• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,38%8 115,62
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,33
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,38%8 115,62
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,33
  • 14.12.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Väheväärtuslikud kliendid tasuks ettevõtjal eemale tõrjuda

Enamikust kliendibaasiuuringutest, mida oleme KPMG klientidele viimase kolme aasta jooksul teinud, selgub, et väga väike osa klientidest annab enamiku ettevõtte kasumist ja väga suur osa klientidest ei kujuta mingit väärtust. Pigem on tegu 5 : 95, mitte 20 : 80 printsiibiga.
KPMG läbi viidud Eesti kliendisuhete juhtimise problemaatika uuringust selgus, et ettevõtted ei oska arvutada kliendisuhete kasumlikkust ega juhtida jääktulu. Eesti ettevõtetes jääb puudu nii teadmistest kui ka võimetest jääktuluarvestuses, samuti oskustest mitmemõõtmelise tulu-kuluarvestuse pidamisel. Kasumi tekkimise loogikast arusaamiseks oleks vaja tulusid ja kulusid arvestada vähemalt neljas dimensioonis: toode/teenus, klient, tegevusüksus (allüksused, esindused vms), tegevusliik (turundus, müük jms).
Kliendisuhete kasumlikkuse arvutamisel on vaja esiteks teada ühe kliendiga seotud kogutulusid ja teiseks kogukulusid erinevate jääktulu tasemete kaupa. Üldjuhul saadakse esimese taseme jääktulu pärast kogutuludest toote või teenuse omahinnaga seotud kulude mahaarvamist.
Teise taseme jääktulu saadakse pärast müügi- ja turundusega seotud kulude mahaarvamist esimese taseme jääktulust. Peamiselt eksitakse sellega, et tulusid ei võetagi kliendi dimensioonis kokku, vaid igal osakonnal või erinevate toodete/teenuste müüjatel on justkui oma tulud, hoolimata sellest, et klient on ühine. Probleemseim on müügi- ja turundusega seotud kulude arvestamine.
Näiteks kui palju maksab pakkumise tegemine, tooteesitlus, läbirääkimised, turunduskampaaniaga ühe potentsiaalse kliendi leidmine, e-posti saatmine ja sellele vastamine jne, lõpetades kauba kohaletoimetamise ja arve väljastamisega. Mida rohkematele sellistele küsimustele on rahas väljendatavad vastused leitud, seda täpsemaks ja ülevaatlikumaks muutub kliendisuhete kasumlikkuse arvestamine.
Järgmine oluline samm on aru saada, millist tüüpi kliendid on rohkem või vähem kasumlikud ? kliendid tuleb segmenteerida. Siin sõltub kliendisuhete kasumlikkus näiteks sellest, kas ettevõte osutab oma klientidele teenust ainult Eestis või väljaspool seda, kas ostuotsused langetatakse siin või välismaal, kuivõrd ollakse orienteeritud pikaajalisele koostööle, milline on sisseostupoliitika jms.
Palju keerukam, kuid samavõrra tänuväärsem on tulude-kulude arvestamine ajalises dimensioonis, st kogu kliendisuhte jooksul alates selle algusest. Teades alates kliendisuhte esimesest päevast, kuidas tekib kasum, on võimalik ennustada, milliseks kujuneb ühe või teise kliendi kasumlikkus aasta, kahe või kolme pärast. Vastavalt sellele saab pingutada rohkem või vähem, et teda kliendiks saada. Näiteks suurte veoautode müügis saadakse märkimisväärne tulu autode hilisema hoolduse ja remondi pealt. Jääktulu auto müügist on võrdne kolme järjestikuse aasta hooldustuludega ja moodustab kuuendiku kogu auto ?eluea? tuludest. Seda teades on võimalik veoauto müügist saadava tulu maksimeerimise asemel loobuda osast müügimarginaalist. Sellise investeeringu ?tulususeks? kujunes Scania Eestis näiteks 70% aastas. Iga kroon, mis müügimarginaali vähendamisel ?kaotati?, tõi aastas 70 senti ja on ennast tasa teeninud 1,5 aastaga.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.11.24, 18:55
Freedom Holding Corp. teise kvartali tulemused näitasid tugevat kasvu
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele