• OMX Baltic−0,59%303,39
  • OMX Riga−0,04%874,62
  • OMX Tallinn−0,57%1 891,99
  • OMX Vilnius−0,08%1 186,21
  • S&P 5000,24%6 144,36
  • DOW 300,16%44 626,1
  • Nasdaq 0,09%20 058,66
  • FTSE 100−0,62%8 712,53
  • Nikkei 225−0,27%39 164,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,44
  • OMX Baltic−0,59%303,39
  • OMX Riga−0,04%874,62
  • OMX Tallinn−0,57%1 891,99
  • OMX Vilnius−0,08%1 186,21
  • S&P 5000,24%6 144,36
  • DOW 300,16%44 626,1
  • Nasdaq 0,09%20 058,66
  • FTSE 100−0,62%8 712,53
  • Nikkei 225−0,27%39 164,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,44
  • 14.04.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaubandus sai oma õiguse

Homme jõustub mitu kaubanduse valdkonda reguleerivat seadust, sh kaubandustegevuse seadus.
Kaubandustegevuse seadus on raamseadus, mida kohaldatakse muu õigusaktiga reguleerimata osas majandus- ja kutsetegevusele. Seadus defineerib mitmed mõisted nagu kaubanduse korraldaja, müüja, kaup, klient ja müügikoht. Kaupleja mõiste asendab majandusalases seadusandluses seni kasutatud kaupmehe mõistet.
Rahvusvahelises reklaamikoodeksis on kaup mõiste, mis hõlmab toodet, teenust ja hüve. Meil esineb reklaamiseaduses ainult kitsalt toote mõiste. Konkurentsiseaduse kohaselt kuuluvad kauba mõiste alla tooted ja teenused.
Uut seadust on täiendatud ja täpsustatud mitme vajaliku osaga. Tarbija seisukohalt võib neist tähtsamateks lugeda ühikuhinna avaldamise nõuet ja tarbijakaitsekomisjoni moodustamist.
Kauba müügi- ja ühikuhind avaldatakse Eesti kroonides kirjalikult selgel ja loetaval viisil ning hinnad peavad olema tarbijale üheselt mõistetavad ja kergesti märgatavad. Erineva kaalu ja mahuga kaupade nagu leiva- ja saiatoodete ja konservide puhul kergendab ühikuhind tarbijatel teadliku valiku tegemist. Tarbijakaitseameti juurde loodav tarbijakaebuste komisjon hakkab lahendama tarbija ja kaupleja vahelisi vaidlusi, kus kauba või teenuse väärtus on 300 või enam krooni. Komisjoni loomise eesmärk on vähendada kohtulahendite arvu tarbijate ja kauplejate vahelistes vaidlustes.
Kuna komisjoni otsus ei ole õiguslikult siduv, on sellise komisjoni tegevuse kasutegur siiski kindlasti loodetust väiksem. Seadus täpsustab ka müügigarantii tähendust. Keelatud on mõiste "garantii" kasutamine teises tähenduses, kui seda käsitletakse võlaõigusseaduses. Kasulikud on nõuded kasutusjuhendile, mis tuleb kaasa anda tehniliselt keerukatele, ohtlikke aineid sisaldavale või kasutamisel erioskust nõudvale kaubale. Parajat segadust aga tekitab tagatisraha suuruse avaldamise nõue, sest täna enamik suurpoode tagatispakendit tagasi ei osta.
Kaubandusseaduse puuduseks on arvlemise osa. Peale alkoholi müügi ei ole kaupade müügil kassaaparaadi olemasolu kohustust ja kassat?ekk tuleb väljastada ainult üle 300-kroonise ostu korral.
Autor: Ülo Mallene

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.02.25, 13:41
Kuidas noortes ärivaistu äratada? EBS Gümnaasium jagab kogemust
Akadeemiline haridus peab käima käsikäes ettevõtliku mõtteviisi, loovuse ja digipädevustega, usub EBS Gümnaasiumi direktor Kersti Uudla.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele