Tõenäoliselt on paljud tundnud end olukorras, et ettevõttes on tabelites olemas palju andmeid, kuid otsuste tegemiseks on vähe infot või see saabub liiga hilja ja on vasturääkiv.
Ettevõttes koguneb iga päev pakkumisi, müügitehinguid, eelarveid ja finantskandeid. Samas on juhtimisotsuste jaoks vaja kontrollida andmete kvaliteeti, seostada need juhtimisküsimustega ja visualiseerida.
Rahvusvaheline uuringufirma TDWI jagab juhtimistarkvarad kolme rühma: aruannete loomise tarkvarad, analüüsitarkvarad ja strateegilise juhtimise tarkvarad.
Tarkvarade kõige suuremaks eelis on, et nad lahendavad olukorra, kus juhtimisinfot vajaval inimesel kulub suurem osa aega andmete kokkuotsimiseks Exceli tabelisse ning analüüside mõtestamiseks ei jäägi aega.
Suurem osa inimesi tarbib juhtimisinfot läbi aruannete (nt Excelis või PDF-fromaadis) ning seega kasutavad nad eelkõige aruannete loomise tarkvara.
Veidi väiksem grupp kasutajaid - analüütikud, kontrollerid - soovivad ise andmetega mängida, teostada võrdlusanalüüse ning vastata küsimusele "Kas me toimime õigesti?". Nemad väärtustavad analüüsitarkvara võimalusi.
Ning viimaks - juhtide ülesanne on küsida, kas me teeme üldse õigeid tegevusi. Selleks sobivad eelkõige strateegilise juhtimise tarkvarad.
Mõned tootjad pakuvad ka valmis analüüsilahendusi, mille ostul on andmesisendid täpselt määratletud ning kasutajal on võimalik pärast andmete ettesöötmist pea koheselt kätte saada valmis analüüsid.
Samas on uuringud näidanud, et rätsepatööna loodavate lahendustega rahulolu on suurem kui valmislahenduste baasil loodutega.
Üks olulisemaid põhjusi on siinkohal kindlasti asjaolu, et juhtimisinfo struktuur ja ulatus on firmades erinev ja rätsepatööna luuakse ettevõttele sobilikum lahendus.
Juhtimistarkvara soetamine on täna kättesaadav igale firmale, sest tarkvara hinnatase ühe kasutaja kohta on samas suurusjärgus majandustarkvara hinnaga ühe kasutaja kohta.
Juhtimistarkvara sobib eelkõige neile ettevõtetele, kus on mitu infosüsteemi, andmebaasid paiknevad hajusalt, andmete mahud on suured, ajakulu aruannete tootmiseks on märkimisväärne.
Valdkonniti on kõige levinumad lahendused suunatud kliendisuhete juhtimisele (ristmüügi, lojaalsuse ja hinnatasemete analüüsid), finantsjuhtimisele (kasumlikkuse analüüsid, ABC, kulude/tulude analüüs) või tarneahela juhtimisele (laoseisude, tarnijate hindamise ning ostumahtude analüüsid).
Juhtimistarkvara juurutamine baseerub kolmel olulisel eeldusel. Esiteks peab teadma olemasolevaid andmeid. Teiseks peab olema kohalpealne tellija, kes vastutab andmekvaliteedi ning andmete usaldusväärsuse eest.
Kolmandaks peab olema nägemus sellest, miks ja mida tahetakse mõõta ning kes millise mõõdiku eest vastutab.
Mida suudad mõõta, seda suudad ka juhtida. Paraku on nii, et kui kas või üks neist eeldustest on täitmata, võib väga ruttu hinnata, et projekti juurutamisel on ette näha suuri riske.
Tarkvara tehniline juurutamine - andmete laadimine, puhastamine ja visualiseerimine - vältab keskmise suurusega ettevõttes reeglina paar kuud.
Sellele järgneb omakorda mõnekuuline periood, mille jooksul koolitatakse kasutajad ning juurutatakse võtmenäitajate jälgimine ühe äritegevuse osana.
Kindlasti tuleb siinkohal ära märkida, et erinevalt majandustarkvara juurutamisest on juhtimisinfo lahenduste juurutamisel oluline erinevus.
Tuleb arvestada, et juhtimistarkvara juurutamine on väga interaktiivne tegevus.
Kui kasutajad on pärast esimest juurutamist aru saanud, mida kõike saab andmetega teha, järgneb sellele reeglina uus etapp, mille jooksul realiseeritakse vahepeal tekkinud soovid.
Seetõttu on soovitav juhtimistarkvarade juurutamine teostada erinevate etappidena ja mitte võtta eesmärgiks juurutada juhtimistarkvara korraga kogu ettevõttes ning kõigis äriüksustes.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.