Riigikohtu 20.03.03 määrus 3-3-1-7-03 omab olulist tähtsust maksuintressi seisukohast. Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumi 05.11.02 otsusega tunnistati aastast 1994 kehtiv intressiregulatsioon põhiseadusevastaseks.
Riigikohus asus seisukohale, et maksuintresside põhiseaduslikkuse kontrolli saab protsessiosaline taotleda protsessi kõigis staadiumides, kaasa arvatud riigikohtus.
Teadaolevalt taastas Riigikogu põhiseadusevastase olukorra MKSi § 163 lg 2 01.03.03 jõustunud muudatusega, millega sätestati maksuintress tagasiulatuvalt kuni 1994. a. Selle üllitise alusel on juba tehtud maksuotsuseid. Riigikohus leidis, et kohtul puudub võimalus jätta MKSi § 163 lg 2 kohaldamata, kui ta ei algata põhiseaduslikkuse järelevalvet, mistõttu maksumaksjal on otstarbekas esitada taotlus MKSi § 163 lg 2 mittekohaldamiseks põhiseadusevastasuse motiivil.
Riigikohus osundas, et õiguskantsler on MKSi § 163 lg 2 suhtes juba algatanud põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse, toonitades samas eeldust, et õiguskantsler ei toimi kergekäeliselt. Tõepoolest, õiguskantsleri ülimalt põhjendatud ettepanekule oleks raske vastuväiteid leida. Riigikohus leidis, et otstarbekas on menetluse peatamine kuni õiguskantsleri poolt algatatud põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse lõpuleviimiseni.
Riigikohtu seisukoht, mille järgi saab põhiseaduslikkuse küsimust tõstatada kõigi astmete kohtutes, on iga demokraatlikult mõtleva inimese oluline võit. Otsuse vahetu positiivne mõju puudutab kaht maksumaksjate gruppi:
1) maksumaksjad, kes on menetlusosalised maksuvaidlustes, võivad ükskõik millises protsessi staadiumis vaidlustada 1994 kuni 30.06.02 perioodi eest määratud maksuintresside põhiseaduslikkust riigikohtu 05.11.02 otsuse alusel sõltumata sellest, kas nad rajasid vaide või halduskaebuse põhiseadusevastasuse argumendile;
2) maksumaksjad, kelle suhtes on tehtud maksuotsus tagasiulatuvat intressi ettenägeva MKSi § 163 lg 2 alusel, peavad ükskõik millises menetlusstaadiumis taotlema selle seaduse mittekohaldamist ja põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse algatamist ja/või menetluse peatamist, kuni on lahendatud õiguskantsleri poolt algatatud põhiseaduslikkuse järelevalve menetlus. Ka nende maksumaksjate perspektiiv on väga hea ? ei ole alust kahelda, et lõppkokkuvõtteks lahendatakse tagasiulatuva maksuintressi küsimus õigusriigi kohaselt.
Seotud lood
Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammidest, täiendusõppest ning avatud õppest räägib lähemalt Tallinna Ülikooli koolitus- ja konverentsikeskuse avatud õppe peaspetsialist Marge Kõrvits.