Spacecomi juhatuse esimees Oleg Ossinovski selgitas, et monopoolse seisundi ärakasutamise süüdistus tugineb põhjendamatult kõrgel hinnal, mida Eesti Raudtee Spacecomilt infrastruktuuri kasutamise eest küsib.
?Hinnal, mida meie õigeks peame, on Eesti Raudtee pakutuga võrreldes ligi viiekordne vahe,? väitis Ossinovski. ?Seni on Spacecom üles näidanud head tahet ja üritanud läbirääkimiste teel kokkuleppele jõuda. Paraku ei ole mitu kuud kestnud kõnelused tulemust andnud ning Spacecomil ei jäänud muud üle, kui pöörduda abipalvega majandusministri ja konkurentsiameti poole.?
Üheaegselt kaebusega konkurentsiametile läks teele ka Spacecomi kohtuhagi Eesti Raudtee vastu. Hagiavalduses nõutakse infrastruktuuri arvestusliku aastatasu fikseerimist 43,74 miljoni krooni tasemel.
Spacecomi esindava vandeadvokaadi Marti Hääle arvates on häda selles, et Eesti Raudtee hoiab monopoolset seisundit nii infrastruktuuri valdajana kui ka vedajana. Eesti Raudtee finantsaruannetest on võimalik välja arvutada, et ta ise rakendab kaubaveoettevõtjana tegutsedes enda jaoks infrastruktuuri kasutustasu umbes 2?6 krooni tonnist, nõudes samal ajal Spacecomilt sama asja eest 23 krooni tonnist.
Eesti Raudtee arvates on aga tegu võrreldamatute asjadega ? ühel juhul on jutt veolepingust, Spacecomi puhul on aga tegu esimest korda sõlmitavast infrastruktuurilepingust.
?Eesti Raudtee arvestatud infrastruktuuri kasutamise tasud on vastavuses raudteeseaduses ettenähtuga,? kinnitas eile Eesti Raudtee nõukogu esimees Edward Burkhardt. ?Lisaks kulutustele infrastruktuuri hoolduseks ja selle tootlikkuse hoidmiseks sisaldavad meie tasud ka teatud lisateenuseid, mida Eesti Raudtee osutab näiteks Spacecomi rongide viimisel raudtee kõrvalharudeni klientide juurde.?
Burkhardt oli seda meelt, et madalamate tasude kehtestamine võib viia Spacecomi subsideerimiseni Eesti Raudtee poolt, mis on aga vastuolus Eesti seadustega.
?Ajal, mil raudteeseadust muudeti, eeldasime, et Vene kapital võib selle sätteid kasutada siia turule tungimiseks soodushindadega,? ütles Burkhardt. ?Iseenesest on ju märkimisväärne, et Vene kapital võib oma huve Eestis siinse seaduse kohaselt esindada, samas kui Eesti firmadel pole õigust opereerida Venemaa raudtee infrastruktuuril.?
Burkhardt viitas siin küll otseselt Spacecomi vene taustale, kuid juriidilises mõttes on Spacecomi puhul tegemist kõige ehtsama Eesti firmaga, kes osales Eesti Raudtee korraldatud avalikul konkursil.
Vaatamata sellele, et Eesti Raudtee käes on kõik kaubaveoliinid, pole teda siiani ametlikult tunnistatud olulist turuosa omavaks ettevõtteks ehk monopolistiks. Kolm aastat tagasi tehti Eesti Raudteele kohustuseks panna 20 protsenti raudtee läbilaskevõimest avalikule konkursile. Eesti Raudtee väitel korraldati selline konkurss eelmise aasta sügisel kohe pärast seda, kui selle vastu huvi hakati tundma.
Tallinna ringkonnakohtu eilse otsusega jäeti jõusse varasem vahekohtu otsus, millega mõisteti LinkOililt Eesti Raudtee kasuks välja 20,1 mln kr põhivõlga ja 6,4 mln kr viiviseid.
Ehkki ka Peterburis registreeritud LinkOili ja Eesti Raudtee vahel tekkinud vaidluse aluseks oli infrastruktuuri kasutamine, puudutas nõue üksnes infrastruktuuri kasutada andmise teenuselt tasutavat käibemaksu.
Eesti Raudteega sõlmitud lepingu kohaselt kasutas Link Oil siinset infrastruktuuri 2002. aasta jaanuarist juunini. Link Oil leidis, et käibemaksuseadusest, kaubandustavadest ja rahvusvahelise maksuõiguse üldistest põhimõtetest tulenevalt andis Eesti Raudtee talle oma infrastruktuuri transiitvedudeks kasutada nullprotsendilise käibemaksuga. Eesti Raudtee lisas aga müüdud teenusele 18protsendilise käibemaksu.
Kaubandus-Tööstuskoja arbitraa?ikohus andis õiguse Eesti Raudteele. Link Oil esitas selle peale kaebuse Tallinna ringkonnakohtusse, leides, et maksuvaidluse lahendamine kuulub tsiviilkohtu pädevusse. Tallinna ringkonnakohus otsustas siiski, et vastavalt kahe ettevõtte vahel sõlmitud lepingule kuuluvad nendevahelised vaidlused lahendamisele vahekohtus. Vaidluse sisulise poole jättis ringkonnakohus tähelepanuta.
Kui võtta aluseks Eesti Raudtee arvestatud käibemaks, pidi LinkOil maksma poole aasta eest tasuna ligi 112 mln krooni.
Lisaks Spacecomile on Severstaltransil Eestis käsil veel teinegi suur projekt: Tallinna külje alla Iru elektrijaama territooriumile rajatakse uut naftaterminali ning sealt Muuga sadamasse viivat torujuhet.
Projekti arendab AS Trendgate, kel on kavas investeerida ligi 400 miljonit krooni. Selle osaliseks katmiseks eraldatud Severstaltransi 165 miljoni kroonine investeering jõudis Eestisse läbi Rootsi.
Trendgate renoveerib täielikult juba olemas olnud mahutipargi (kokku 60 000 kuupmeetrit) ning rajab sinna veel kaheksa uut mahutit kogumahutavusega ligi 190 000 kuupmeetrit. Lisaks ehitatakse välja 9,7 kilomeetrit raudteed ning Eesti ilmselt suurim estakaad, mis suudab korraga teenindada 132 tsisternvagunit.
Töid alustati tänavu veebruaris ning need loodetakse lõpule viia märtsiks 2005. Esimene naftarong tahetakse vastu võtta aga juba selle aasta lõpus.
Trendgate?i juhatuse liige Toomas Saks kinnitas, et praegu ollakse töödega graafikus. Ühegi vedajaga pole aga Trendgate veel lepingut sõlminud, ka mitte oma emafirma kaudu seotud Spacecomiga.
Allikas: Äripäev
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.