• OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 225−0,48%38 535,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 225−0,48%38 535,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • 08.11.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kütuseröövel katusel

Peasüüdlast pole seejuures vaja kaugelt otsida: selleks on suurenenud õhutakistus. Tahate tõestust? Ei midagi keerulist. Kujutlege ennast ette vihmavarjuga sügisese tormituule kätte. Niikaua, kuni vihmavari on kinni, ei valmista sellega liikumine mingit probleemi. Niipea, kui vihmavari on avatud, nõuab sellega vastutuules liikumine tõsist pingutust.
Sama võrdlus kehtib ka auto puhul: suusaboks või jalgrattaraam kujutavad endast ette "langevarju", mis sõiduvahendiga pidevalt kaasas "lohiseb". Reaalses elus tähendab see, et ligi 60 protsenti auto jõuallika poolt toodetavatest hobujõududest läheb maanteekiirusel liikudes õhutakistuse ületamiseks. Suurenenud õhutakistuse tõttu on seega näiteks 90kilomeetrise tunnikiiruse hoidmiseks kulutada kuni kümme protsenti rohkem kütust kui ilma selleta.
Kui teil on auto, mille paaki mahub 60 liitrit kütust ning keskmise kütusekulu kümme liitrit, õnnestub ühe tankimisega läbida 600 kilomeetrit. Liiter suurem kütusekulu võimaldab läbida aga vaid 540 kilomeetrit.
60 kilomeetrit läheb kaduma lihtsalt seetõttu, et viimasel rattarallil või suusasõidul käimise järel ei olnud aega raami/boksi katuselt eemaldada.
Siinkohal tasub meenutada veel üht fakti koolifüüsikast: õhutakistus suureneb võrdeliselt kiiruse ruuduga ehk kiiruse kahekordistumisel takistusjõud kasvab 4 korda. Seega, mida kiiremini "langevarju lohistav" sõiduk liigub, seda suurem on ka kütusekulu.
See oli ka põhjuseks, miks USAs kehtestati 1970ndate alguses kogu riigis 55 miili suurune maksimaalkiirus: see pidi aitama kokku hoida tollal kallihinnalist kütust.Õhutakistuse vähendamiseks on suuski mõistlik katusele paigaldada ka nii, et nende ninad ei oleks vastu sõidusuunda. Seda on mõistlik meeles pidada juhul, kui kasutusel ei ole täiesti suletav suusaboks.
Sama kehtib ka lainelaua vedamise kohta: seda soovitatakse paigaldada nii, et selle ülespoole vaatav ninaosa poleks sõidusuunas.
Üks soovitus veel: õhutakistust aitab vähenda ka see, kui muuta katusele kinnitatud suusaboksi või raamide asendit.
Vilistamine sõidu ajal annab märku sellest, et mõistlik on katusele paigaldatud esemete asendit muuta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 01.11.24, 09:20
Juhtimine tasakaalus: Tiina Käsi teekond ja õppetunnid Nordea tipus
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele