?Kuigi kõik meie grupi nelja bussifirma ligi kolmsada bussijuhi kohta on hetkel täidetud, vajame uusi juhte, sest varupink on olematu,? põhjendab Tarbuse nõukogu esimees Aivo Pärn, miks nad käivitavad Tartus aprilli lõpus bussijuhtide koolitamise pilootrühma.
?Sõlmime juhiloa taotlejatega lepingu, mille kohaselt maksame kinni kõik nende kulud ning nemad kohustuvad töötama Tarbuse kontsernis vähemalt kolm aastat.?
Pärna kinnitusel maksavad nad kinni tulevase bussijuhi kõik kursuse ja ametikoolituse jaoks vajalikud kulud ja riigilõivu kokku ligi 10 000 krooni ulatuses, lisaks maksab firma õppurile umbes 5000 krooni suurust stipendiumi.
Pärna hinnangul võiks viiendiku nende kontserni bussijuhtidest lähiaastail välja vahetada, sest osa bussijuhtidest ei oska klientidega suhelda või on vanaduse tõttu lihtsalt ära väsinud.
?Kui me suudame aastas komplekteerida ja koolitada kolm-neli kuni viieteistkümnest inimesest koosnevat gruppi, on meie vajadus bussijuhtide järele rahuldatud,? lausub Pärn.
Pärna sõnul hakkab bussijuhte Tartus välja koolitama Tarbusele kuuluva ASi Pärnu ATP autokooli õpetaja, õppesõitu hakkavad kursuslased tegema Pärnu ATP õppebussiga. ?Suure rõhu paneme kolm kuud kestvatel kursustel klienditeenindusele, mida praegused riiklikud õppeprogrammid sisuliselt ei sisalda,? räägib Pärn. ?Et konkurentsis olla, peame bussijuhte õpetama olema väga head klienditeenindajad.?
Viisteist aastat veoautorooli keeranud ja viimased kaks aastat Tarbuses asjaajajana töötanud Sulev Pihliku sõnul on temal kindel plaan osaleda firma poolt kinni makstud kursustel. ?Minu kauaaegne unistus saada bussijuhiks on seni jäänud raha taha,? seletab Pihlik. ?Mul ei ole olnud võimalik tasuda bussijuhi koolituse eest, sest mille eest ma samal ajal elan.?
Kohustust töötada pärast kursust teatud aastad Tarbuse heaks peab Pihlik mitte sunnismaisuseks, vaid pigem eeliseks. ?Mul on ju selleks ajaks töökoht kindlustatud ning ma ei pea tõmblema töökoha otsingul,? lisab Pihlik.
Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse (ARK) andmeil on praegu 30 autokoolil või FIE-l luba õpetada D-kategooriat ehk bussijuhte. Suuremad bussijuhtide tasulised koolitajad on Tallinna linnale kuuluv Tallinna Autobussikoondise AS (TAK) ning Pärnu ATP. TAKi koolituskeskusest sai eelmisel aastal D-kategooria 106 inimest, kellest 31 asus tööle TAKi. Pärnu ATP autokooli D-kategooria kursustel mullu õppinud 15 inimesest asus Pärnu ATPsse bussijuhina tööle iga kolmas. Mõlemad koolid korraldavad ka tasulist ametikoolitust, mille peab iga bussijuht viie aasta tagant läbi tegema, et saada õiguse töötada palgalise bussijuhina.
?Igati tore initsiatiiv, kui leidub rikkaid firmasid, kes tahavad ja suudavad maksta kinni noorte bussijuhtide kursused,? kommenteerib TAKi personaliosakonna juhataja Malle Säärekõnno, kellele allub ka TAKi kooltuskeskus.
?Tarbus võtab siin teatud riski, sest ei ole ju kindel, kas kõik kursuslased läbivad ARKi riiklikud eksamid.?
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.