M-kommertsi arengust on räägitud aastaid. Ometigi ei ole tegelikkuses rakendunud pea ühtegi muud tõsiselt võetavat teenust peale mobiilse parkimissüsteemi, millega EMT on juba jõudnud ka maailma innovatiivsemate mobiiliteenuste arendajate nimekirja. Tehniliselt oleks ju võimalik palju enamat, kuid siiski on ka Eestis projekte ellurakendamisest hoidnud samad probleemid mis kogu maailmas ? teenuse pakkujad, pangad ja operaatorid ei jõua enamasti kõiki pooli rahuldavate kokkulepeteni. Ning ilmselt võib ka palju räägitud pudeliautomaatide telefonikõne peale mittetoimimist pidada kohaliku Coca-Cola esinduse liigseks tagasihoidlikkuseks uue teenuse tutvustamisel.
M-kommertsi läbimurre saavutati aga hoopis uue teenusega: tänavuste m-pileti pilootprojektidega Tallinnas ja Tartus. Juulikuus võitis Tallinna m-pileti konkursi Tartu firmade Mobi Solutions ja Regio ühisprojekt, mille testperiood on tänaseks lõppenud. Vähem kui 200 000kroonise investeeringuga tehti pealinna ühistranspordi kasutajatele valmis SMSi abil toimiv piletisüsteem: tunnipileti ostmiseks ühistranspordis saadab bussi või trammi sisenenud klient teatud sisuga SMSi Mobi serverisse, kust saab vastuseks koodiga sõnumi, mis tähistab autentset piletit. Sedasama SMSiga saabunud piletit näitab sõitja piletikontrollile, kes kontrollib seda kiire mobiilse andmeside ehk GPRSi kaudu.
Tallinnas juurutatud piletisüsteemi plussiks võib Mobi osaniku Rain Rannu sõnul pidada seda, et pileti ostmine on kasutajale lihtne ning teenust saavad kasutada kõigi mobiilsideoperaatorite kliendid. ?Meie uuring näitas, et Tallinnas on üle poole ühistranspordiga liiklejatest pigem Radiolinja ja Tele2 kui EMT kliendid ning seetõttu on eriti oluline pakkuda lahendust, mis töötab võrdsetel tingimustel kõikidele linnakodanikele, sõltumata sellest, missuguse operaatori mobiil neil taskus on,? ütleb Rannu.
Pileti kontrollimise koha pealt on Mobi lahendusel uudne see, et iga piletit ei pea üksikult spetsiaalse seadmega kontrollima, vaid üldjuhul piisab sellest, kui kontroll enne bussi sisenemist laeb oma GPRS-telefoni hetkel kehtivate piletite seerianumbrite vahemiku. ?See võimalus muudab kontrollimise väga kiireks. Samas on turvalisuse huvides ning kahtluse korral võimalik alati iga piletit üksikult kontrollida,? märgib Rannu.
Üheks turvaohuks on võimalus piletit sõpradele edasi saata. Kuid väidetavalt on pealinna piletikontrollid sellest ohust teadlikud ning saavad kahtluse tekkides pileti adekvaatsust mitmel viisil üle kontrollida. Näiteks helistades numbrile, kust SMS on saadetud, või tehes GPRSi abil päringu pileti numbri kohta Mobi serverile või lastes serveril saata üheaegselt nii enda kui pileti omaniku telefonile täiendav kinnitav teade.
Seotud lood
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?