Kuigi aasta lõikes kaotas Estonian Air konkurentidele turuosa vaid paari protsendi võrra, siis novembris, mil lende alustas odavlennufirma easyJet, langes firma turuosa 46% peale. Veel oktoobris oli see olnud 55%. Viimati oli firmal alla poole siinsest lennuturust kaheksa aastat tagasi.
Sarnaselt Estonian Airiga Londoni ja Berliini lende tegema hakanud EasyJeti turuosa kerkis juba esimesel tegutsemiskuul 12%ni ja tänaseks on see tõusnud 14% peale.
?EasyJet võttis meilt märkimisväärse turuosa,? tunnistas Estonian Airi juhatuse esimees Börne Thornbech reedel telefonis. Sel aastal juhtub tema hinnangul enam-vähem sama asi. Optimismi sisendab see, et turg kasvab endiselt. Möödunud aastal kasvas siinne lennundusturg ligi 30%.
Paari nädala jooksul tiheneb konkurents Tallinna lennuliinidel veelgi, sest lisandub kolm uut lennufirmat, kelle liinid viivad kokku kuude linna.
27. märtsil hakkab lendama Hollandi lennufirma KLM, 28. märtsil tuleb turule Finnairile kuuluv lennufirma FlyNordic. Neist saavad Estonian Airile otsesed konkurendid: nimelt hakkab esimene sõitma Amsterdami ning teine Kopenhaageni ja Stockholmi liinil, kus Estonian Air juba lende teeb.
Thornbechi sõnul midagi dramaatilist ei juhtu, sest Estonian Airi eristab konkurentidest erinev kliendibaas ja sihtrühm. ?Meie areneme odavlennufirmadele vastupidises suunas, jätkame nii äri- kui turistiklassiga ning kui kütusehinnad tõusevad, võib lennuhind ka tõusta,? ütles ta.
Kolmanda uue lennufirmana hakkab nädala pärast Tallinna ja Göteborgi vahel lendama Rootsi firma City Airline, kes asendab Estonian Airi märtsi alguses lõpetatud Göteborgi lende.
Estonian Air alustab alates 30. märtsist lende Milanosse ja 10. maist Manchesteri.
Tallinna Lennujaama andmetel ei ole hetkel uusi lennufirmasid siia juurde tulemas. ?Meil käivad pidevad läbirääkimised lennufirmadega, kuid midagi konkreetset ei saa hetkel öelda,? rääkis sealne turundusjuht Kristel Saulepp.
Uute lennuliinide tekke ning konkurentsitingimuste pärast alandas Tallinna Lennujaam mullu novembris lennujaamatasusid 15% võrra. See juhtus pärast seda, kui odavlennufirma Ryanair otsustas Tallinna asemel Riiga lendama hakata.
Peale Estonian Airi pidid mullu osa turust konkurentidele loovutama Finnairile kuuluv Aero Airlines ning Estonian Airi üks omanikke SAS. Võidukalt tuli turule Tallinnast Frankfurti sõitev Lufthansa ning turuosa kasvatas ka Tallinna ja Praha vahet sõitev CSA Czech Airlines.
Estonian Airi möödunud aasta kasum oli emafirma SASi aastaaruande järgi 29 miljonit krooni, mis on oluliselt parem tulemus, kui ettevõtte juhid varem teatasid.
Kui Estonian Airi juht Erki Urva aasta algul ametist lahkus, siis oli juttu 5?6 miljoni kroonisest kasumist ja seegi olevat tulnud tänu erakorralistele tuludele. Kuigi Estonian Airi nõukogu esimees ja investeerimispanga Cresco juht Olev Schults ütles paar kuud tagasi, et tulemused on veel selgumas, andis ta mõista, et Urva lahkumine oli seotud ebarahuldavate tulemustega.
Avaldatud 29 miljonit kasumit on lennufirma puhul hea tulemus, kui arvestada möödunud aastal tihenenud konkurentsi ja kerkinud kütusehindu. Nii oli Estonian Airi sõsarfirma airBaltic kahjumis, nii nagu mitmendat aastat järjest ka emafirma SAS. Sellele vaatamata on airBalticu juht Bertolt Flick ametis, Urva enam mitte.
Tõsi, airBalticu kahjumi taga on erakorralised kulud. Ilma nendeta oleks Estonian Airist käibelt kolmandiku võrra suurem firma olnud samuti 29 miljoni krooniga kasumis.
?Ma olen kogu aeg öelnud, et Estonian Air on üks kasumlikumaid lennufirmasid maailmas,? kommenteeris Urva uue kasuminumbri ilmsikstulekut. Tema sõnul oleks ka möödunud aastal olnud 2003. aastaga võrreldav kasum, kui kütusehinnad oleks samaks jäänud. Rohkem ei soovinud ta teemat kommenteerida, kuna teda seob vastav leping endise tööandjaga.
Schults ütles endisest paremaid numbreid kommenteerides, et SASi aruandest ?tuleb müra, sest SASi raamatupidamisstandard erineb Estonian Airi omast ja nende numbrid pole ilmtingimata meie ametlikud numbrid?. Schults ütles reedel, et kaalub sel nädalal pressikonverentsi kokkukutsumist: ?Et mingid numbrid siiski ametlikult välja öelda ja välistamaks spekulatsioone.?
Estonian Airi senine juht Erki Urva lahkus aasta algul ametist. Tema asemel asus kuni uue juhi leidmiseni ametisse Estonian Airi aastatel 1996?2000 juhtinud taanlane B¸rge Thornbech.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.