• OMX Baltic0,13%267,98
  • OMX Riga0,25%878
  • OMX Tallinn0,38%1 718,56
  • OMX Vilnius0,33%1 043,13
  • S&P 500−0,15%6 038,37
  • DOW 30−0,42%44 592,79
  • Nasdaq 0,11%19 424,61
  • FTSE 1000,56%8 359,41
  • Nikkei 2251,91%39 248,86
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%111,53
  • OMX Baltic0,13%267,98
  • OMX Riga0,25%878
  • OMX Tallinn0,38%1 718,56
  • OMX Vilnius0,33%1 043,13
  • S&P 500−0,15%6 038,37
  • DOW 30−0,42%44 592,79
  • Nasdaq 0,11%19 424,61
  • FTSE 1000,56%8 359,41
  • Nikkei 2251,91%39 248,86
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%111,53
  • 31.03.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veel üks põhiseaduslik võit maksuintressides

Riigikohtu 20.03.03 määrus 3-3-1-7-03 omab olulist tähtsust maksuintressi seisukohast. Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumi 05.11.02 otsusega tunnistati aastast 1994 kehtiv intressiregulatsioon põhiseadusevastaseks.
Riigikohus asus seisukohale, et maksuintresside põhiseaduslikkuse kontrolli saab protsessiosaline taotleda protsessi kõigis staadiumides, kaasa arvatud riigikohtus.
Teadaolevalt taastas Riigikogu põhiseadusevastase olukorra MKSi § 163 lg 2 01.03.03 jõustunud muudatusega, millega sätestati maksuintress tagasiulatuvalt kuni 1994. a. Selle üllitise alusel on juba tehtud maksuotsuseid. Riigikohus leidis, et kohtul puudub võimalus jätta MKSi § 163 lg 2 kohaldamata, kui ta ei algata põhiseaduslikkuse järelevalvet, mistõttu maksumaksjal on otstarbekas esitada taotlus MKSi § 163 lg 2 mittekohaldamiseks põhiseadusevastasuse motiivil.
Riigikohus osundas, et õiguskantsler on MKSi § 163 lg 2 suhtes juba algatanud põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse, toonitades samas eeldust, et õiguskantsler ei toimi kergekäeliselt. Tõepoolest, õiguskantsleri ülimalt põhjendatud ettepanekule oleks raske vastuväiteid leida. Riigikohus leidis, et otstarbekas on menetluse peatamine kuni õiguskantsleri poolt algatatud põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse lõpuleviimiseni.
Riigikohtu seisukoht, mille järgi saab põhiseaduslikkuse küsimust tõstatada kõigi astmete kohtutes, on iga demokraatlikult mõtleva inimese oluline võit. Otsuse vahetu positiivne mõju puudutab kaht maksumaksjate gruppi:
1) maksumaksjad, kes on menetlusosalised maksuvaidlustes, võivad ükskõik millises protsessi staadiumis vaidlustada 1994 kuni 30.06.02 perioodi eest määratud maksuintresside põhiseaduslikkust riigikohtu 05.11.02 otsuse alusel sõltumata sellest, kas nad rajasid vaide või halduskaebuse põhiseadusevastasuse argumendile;
2) maksumaksjad, kelle suhtes on tehtud maksuotsus tagasiulatuvat intressi ettenägeva MKSi § 163 lg 2 alusel, peavad ükskõik millises menetlusstaadiumis taotlema selle seaduse mittekohaldamist ja põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse algatamist ja/või menetluse peatamist, kuni on lahendatud õiguskantsleri poolt algatatud põhiseaduslikkuse järelevalve menetlus. Ka nende maksumaksjate perspektiiv on väga hea ? ei ole alust kahelda, et lõppkokkuvõtteks lahendatakse tagasiulatuva maksuintressi küsimus õigusriigi kohaselt.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 13:49
Mikrokraadiprogramm, täiendusõpe, avatud õpe – mis need on?
Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammidest, täiendusõppest ning avatud õppest räägib lähemalt Tallinna Ülikooli koolitus- ja konverentsikeskuse avatud õppe peaspetsialist Marge Kõrvits.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele