Homme jõustub mitu kaubanduse valdkonda reguleerivat seadust, sh kaubandustegevuse seadus.
Kaubandustegevuse seadus on raamseadus, mida kohaldatakse muu õigusaktiga reguleerimata osas majandus- ja kutsetegevusele. Seadus defineerib mitmed mõisted nagu kaubanduse korraldaja, müüja, kaup, klient ja müügikoht. Kaupleja mõiste asendab majandusalases seadusandluses seni kasutatud kaupmehe mõistet.
Rahvusvahelises reklaamikoodeksis on kaup mõiste, mis hõlmab toodet, teenust ja hüve. Meil esineb reklaamiseaduses ainult kitsalt toote mõiste. Konkurentsiseaduse kohaselt kuuluvad kauba mõiste alla tooted ja teenused.
Uut seadust on täiendatud ja täpsustatud mitme vajaliku osaga. Tarbija seisukohalt võib neist tähtsamateks lugeda ühikuhinna avaldamise nõuet ja tarbijakaitsekomisjoni moodustamist.
Kauba müügi- ja ühikuhind avaldatakse Eesti kroonides kirjalikult selgel ja loetaval viisil ning hinnad peavad olema tarbijale üheselt mõistetavad ja kergesti märgatavad. Erineva kaalu ja mahuga kaupade nagu leiva- ja saiatoodete ja konservide puhul kergendab ühikuhind tarbijatel teadliku valiku tegemist. Tarbijakaitseameti juurde loodav tarbijakaebuste komisjon hakkab lahendama tarbija ja kaupleja vahelisi vaidlusi, kus kauba või teenuse väärtus on 300 või enam krooni. Komisjoni loomise eesmärk on vähendada kohtulahendite arvu tarbijate ja kauplejate vahelistes vaidlustes.
Kuna komisjoni otsus ei ole õiguslikult siduv, on sellise komisjoni tegevuse kasutegur siiski kindlasti loodetust väiksem. Seadus täpsustab ka müügigarantii tähendust. Keelatud on mõiste "garantii" kasutamine teises tähenduses, kui seda käsitletakse võlaõigusseaduses. Kasulikud on nõuded kasutusjuhendile, mis tuleb kaasa anda tehniliselt keerukatele, ohtlikke aineid sisaldavale või kasutamisel erioskust nõudvale kaubale. Parajat segadust aga tekitab tagatisraha suuruse avaldamise nõue, sest täna enamik suurpoode tagatispakendit tagasi ei osta.
Kaubandusseaduse puuduseks on arvlemise osa. Peale alkoholi müügi ei ole kaupade müügil kassaaparaadi olemasolu kohustust ja kassat?ekk tuleb väljastada ainult üle 300-kroonise ostu korral.
Autor: Ülo Mallene
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.