visuaalsest sisuhaldusest. Hallatavuselt võib internetilahendusi jagada kolmeks.
Sel kodulehel puuduvad arvuti tavakasutajale mõeldud muudatusvõimalused. Enamiku vanemate internetikülgede muutja peab tundma HTML-keelt, oskama faile serverisse panna ja luua kindlaks määratud parameetrite abil kujunduselemente. Mitmed programmid (Netscape Composer, Cute HTML, FrontPage) hõlbustavad selliste külgede uuendamist, kuid üldjuhul ei võimalda lihtsasti administreerida andmebaasist sõltuvat infot. Ka ei võimalda need programmid mugavalt administreerida uudiseid ? uudise lisamiseks tuleb vana eemaldada või käsitsi arhiivi kopeerida, muuta mitmeid alamlehti ja teha muid pisiparandusi. Osa statsionaarseid kodulehti on täielikult lahendatud kaasaegses tehnoloogias flash?is, kus infot saab muuta vaid flash?i valdav kujundaja või programmeerija. Need küljed on atraktiivsed ning sobivad hästi näiteks reklaamlehekülgedeks.
Administreeritava külje koosseisu kuuluvad nii statsionaarsed osad kui administreeritavad (sisuhaldus)moodulid. Kliendile on loodud lahendus, kus ka väheste teadmistega arvutikasutaja saab veebipõhise administreerimisliidese abil muuta sagedamini vahetuvat infot (uudised, ajakava, restorani menüü). Süsteem on loodud modulaarselt ja administreeritavaid mooduleid saab juurde teha. Harva vahetuv info (kontaktandmed, firma missioon) asub XML- või HTML-keele failides, mida saab muuta keelte valdaja.
Selline lahendus loob võimaluse lihtsalt administreerida kõiki olulisi alalõike ning ebaoluliste muutmiseks pöörduda veebifirma või tuttava spetsialisti poole. Samuti tagab selline kodulehe mootor võimaluse lisada veebi keerulisemaid lahendusi (makseterminal, kliendibaas, dokumendihaldus).
Inglise keeles on see tuntud lühendiga WYSIWYG (what you see is what you get ehk mida sa näed, seda sa saad). Sellise kodulehe alalõike saab muuta visuaalse sisuhaldusprogrammi abil. Mitmed Eesti veebifirmad pakuvad visuaalse sisuhaldusena vaid vähefunktsionaalset lahendust, mis võimaldab lisada struktuuripuule linke, muuta veidi tekste, formaati ja vahetada pilte ettenähtud kohtadel. Muudatusi saab teha veebipõhise liidese abil, mis on sarnane algeliste kodulehtede loomise programmidega. Klientidel puudub aga sageli selge ülevaade, mida see sisuhaldussüsteem endast tegelikult kujutab. Paljudel on väär mulje, et see tagab sõltumatuse veebifirmast, võimaldab kodulehe kõiki komponente muuta ega sea kujunduspiiranguid.
Virtuaalse sisuhaldusega kodulehe eelised võivad esile tulla mahukate infokülgede juures, kus kogu lehe sisu on pidevas muutumises. Kuid ka sellised lehed ei vaja tingimata visuaalset sisuhaldust. Professionaalne administreerimisliides tagab töökindluse ja paremad arendusvõimalused. Seda enam, et selliste portaalide juurde on kaasatud ka IT-spetsialistid. Turunduseesmärke kandvatel firmakülgedel on oluline atraktiivne kujundus, mis aitab kinnistada firma imagot ja eristab esimeste sekundite jooksul teie veebikodu miljarditest teistest. Need sekundid võivad olla kriitilise tähtsusega, et klient üldse kodulehega tutvuks. Vaevalt et kandiline ja ühetaoliste elementidega virtuaalse sisuhaldusega lehekülg firma imagokujundust toetab. Kõige lihtsamal kodulehel, kui ettevõtte eesmärk on peamise info lakooniline esitamine ja soov ise pilte ning tekste vahetada, võib virtuaalne sisuhaldus siiski abiks olla. Selliste külgede puhul on aga märksa odavam ja ka võimalusterohkem tavakasutajale mõeldud kodulehe loomise programm (nt FrontPage). Muutused saab serverisse laadida failide transportimist võimaldava FTP vahendusel. Kodulehe loomisel peab jälgima, et kõik muutuvad ja vajalikud alalõigud oleks lihtsalt administreeritavad. Hea administreerimisliides võimaldab tavalise brauseriga muuta kodulehe alalõike ja andmebaase. Väikesed veebifirmad ei ole enamasti loonud kompleksset kodulehe haldusmootorit, paljud kasutavad internetis vabavarana olevaid moodulikoode ning jäävad jänni näiteks keerulisemate andmebaaside loomisega. Nii on selliste firmade reklaamitavad visuaalse sisuhalduse lahendused kliendile pigem nuhtluseks ja võimalik, et rikutakse ka autoriõigusi. Mõne programmeerijaga Eesti veebifirmal on võimatu luua visuaalseks sisuhalduseks tipptarkvara, mis oleks tõesti paindlik ja osal veebikülgedel oma funktsionaalsuselt asendamatu.
Enamiku internetiprojektide teostamiseks on parim lahendus hästi läbimõeldud sisuhaldus administreerimisliidese abil. Selle eelised tulevad esile nii reklaamkülgede (ei piira kujundust) kui ka keerukamate infosüsteemide (parem töökindlus ja laiendatavus) puhul. Jälgige sedagi, kas veebifirma kasutab kodulehe mootoris XML-põhist andmete salvestust.
Kodulehe tellija peaks pakkujate vahel valides uurima ka lehe loomise järgse hoolduse tingimusi. Põlve otsas kodulehe loojatel puudub üldjuhul kindel arenduspoliitika, põhjalikud hoolduslepingud ning innovaatilised ideed firma keerulisemate IT-probleemide lahendamiseks. Korralikud pakkumised sisaldavad aga näiteid arendusideedest, tehtud töödest ning konkreetset kirjeldust projektijuhtimisest ja edasise koostöö põhimõtetest.
Firmale sobiva internetikodu loomisel ei ole oluline mitte müütiline ?visuaalne? ja ?täielik? sisuhaldus, vaid professionaalse veebifirma valik, kes oskab koostöös kliendiga leida parima lahenduse firma eesmärkide saavutamiseks. Internetilehe loomine ei tohiks olla ühekordne projekt, vaid veebifirma ja tellija vahelise tõhusa koostöö algus.
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.