Neljandas kvartalis andis kõige rohkem tooni hinnatõus oktoobris, peale mida jätkus üldine langustrend, teatas Statistikaamet.
Tarbijahinnaindeks tõusis neljandas kvartalis 0,3% võrreldes kolmanda kvartaliga ja võrreldes 2001. aasta neljanda kvartaliga oli tõus 3%.
Oktoobri hinnatõusu peamiseks põhjuseks oli tervishoiuteenuste kallinemine võrreldes eelmise kuuga. Selle taga oli alates 1. oktoobrist jõustunud Vabariigi Valitsuse määrus, millega vähendati soodusravimite loetelu. Sellele järgnes hindade kasvutempo aeglustumine nii novembris kui detsembris mootorikütuse odavnemise tõttu. Põhjuseks oli hinnasõda kohalike kütusefirmade vahel ning kütuse maailmaturuhindade odavnemine. Hinnalangusele aitas kaasa ka jätkuv dollari odavnemine euro ja Eesti krooni suhtes, mille tulemusena on langenud imporditavate kaupade ja tooraine hinnad.
Aastases arvestuses kallinesid kõige rohkem teenuste hinnad. Rohkem kui 5% kallinesid võrreldes 2001. aasta neljanda kvartaliga nii haridus kui majutusteenuste hinnad. Eluasemekulutuste kasvu mõjutasid eelkõige 1. aprillist kehtima hakanud uued Eesti Energia poolt kehtestatud energiatariifid. Tihenenud konkurents jaekaubandusettevõtete vahel soodustas toidu ja mittealkohoolsete jookide hinnalangust, kuna mitmeid tooteid pakuti keskmisest odavama hinnaga.
Eurotsooni neljanda kvartali tarbijahinnaindeks kujuneb tõenäoliselt kolmanda kvartali tarbijahinnaindeksist kõrgemaks. Enim on kallinenud teenused ja alkoholi ning tubakatoodete hinnad. Käesoleva aasta esimeses kvartalis oodatakse eurotsoonis deflatsiooni, kuna majanduskasv on tagasihoidlik ja Euroopa Keskpank ei langetanud jaanuaris baasintressimäärasid.
Hindade kallinemist esimeses kvartalis võib oodata nii toidukaupade kui tervishoiuteenuste osas. Mootorikütuste hinnatase sõltub suurel määral USA-Iraagi vahelise konflikti arenemisest, mistõttu hinnad võivad nii tõusta kui langeda. Jätkuv dollari odavnemine euro ja Eesti krooni suhtes hoiab impordihinnad madalal tasemel ja soodustab tarbijahinnaindeksi odavnemist.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.