Lennufirma presidendi tagandamise põhjus on kasum, mis kukkus möödunud aastal võrreldes prognoositud ligi 80 mln kroonilt 5?6 mln kroonini. Seegi kasum oli erakorraline, ettevõtte tegevus oli kahjumis. Aasta varem teenis Estonian Air 81 mln kasumit, sellest 31 mln oli erakorraline.
?See tööstus on pöörase dünaamikaga,? põhjendas suurt kukkumist ettevõte nõukogu esimees Olev Schults. ?Halvasti võib minna ruttu, hästi läheb raskelt.? Tema sõnul tähendab lennundus seda, et nii mõndeki esialgu head ideed võivad osutuda raha pealeviskamiseks. ?See ei saa olla trend,? lisas ta. ?Vigade parandust siis teha, kui on juba väga paha, on palju kallim teha.?
Schults märkis piltlikult, et ettevõte otsib juhti, kes suudab ?üle kahe meetri kõrgust hüpata?. ?Võimekat, andekat, distsipliini taluvat eestlast,? lisas ta.
Schults ütles, et esialgu pole plaanis liine sulgema või ümber suunama hakata, pole plaanis teha ühtegi äkilist liigutust. Muudatused võivad toimuda mõne kuu pärast.
Estonian Airi 49% aktsiate omanik, Skandinaavia lennufirma SAS ei paistnud eile avalikkuse jaoks kusagilt välja. Urva tagandamise otsustanud nõukogu koosolek toimus kinnisel territooriumil lennuvälja naabruses, kuhu ajakirjanikke ligi ei lastud. Sealt sõitsid nõukogu liikmed autodega peatumata välja, kirjeldas toimunut lennufirma avalike suhete juht Epp Alatalu. Tema sõnul lepiti kokku, et kõigi nõukogu liikmete nimel vastab ajakirjanike küsimustele nõukogu esimees, Cresco investeerimispanga juht Olev Schults. Crescole kuulub Estonian Airist 17%.
Eile pealelõunal tutvustasid Schults ja Urva ettevõttes toimunud muutusi esialgu lennuameti juhile Koit Kaskelile, seejärel käis Schults majandus- ja kommunikatsiooniministri Andrus Ansipi jutul.
Esialgu jätkab Estonian Airi juhina praegu pensionil taanlane Borge Thornbech, kes oli erastamisjärgse aja Estonian Airi esimene juhatuse esimees aastail 1996?2000.
Erki Urva põhjendas eile oma lahkumist nii: ?Estonian Air on suurepärane firma ja viimase enam kui nelja aasta jooksul oleme koos kolleegidega kulutanud tohutult energiat ning oleme koos ka palju saavutanud. Samas olen jõudnud järeldusele, et Estonian Airile oleks kasulik, kui ülikiirelt muutuva lennundusturu tingimustes liituks firmaga uusi juhte, kes tooksid kaasa uusi ideid ja nägemusi.? Lisakommentaare ta oma lahkumise teemal ei andnud. Ta ei öelnud ka, kas saab lahkumiskompensatsiooni, mis aastaaruande põhjal võib ulatuda kahe juhatuse liikme peale 1,2 miljoni kroonini.
Borge Thornbech ütles eile, et talle helistati uue ameti osas reedel. Ta väljendas ootamatu pakkumise üle heameelt, märkides, et kui poleks selle üle rõõmus olnud, poleks sellist pakkumist vastu võtnud.
Estonian Airi 34% riigi aktsiate hoidja rahandusministeerium kommenteeris Urva lahkumist nõnda: ?Kõigil omanikel, sealhulgas riigil, on antud ettevõtte puhul üks eesmärk ? pikaajaline kasumlikkus ja väärtuse kasv.? Riiki esindav nõukogu liige Ülle Mathiesen viitas eile ettevõtte kasumlikkusele. Ootustest väiksemat kasumit märkis ka eile väljastatud pressiteade: ?Vaatamata eeldatavalt kasumis 2004. aastale on Estonian Airi nõukogu ootused olnud kõrgemad.?
Mitme Erki Urvat lähedalt tundva äripartneri hinnangul võis mehele saatuslikuks saada liigne enesekindlus ja äkiline iseloom.
?Urva ajas oma sõltumatut liini, mis ei pruukinud meeldida suuromanikele,? ütles Tallinna Lennujaama juhatuse esimees Rein Loik.
Lennuameti endine juht Toomas Peterson avaldas arvamust, et põhjus peitub SASi ärifilosoofias. ?Nad soovivad omada täielikku kontrolli tippjuhi tegevuse üle, kellele jäetakse kitsas mängumaa, aga ärksam inimene nagu Urva soovib rohkem vabadust,? selgitas ta.
Petersoni sõnul on kahetsusväärne taanlase panemine Estonian Airi etteotsa. ?Siinse firma juht peaks tundma kohalikke olusid ja omama Eesti äriringkondades head reputatsiooni. Varasemast on teada, et enne Urvat samuti Estoninan Airi juhtinud Borge Thornbech ei suhelnud siinse avalikkusega üldse,? lisas ta.
Lennujuhtimisteeninduse ASi juhatuse esimees Jaan Tamm avaldas arvamust, et terav konkurents ja kallinenud kütus on kindlasti mõjutanud Estonian Airi kasumit. Seda ei saa aga tema sõnul juhtimisvigade süüks panna. Pealegi on Estonian Airi emafirma SAS ise praegu veelgi raskemas olukorras ja selle taustal on Eesti ja Läti lennufirmal päris hästi läinud, arutles ta.
Tamme sõnul on riik suhtunud oma osalustesse ettevõtetes väga konservatiivselt ja praegune valitsus neid kindlasti müüma ei hakka. ?Riigi poolt ei saanud seega Urva tagandamiseks mingit survet olla,? lausus ta.
?Meie ettevõttes ringi liikudes on küll selle uudise peale kurba nägu raske leida,? lausus ühe lennundusega seotud ettevõtte keskastme juht, kes ei soovinud oma nime avaldada.
Ta rääkis, et Urva on väga vastuoluline ja emotsionaalselt labiilne isik, kes võib ärisuhetes kergesti kontrolli kaotada ja partnerile solvavaid märkusi teha. Sellega saab tema hinnangul põhjendada ka Urva päevapealt vabastamist ja ajutise asendaja panemist.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.