Oma 211 miljoni kroonise pakkumisega konkurente kahekordselt ületanud Endel Sifi firma Primos Kinnisvara sai 99 aastaks Kopli liinidel asuva 16,8 ha suuruse maa-ala hoonestusõiguse. Selle võiduga saab Sifist peaaegu kogu Kopli poolsaare arendaja, kuna paralleelselt liinide maa-alaga algavad ka ettevalmistused Bekkeri sadama-ala väljaarendamiseks.
Sifil on Kopli liinidega suured plaanid, ta nimetab end Põhja-Tallinna patrioodiks ning usub, et juba paari aasta pärast on see linnaosa Tallinna kõige atraktiivsem ja kvaliteetsem elukeskkond, kus elavad maksujõulised kodanikud. "Rikkurite rajooni siia ei tule," kinnitas Siff. Mida täpselt aga ehitada plaanitakse ja kui suurelt, ei soovinud ta veel avalikustada, nagu ka võimalikku maksumust. Viimane sõltub suuresti sellest, kui kiiresti saab ehitama hakata.
"Kahe nädala pärast algavad läbirääkimised linnaga ja küsimusi on palju. Usun, et meid liidab linnaga üks suur soov see kant väga kiiresti välja arendada," sõnas Siff. Esmalt tuleb selgeks rääkida detailplaneering. Nimelt puudub eskiisprojektis renoveeritavatel majadel merevaade, mis on Sifi hinnangul suur miinus.
"Etteantud eskiislahenduse järgi peab säilitama vanade majade paigutuse, kus merevaade puudub. See pole lahendus, mis tänapäeva elanikke rahuldaks ja neile meeltmööda oleks. Oleks ju tõesti veider elada mere ääres ja mitte näha merd. Selle muutmist me ka taotlema hakkame," selgitas Siff.
"Omal ajal, kui liinid ehitati, olid need odavad majad, kiiresti valminud eluasemed töölistele. Tänaseks on standardid muutunud. Pole mõtet taastada seda miljööd, mis oli sada aastat tagasi," märkis Siff. Ka vajab Sifi sõnul kiiret lahendust majadest vaid 25 meetri kauguselt mööduv raudtee.
Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul võitis parim pakkumine. Primos Kinnisvara kanda jäävad ka amortiseerunud hoonetes asuvate eluruumide üürnike ümberasustamise kulud. Linn omalt poolt moodustab komisjoni, mis on vahemees elanike ja arendaja tüliküsimustes. Sifi sõnul on tal nägemus olemas, kuidas korraldada elanike ümberasustamine.
Mis puudutab aga Sifi plaani keerata maju nii, et avaneks vaade merele, siis Aasa sõnul on see detailplaneeringu küsimus. "Praegu detailplaneeringut pole. Arendaja on kohustatud selle tegema, arvestades olemasolevat eskiisprojekti. Muudatusi, mida soovitakse, on raske kommenteerida, aga arendaja peab arvestama ehitusmahtudega, mida on ca 80 000 ruutmeetrit, ja nende hoonetega, mis tuleb renoveerida," sõnas Aas.
Ober-Hausi Kinnisvara ASi juhatuse liige Hindrek Leppsalu sõnul on Kopli liinide näol tegemist perspektiivika projektiga.
"Looduslikult kena koht, kaunid vaated merele. Täna pole Koplit veel asukohana hindama hakatud, aga perspektiiv on hea. Praegu on probleemiks sinna jõudmine, tuleb läbi sõita piirkondadest, mis pole just nii hästi arenenud. Aga kui arvestada mere lähedust ja loodust, siis perspektiivi on," sõnas Leppsalu.
Mis puudutab Primose hinda, mis teistest pakkujatest kõvasti üle oli, siis Leppsalu sõnul on taolistel puhkudel kaks võimalust: kas ei oska teised üldse pakkuda või on üle pakutud. Primose pakkumist ei pidanud ta ülemaksmiseks.
Endel Sifile kuulub Koplis asuv Bekkeri sadam ning 2005. aasta mais erastas Sifile kuuluv Logman Invest ka kõrvalasuva Meeruse sadama, mille üheksale hektarile on kavas rajada promenaad Stroomi rannast Bekkeri sadamani ja aktiivse puhkuse tsoon, kuhu tulevad äripinnad, hotellid, jahisadam ja spaa.
Tänavu mais tegi Primos Kinnisvara Tallinnale 150 miljoni kroonise pakkumise, et saada endale Lasnamäe paekarjääri arendust, mille linn tahtis 100 miljoni krooni eest Merkole anda.
Seejärel kuulutas Tallinn välja konkursi, mille tingimused ei sobinud Primosele, ja viimane asus kohtust õigust otsima. Kohtuasi on veel pooleli.
Kopli liinide Sepa kvartali ja Sepa 17 kinnistute enampakkumisel osales seitse firmat: Primos Kinnisvara, Oliver Kruuda AS Kalev Real Estate Company, Merko Ehitus, Arco Investeeringud, Balti Haldus OÜ, Morrison Invest, Barenbei OÜ.
Enamik pakkumisi oli 111 miljoni kroonised, teisele kohale jäi Kalev Real Estate 132miljonilise pakkumisega.
"Tegelikult oli meie pakkumine Primose omast kõrgem. Tegime pakkumise, et kui linn kehtestab 1. juuniks detailplaneeringu ja viib ise sundüürnikud välja, oleme nõus maksma 222 miljonit - 132 miljonit lepingu sõlmimisel, 25 miljonit detailplaneeringu sõlmimisel ja kui linn on sundüürnike probleemile lahenduse leidnud, veel 65 miljonit," selgitas Kruuda, tõdedes, et teiseks jäämine tegi tal meele pisut kurvaks.
Kopli liinide atraktiivsus seisnes Kruuda silmis suures mahus ja võimaluses pikalt töötada ühe projekti kallal.
Primose pakkumist ta siiski vaidlustama ei hakka, kui nende pakkumine puudutab ka üürnikke. "Kui nad viivad tõesti ise üürnikud välja, siis on nende pakkumine oluliselt kõrgem ja me ei hakka pliiatsist probleemi välja imema. Peamine, et poolsaar saaks korda, ja siis pole enam Tallinnas palju neid kohti, mis oleksid räämas," sõnas Kruuda. "Aga me hoiame silma peal, et nende pakkumine ikka vastaks tingimustele," lisas ta.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.