Nagu Inglismaal on kampaania „We back British farming“, võiks meil olla sarnane toidupatriootlik kampaania, mis tõstab teadlikkust Eesti talutoidust ja selle kaudu kogu põllumajandusest, kirjutab Tõnis Soopalu arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.

- Tõnis Soopalu. Foto: Erakogu
Ma olen olnud Suurbritannia põllumajanduse fänn juba 15 aastat, ajast, kui ise esimesi katsetusi põldudel tegin. Ma olen ka Jeremy Clarksoni ja tema autosaadete austaja. Mind on köitnud tema otsekohesus, lihvimatus, poliitkorrektsuse puudumine. Keskealine briti mees, kes ütleb, kuidas tema arust asjad on, ning me võime sellega nõus olla või mitte, aga külmaks ta ei jäta kedagi.
Mõned aastad tagasi otsustas Clarkson hakata põllumajandusega tegelema ning sellest valmis tõeline hittsari „Clarksoni farm“. Miljonid inimesed üle maailma said aimu, mida põllumajandus tegelikult tähendab. Olgugi et Amazoni produktsioonimiljonite toel mõningaid asju utreeriti, on siiani sarja põhimõte olnud sama: kurat, see põllumajandus on raske, aga keegi peab ju seda tegema.
Üheskoos talutoidu eest
Hiljuti Inglismaad külastades nägin, et mitte ainult Clarksoni nimega müügiletid ei eelista kodumaist. Patriotismi „We back British farming“ võib kohata ka suurtes toidupoodides, kus ollakse uhked, et nende lettidel on kohalikust toorainest valmistatud kaup. Kas meil on midagi võrdväärset Eestis? Kus on suured sildid, et see sai on tehtud ainult eestimaisest jahust või see šašlõkk on pärit Eesti seafarmist? Meil on leivakoti peal väike pääsukesemärk. Ma ei ütle, et eestimaise toidu teadlikkuse tõstmiseks pole tööd tehtud. Aga kontrast on lihtsalt nii suur.
Meil ei ole Clarksonit, aga meil on talud, kes toodavad kindlasti sama head toorainet nagu kolleegid ühendkuningriigist. Diddly Squati farmipoodi luues sai Jeremyle selgeks, et kui pood tohib müüa ainult 25 kilomeetri raadiuses toodetud tooteid, oli aeg kutsuda ümberkaudsed farmerid väikesele pärastlõunasele teele. Koostöö ja üksteise toetamine on üks edu võtmetest, mida võiks meilgi rohkem rakendada. Muidugi ma tean, et sõna „koostöö“ tähendab eestlastele nurga taga luuravat tüli raha pärast. Kuid meid on liiga vähe, et teha eestlane versus eestlane kahevõitlust.
Kuidas siis Eestis tuua talutoit inimestele lähemale, sest Poola vorst maitseb ju peaaegu sama hästi kui Eesti vorst, aga on odavam! Ilmselgelt ei saa ma öelda, et tarbijad peavad ainult Eesti toorainest tehtud kaupa ostma, sest näiteks kohvioad Eestis ei kasva, kuid toidukorvi koostades võiks seal vähemalt mõni Eesti päritolu toiduaine olla. Eestimaiseid kaubamärke me sageli juba eelistame, kuid väikeseid tootjaid see ei aita, sest nende tooted ei pruugigi olla letis.
Teadlikkuse tõstmisega saame tuua kogu põllumajanduse inimestele lähemale. Mina teen seda läbi sotsiaalmeedia, näidates ausalt teraviljakasvatuse argipäeva. Kana-Tanelit oleme näinud kolm telehooaega maadlemas kõikvõimalike raskustega, aga saare kadakas ei taha murduda. Nopri talu toob eestimaised piimatooted eestlase teadvusesse läbi huumori. See kõik on tänuväärt sissevaade põllumajanduse argiellu, aga me võiks seda veelgi rohkem teha.
Teadlikkuse tõstmine maaharimisest
Toon Inglismaalt veel ühe näite, milleks on põllumajanduse teadlikkuse tõstmise keskus FarmED. Taastava põllumajanduse põhimõtteid järgiv 40 hektari suurune talu on eriline oma avatud kontseptsiooni poolest. Meiega olid külalistena koos erinevate elualade esindajad, keda huvitas siiralt, kuidas elavad vihmaussid või kui kiiresti kaotab petersell oma toiteväärtuse pärast korjamist.
Tavakodanik võtab sealt kaasa teadlikkuse, kuidas käib põllumajandus ning kui palju tegelikult maaharija oma maasse panustab. Maaettevõtja näeb, et selline ärimudel saab olla jätkusuutlik. Eriti üllatuslik oli see, kuidas peremees Ian keskuse tegemisi tutvustas. Tema avatus numbritega oli mulle kui „numbritest-me-ei-räägi“-eestlasele täiesti ennekuulmatu. Kõik oma kulud ja tulud ladus ta salgamata lauale.
Lahendus on ju lihtne: teeme Eestisse FarmEDi sarnase külastuskeskuse, jagame oma kogemusi, põllumehed rakendavad parimaid praktikaid, inimesed saavad teadlikuks, tarbivad rohkem eestimaiseid tooteid ja probleemid lahendatud! Jah ja ei, sellised projektid tulevad siis, kui maaettevõtjatel on vähemalt teatud kindlus, et inimesed tõesti kohale tulevad ja päriselt huvituvad.
Meil on avatud talude päevad, aga need on minu arvates kohati lahtised meistrivõistlused selles, kui paljusid talusid suudavad inimesed läbi käia ning millised talud rohkem meelelahutust pakuvad. Paljud nendest külastustest ei tõsta oluliselt teadlikkust selle kohta, kuidas toit lauale tuleb. Heal juhul nähakse lehma ja kitse ning järgmisel nädalal tuleb ikka piim poest. Aga parem ikka kui mitte midagi. Kui ostetakse ka midagi kaasa, on tootjal vähemalt seegi müük tehtud.
Siinkohal kutsungi üles kaupmehi, eriti eestimaiseid kaubanduskette: teil on reklaamieelarvet, oskusi ja teil on suurim mõju tarbijate käitumisele. Jätke üks auto välja loosimata ning tehke Eesti tooted ja Eesti väiketootjad nähtavaks: „Me oleme uhked, et toetame Eesti põllumajandust“.
Maaettevõtjana ma ei ootagi, et keegi minu töö mu eest ära teeb, kuid meil on vaja rohkem neid inimesi, kes tarbijana, ettevõtjana, turundajana või koostööpartnerina usuvad ja annavad oma panuse Eesti põllumajanduse toimimisse.
Pane eduidee kirja ja võida 10 000 eurot!
Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Elengeri (endine Eesti Gaas), If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis.
Žüriisse kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, konkursi viib läbi Äripäeva arvamustoimetus. NB! Tööde vastuvõtt on lõppenud.Žürii koguneb aprilli lõpus, auhinnad anname üle mai alguses.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!